داور بخش شعر سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان سراسر کشور:
نگاه آموزش و پرورش میتواند در تفهیم جایگاه ادبیات برای دانشآموزان بسیار مهم باشد
تهران (پانا) - داور بخش شعر سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان سراسر کشور، معتقد است نگاه آموزش و پرورش به عنوان یک مجموعه بنیادی آینده ساز در کشور میتواند در تفهیم جایگاه ادبیات برای دانشآموزان کودکان و نوجوانان بسیار مهم باشد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران، کمال شفیعی، داور بخش شعر سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان سراسر کشور، با اشاره به این که در این دوره از جشنواره داوری بخش شعر سپید و کلاسیک دانش آموزان دختر و پسر را بر عهده داشته است، با اشاره به این که غیرحضوری بودن برگزاری جشنواره تاثیری بر روی ارائه آثار ادبی نداشته است، گفت: آثار بر مبنای فراخوانی که اعلام شده ارسال شده است، اما در چگونگی برگزاری کارگاه های پایانی هر دوره تفاوت ایجاد شده و این تفاوت امسال به شکل چشمگیری حائز اهمیت است.
درگیر کردن رسانه ها در جشنواره می تواند در ترغیب دانش آموزان مؤثر باشد
وی که جایزه کتاب سال شعر را دریافت کرده است، افزود: استخدام و درگیر کردن رسانه ها همچنین ایجاد فضای خاص از زمان اعلام فراخوان جشنواره در مدارس و همچنین برگزاری کارگاه ها و انجمنهای ادبی دانش آموزی و مدرسه ای، میتواند زمینهای باشد تا شرکتکنندگان در جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور انس و الفت بیشتری با شعر داشته باشند و آثارشان در این انجمن ها نقد شود.
شفیعی که اشعار او به زبانهای مختلف ترجمه شده است، با تاکید بر این که دانشآموزان در سطح مدارس شهرستان و استان می بایست درگیر برگزاری این جشنوارهها باشند، ادامه داد: این دست از اقدامات میتواند راهگشای این مسیر برای دانش آموزان باشد و همین امر موجب میشود تا دانش آموزانی که درگیر ذهنیت ادبی هستند، آشنایی بیشتری با برگزاری این دوره از جشنواره ها پیدا کنند.
وی که تحصیلات خود را در مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی دریافت کرده است، با اشاره به این که از نقاط قوت فضای مجازی در خصوص برگزاری جشنواره میتوان به این نکته اشاره کرد که بسیاری از دانش آموزانی که در شهرستانها هستند بدون زحمت سفر و بدون درگیر شدن خانواده ها، از فضای جشنواره استفاده کنند، اظهار کرد: دانشآموزان با حضور در جشنواره های مجازی میتواند جدیدترین آثار ارائه شده به جشنواره را بررسی و مطالعه کنند، اما حذف اردوهای مسابقات فرهنگی و هنری سراسر کشور که جنبه تشویقی داشت از نواقص این جشنواره است که به دلیل بیماری کرونا با آن مواجه هستیم.
برگزاری حضوری جشنواره زمینه تبادل نظر و اطلاعات دانش آموزان را فراهم می آورد
شفیعی با اشاره به این که حضور در فضای جشنواره برای دانشآموزان خاطرات شیرین متعددی به همراه می آورد اظهار کرد: زمانی که دانش آموز در کارگاه حضور دارد با استاد رو در رواست و دانش آموزان شعرهای همدیگر را نقد می کنند، که جنبه آموزشی برگزاری این کارگاه ها بسیار قابل اهمیت است.
وی اظهار امیدواری کرد: انشاالله که شرایط به گونه ای رقم بخورد که جشنواره بتواند در فضای سالم مانند سالهای قبل برگزار شود و بیماری کرونا ریشه کن شود تا بتوانیم شاهد روند برگزاری جشنواره به سان سالهای قبل باشیم.
نگاه آموزش و پرورش میتواند در تفهیم جایگاه ادبیات برای دانشآموزان بسیار مهم باشد
شفیعی با اذعان به این امر که نگاه آموزش و پرورش به عنوان یک مجموعه بنیادی آینده ساز در کشور میتواند در تفهیم جایگاه ادبیات برای دانشآموزان کودکان و نوجوانان بسیار مهم باشد، تصریح کرد: پیشنهاد من به ستاد دبیرخانه جشنواره این است که در استانها انجمن هایی را برای ارائه آثار فراهم کنیم و با تشکیل کارگاه های آموزشی آثار ارسالی از کیفیت مطلوبتری برخوردار باشد.
وی با تاکید بر این امر که بسیاری از آثار خوب دانش آموزی در مرحله استانی حذف میشوند و به دست داوران مرحله کشوری نمیرسند، تأکید کرد: میتوان گفت که با توجه به این شرایط برخی از آثار، سهواً در مراکز استان ها میمانند و ممکن است آنچه که در سطح کشوری داوری میشوند بسیار ضعیفتر از آثاری باشند که در سطح استانی ماندهاند.
شفیعی با تأکید بر این که آموزش و پرورش می بایست فضاهای دائمی را در طول سال در سطح استانها برای استفاده از دانش آموزان هر استان با تکیه بر توانمندی های مدرسین همان منطقه فراهم آورد، گفت: با این زمینه، می توان انتخاب آثار برتر استان را به سطح استان سپرد تا آثاری که حقشان این است که به سطح کشوری ارسال شوند، بتوانند در جشنواره ملی حضور داشته باشند.
بستر سازی نامناسب برای حضور دانش آموزان در عرصههای هنری لطمه شدیدی به آنان می زند
شفیعی با قدردانی از حضور ارزشمند رسانهها در جریان برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری و به ویژه جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان سراسر کشور با تأکید بر این که حضور رسانهها در کنار روند برگزاری جشنواره می تواند مثمر ثمر باشد و کمک های بسیار زیادی را به اطلاع رسانی بکند، گفت: تصور میکنم که جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور بسیار مظلوم واقع شده است و رسانهها کمتر به آن پرداخته اند، حالا که معتقدم بسیار مهم است که یک دانشآموز در سطح ملی در رشته شعر یا هر هنر دیگری برگزیده میشود، اما می بینیم که کم توجهی یا بسترسازی نامناسب برای حضور این دانش آموزان در عرصههای هنری کشورمان، لطمه شدیدی به این عزیزان می زند.
او با تاکید بر این که اگر هنرمندی مطرح شود و در رسانهها به او بپردازند میتواند الگوی دیگر دانشآموزان حاضر در دورههای آتی جشنوارهها قرار بگیرد، افزود: دانشآموزان با الگو قرار دادن دانش آموزان برگزیده میتواند تلاش کنند تا سطح آنان را ارزیابی و خود را به آن سطح برسانند و به گونه ای در سطح کشور مطرح شوند و هنرشان را عرضه کنند.
شفیعی با تأکید بر این که آموزش و پرورش نیاز دارد که با تعامل بیشتر با رسانه ها، زمینه بروز و ظهور محصولی را که سالهای سال برای آن زحمت کشیده است، در ویترین عرصه ملی فراهم آورد، ادامه داد: یکی از تغییرات عمده ای که جشنواره امسال نسبت به دوره های گذشته داشت، این است که کارگاههای آموزشی در فضای مجازی برگزار میشود، برگزیدگان هر استان به صورت آنلاین با داوران در ارتباط هستند و امید آن داریم که این ارتباط زمینه را برای آموزش بیشتر فراهم آوریم.
ارسال دیدگاه