مدیر موسسه خیریه دارالکرام:

طرح «آشتی با آموزش» به‌زودی در سراسر کشور اجرا می‌شود

میراحمدی‌زاده: امیدواریم با اجرای این طرح دیگر در کشور دانش‌آموزی نداشته باشیم که به دلیل مشکلات مالی یا خانوادگی مدرسه را ترک کرده باشد

تهران (پانا) - مدیر موسسه خیریه دارالکرام با اشاره به همکاری آموزش و پرورش در اجرای طرح «آبا» که با هدف بازگشت به مدرسه دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده به صورت پایلوت اجرا می‌شود، از جزئیات این همکاری و عملکرد موسسه مردم‌نهاد دارالکرام در حمایت از دانش‌آموزان فاقد سرپرست خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۴۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
طرح «آشتی با آموزش» به‌زودی در سراسر کشور اجرا می‌شود

بسته تحولی «آبا» یا آشتی با آموزش یکی از تازه‌ترین راهکارهای آموزش و پرورش است که با هدف برقراری عدالت آموزشی از طریق بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه برای اجرا در مناطق کم‌برخوردار کشور طراحی شده است.

اجرای پایلوت این طرح طی یکی دوماه اخیر با همکاری یکی از موسسات خیریه مردم‌نهاد به نام «موسسه دارالاکرام» برای اجرا در جنوب استان کرمان در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی کلید خورد.

مصطفی میراحمدی‌زاده مدیر موسسه خیریه دارالکرام در گفت‌وگو با پانا درباره همکاری موسسه خود با آموزش و پرورش در اجرای این طرح گفت که حیطه کاری ما کمک به تحصیل دانش‌آموزان مستعد تحصیلِ فاقد سرپرست موثر است؛ یعنی همه دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلات مالی یا نبودن سرپرست به هر علت در معرض ترک تحصیل قرار می‌گیرند. این دانش‌آموزان از طریق مدارس یا سامانه به ما معرفی می‌شوند، اطلاعاتشان ثبت می‌شود، در کنار مددکار و مشاور قرار می‌گیرند تا زمانی که خیرین بورسیه شان را قبول کنند.

وی ادامه داد که بعداز آن، هر یک از این دانش‌آموزان، متناسب با پیشرفت‌های تحصیلی و علمی و هنری و ورزشی، کمک‌هزینه ماهانه دریافت می‌کنند و یک مددکار دائم پیشرفتشان را رصد می‌کند. البته در کنار تحصیل، امکانات دیگری ازجمله امکانات درمانی، معیشتی و مشاوره‌ای هم به این دانش‌آموزان تعلق می‌گیرد.

توانمندسازی مادران دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

میراحمدی‌زاده درباره گستره فعالیت و نحوه تامین منابع این موسسه خیریه بیان کرد که ما 21 شعبه در سراسر کشور داریم که در همه این مناطق منابع محلی و ملی را جذب می‌کنیم که به صورت پکیجی از انواع خدمات به افراد تحت پوشش و خانواده‌هایشان داده می‌شود. ما حتی توانمندسازی مادران این دانش‌آموزان را در برنامه خود داریم؛ یعنی فردی که تا دیروز باری بر دوش خانواده یا سرپرست خود محسوب می‌شد، بعد از اینکه تحت پوشش قرار می‌گیرد، نه تنها بار نیست که حتی گنجی برای خانه است چون به خاطر او به مشکلات خانواده هم رسیدگی می‌شود.

وی تاکید کرد: «در واقع هدف ما این است که در پرتوی تحصیل از خانواده‌های دانش‌آموزان حمایت کنیم تا از فشار موجود کاسته شود و امکان پیشرفت و موفقیت فراهم شود.»

پوشش بیش از ۴ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

مدیر موسسه خیریه دارالکرام درباره همکاری با آموزش و پرورش در اجرای طرح «آبا» یا آشتی با آموزش اظهار کرد ما فعلا بیش از 4 هزار و 300 دانش‌آموز را تحت پوشش داریم و همکاری با آموزش و پرورش از آغاز جزئی از روند کار موسسه بوده است چون بسیاری دانش‌آموزان موردنظر را از طریق مدارس شناسایی می‌کنیم.

وی اضافه کرد در مورد طرح آبا ابتدا با آقای شاهمرادی (مدیرکل آموزش از راه دور) در یک برنامه آشنا شدم و سپس از طرف سازمان مدارس و مراکز غیردولتی دعوت به همکاری شدیم. باتوجه به اینکه استانداردهای موسسه ما مورد تایید آموزش و پرورش قرار گرفت در اجرای پایلوت این طرح در کرمان آغاز به همکاری کردیم.

وی گفت که انشاءالله اگر اجرای طرح در کرمان به خوبی پیش رفت و منابع لازم هم جذب شد، طرح را در سراسر کشور اجرا می‌کنیم. ما امیدواریم با اجرای این طرح دیگر در کشور دانش‌آموزی نداشته باشیم که به دلیل مشکلات مالی یا خانوادگی مدرسه را ترک کرده باشد.

میراحمدی‌زاده درباره نحوه پوشش دانش‌آموزان جذب شده در این طرح و امکاناتی که در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت اظهار کرد: «تامین مالی طرح برعهده ماست و ما کلاس‌های مورد نیاز برای این دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده را با کمک آموزش و پرورش راه‌اندازی می‌کنیم و همه ابزارهای الکترونیکی مورد نیاز برای تشکیل این کلاس‌ها را تامین خواهیم کرد.»

وی ادامه داد: «البته ما با دانش‌آموزانی که از طریق طرح آبا به ما متصل می‌شوند مانند دانش‌آموزان بورسیه خودمان رفتار می‌کنیم و این افراد همان خدمات را از ما دریافت خواهند کرد.»

تاکید بر برقراری عدالت آموزشی

مدیر این موسسه مردم‌نهاد با اشاره به برخی مقررات و پیچیدگی‌های اداری که ممکن است در حین این همکاری باعث مانع‌تراشی در دستیابی به اهداف مشترک شود اظهار کرد ما مطمئنیم که دوستان ما در آموزش و پرورش دلسوزانه در پی رسیدن به نتیجه هستند که همان عدالت آموزشی در کشور عزیزمان است؛ اما گاه برخی مقررات دست‌وپاگیر اداری می‌تواند باعث خستگی شود؛ باتوجه به اینکه هزینه‌های این طرح از سوی خیریت تامین می‌شود، ما امیدواریم که با موانعی از این دست مواجه نشویم.

وی گفت که انتظار ما از دوستان‌مان در آموزش و پرورش این است که چنانچه ما را برای اجرای طرح آبا به رسمیت می‌شناسند، زمینه‌های تسهیل اجرای طرح را فراهم کنند. انشاءالله همکاری در کرمان بسیار ثمربخش باشد و ما در قدم بعدی به سراغ اجرای طرح در سراسر کشور برویم تا همه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگردند و آینده خوبی برای خود و اطرافیانشان رقم بزنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار