مسابقات قرآن کریم دانشآموزان در حوزه های فردی و اجتماعی جنبههای مؤثری دارد
تهران (پانا) - داور مسابقات قرآن کریم دانش آموزان، برگزاری این دوره مسابقات را در حوزه های فردی و اجتماعی دارای قابلیت تحلیل و ارزیابی دانست.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، فهیمه گلپایگانی، داور وقف و ابتدای رشته حفظ ۲۰ جزء متوسطه دوره دوم سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور، با اشاره به این که برگزاری مسابقات قرآنی کریم دانش آموزی در شرایط کنونی، برگزارکنندگان و داوران مسابقات همواره به دنبال رویکرد های مفید و اثربخش برای بهبود آن بوده اند، اظهار کرد: در واقع در شرایط کنونی تغییر نحوه برگزاری مسابقات از حوزه فیزیکی به فضای مجازی برگزاری مسابقات آنلاین می تواند یکی از همین دست تنوعبخشی ها به مسابقات قرآن محسوب شود که هستی خوب و جالب را برای برگزارکنندگان و شرکت کنندگان تداعی میکند.
او با اشاره به این که یکی از مهمترین و بهترین ابزارها در فضای تهاجم فرهنگی امروز، سوق دادن دانش آموزان به وادی قرآن کریم است، افزود: در همین راستا تبدیل به دانشآموزان به شرکت در مسابقات قرآن کریم یکی از همین موارد مهم است که در حوزههای مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی قابلیت تحلیل و بررسی دارد.
گلپایگانی تحصیلات خود را در رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع دکترا به پایان رسانده است، سطح مدرسه را یکی از نخستین پایگاه ها در حوزه اجتماعی ترغیب دانش آموزان به شرکت در مسابقات قرآن کریم برشمرده و با اشاره به این امر که معلمان و مربیان قرآن میتوانند در جهت شاداب سازی فضای مدرسه و زیباسازی آن فعالیت هایی خاص انجام دهند، افزود: پخش تلاوت های مجلسی، تواشیح و همخوانی در فضای مدرسه و همچنین اجرای محافل انس با قرآن کریم در مدرسه از مهمترین راهکارهای است که میتوان از آن برای استفاده بهینه از فضای قرآنی در سطح مدارس استفاده کرد.
او در بخشی دیگر از این گفتگو، با اذعان به این امر که پا گذاشتن به وادی جدید در هر حوزهای دارای نقاط قوت و ضعف خاصی است که همواره با آن مواجه هستیم، ادامه داد: با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات در فضای شبکههای اجتماعی برگزار می شود، مشکل اتصالات اینترنتی و قطعی های شبکه های اجتماعی از جمله مهمترین مشکلاتی که در این دوره آن مواجه هستیم.
داور وقف و ابتدای رشته حفظ بیست جزء متوسطه دوره دوم سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور با اشاره به این که برخی از دانش آموزان در رشته حفظ در تست زنی، که به عنوان یکی از مراحل مسابقات حفظ به صورت کتبی انجام شد دارای اشکالاتی هستند، اظهار داشت: در این بخش به خوبی مشاهده میشد که دانش آموزان پایه هفتم در تست زنی دارای اشکالات اساسی هستند و به خوبی از پس این آزمون ها برنمی آیند و همین امر موجب شد تا دانشآموزان پایه های هشتم و نهم گوی سبقت را از دانش آموزان پایه هفتم بربایند.
او پالایش اولیه سطوح قاریان و حافظان را از نقاط قوت این دوره از مسابقات برشمرد و با اشاره به اینکه رسانه ها در عصر کنونی نقشی بسیار مهم و اساسی ایفا می کنند، تصریح کرد: انتظار جامعه قرآنی کشور از رسانه ها پوشش هر چه بیشتر و بهتر برگزاری مسابقاتی از این دست می باشد و رسانههای دیداری و شنیداری میتوانند تمامی رویداد های قرآنی را جهت جذب مخاطبان به آن، برجسته سازی کنند.
گلپایگانی تأکید کرد: رسانه میتواند فعالیت های قرآنی نهادی مانند آموزش و پرورش و برجسته سازی کند و بازتاب آن را در جامعه ببیند.
ارسال دیدگاه