درگفتوگو با پانا پاسخ داده شد
«معاینه فنی خودرو» چه اندازه در «کاهش آلودگی هوا» موثر است؟
تهران (پانا) - یک کارشناس معاینه فنی خودروها تاثیر معاینه فنی را بر کاهش آلودگی هوا اثرگذار عنوان کرد و گفت همزمان با اجرای طرح کاهش آلایندگی (LEZ) میزان مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی افزایش یافت.
چند سالی است که گرفتن معاینه فنی خودرو برای دارندگان وسایل نقلیه الزامی شده است و مراکز معاینه فنی خودرو ابزار مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا به شمار میرود و سیاستهای در این راستا دنبال شد از جمله طرح کاهش آلایندگی که معاینه فنی عمدهترین بخش این طرح است و اجرای آن از سال ۹۵ در کلانشهر تهران کلید خورده است و مالکان خودرو در صورت نداشتن معاینه فنی ۵۰ هزار تومان جریمه میشوند اما نکتهای که وجود دارد این است که علی رغم اینکه معاینه فنی خودروها در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته چقدر در کاهش آلودگی هوای کلانشهری همچون تهران اثرگذار بوده است؟ سید نواب حسینیمنش در گفتوگو با پانا درباره تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا با توجه به اهمیتی که طی ۴ سال گذشته به موضوع معاینه فنی شده است، گفت: «معاینه فنی خودرو یکی از عواملی است که در کنار سایر عوامل، در کاهش آلودگی هوا نقش و تاثیرگذاری دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا مساله ایمنی خودروها و اهمیت کاتالیست خودرو در کاهش آلودگی هوا مورد توجه است و در ایران نیز معاینه فنی مورد توجه قرار دارد.»
مدیرعامل سابق ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: «در کشور ما معاینه فنی بهخصوص در چند سال اخیر رونق پیدا کرده است و میزان مراجعه مالکان خودروها به مراکز معاینه با سختگیریهایی که شد، افزایش پیدا کرده است. از طرفی طرح کاهش آلایندگی (LEZ) نیز که طرح موفقی بود اجرا شده و این طرح در کاهش آلودگی هوای تهران تاثیرگذار بوده است. البته اجرای این طرح اکنون تضعیف شده که امیدواریم هرچه سریعتر به روال سابق خود بازگردد.»
حسینیمنش تصریح کرد: «تاثیر طرح کاهش آلایندگی آنجا مشخص است که باید میزان مراجعات خودروهایی که در سال ۹۶ و سپس در سال ۹۷ و ۹۸ را به مراکز معاینه فنی بررسی کرد. در سال اول اجرای این طرح میزان خودروهایی که مردود شدند بسیار زیاد بود و در واقع نزدیک به ۵۰ درصد خودروها مردود شدند اما در سال دوم اجرای طرح کاهش، میزان خودروهایی که مردود شدند کاهش پیدا کرد و مراجعه خودروهای بار اولی نیز افزایش یافت که این امر نشان میدهد خودروهایی که در سال اول خودرو تعمیر کردند میزان پایایی آن خودرو افزایش یافت که این مساله در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است.»
این کارشناس معاینه فنی خودرو گفت: «بنابراین معاینهفنی آنجا تأثیرگذار بود که در سال ۹۷ و ۹۸ میزان خودروهای مردودی افزایش چشمگیری نداشت در صورتی که میزان مراجعات از ۸۰۰ هزار خودرو به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال ۹۸ در خودروهای یونیک رسید و مراجعات مجدد حدود ۵۰۰ هزار خودرو بود که نشان میدهد تاثیرگذاری معاینه فنی در این که خودروها را به حالت استاندارد نزدیک کند، بسیار زیاد است.»
ارسال دیدگاه