در گفت‌وگو با پانا؛

تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیاردی برای پرداخت بخشی از بیمه همکاران در مدارس غیر دولتی

زینی‌وند:۷ سرفصل و ۱۳ آیتم مبنای تعیین میزان شهریه است/شبکه شاد زمانی راه‌اندازی شد که مدارس غیردولتی کارهای آموزشی خود را به صورت مجازی شروع کرده بودند

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی بیان کرد که برای اولین بار در تاریخ مدارس غیردولتی، اعتبار ۲۰۰ میلیاردی برای پرداخت بخشی از بیمه همکاران ما در این مدارس در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۳۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیاردی برای پرداخت بخشی از بیمه همکاران در مدارس غیر دولتی

خانواده‌ها همیشه به دنبال مدرسه‌ای خوب و مطلوب از نظر آموزش برای تحصیل فرزندان خود هستند. البته این انتخاب همیشه برعهده خانواده‌ها بوده است که با بررسی میزان شهریه، ارائه خدمات آموزشی و پرورشی، نوع فعالیت معلمان و مسائل مختلف دیگر، مدرسه دانش‌آموز خود را انتخاب می‌کنند و او را برای تحصیل به مدرسه می‌فرستند.

مجتبی زینی‌وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی که در آستانه عید غدیرخم و روز خبرنگار برای تقدیر از خبرنگاران تحریریه خبرگزاری پانا مهمان این خبرگزاری شد و در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش به سوالاتی پیرامون نقش خبرنگار و رسانه در نظام تعلیم و تربیت، میزان شهریه مدارس غیردولتی، چالش‌های این سازمان، فعالیت شبکه شاد در این مدارس و ... پاسخ داد که بخش اول این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

پانا: شغل خبرنگاری و پیوند خوردن این شغل را با نظام تعلیم و تربیت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زینی‌وند: یاد و خاطره تمام شهدا به ویژه شهید صارمی را گرامی می‌داریم؛ کار خبرنگاری یک کار بسیار ارزشمندی است، آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی خدمت بزرگی به جامعه است. از خبرگزاری پانا تشکر می‌کنم که همیشه در کنار مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی بوده است. سازمان مدارس غیردولتی وظیفه بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت‌های مردمی را در وزارت آموزش و پرورش و تولیت ۳ قانون را دارد؛ لذا یک ظرفیت بسیار بزرگ است و خوشبختانه خبرگزاری پانا در تحقق این مسئولیت همیشه همراه ما بوده و از این بابت، ویژه از این خبرگزاری تشکر می‌کنم.

گسترش رسانه‌ها به حدی است که نسل هزاره سوم تصور و تعریفی از دنیای بدون رسانه ندارد و انسان با رسانه متولد می‌شود. دانش‌آموزان اطلاعات و آگاهی که از موضوعات اجتماعی دارند نیز بیانگر این مطلب است. واقعیت این است که اکنون نقش رسانه‌ها به حدی است که تمام شئون زندگی نسل امروز و فردا را به هم پیوند می‌‌زند و ایجاب می‌کند که نسبت به فضای رسانه‌ای در بین کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای شود و از رها کردن آنان در این اقیانوس اطلاعات باید جلوگیری کرد. یکی از نیازهای اساسی تعلیم و تربیت نیز این است که فراگیران را برای رویارویی با این چالش‌های متنوع و مختلفی که اکنون بر اثر توسعه رسانه‌ها به وجود آمده آگاه کرد به ویژه که خبرگزاری پانا یک خبرگزاری دانش‌آموز محور و تعلیم و تربیت محور است یعنی یک وظیفه بسیار دقیق، ظریف و حساس دارد به همین دلیل باید توجه کنیم که رسانه هم می‌تواند رقیب ما در مدرسه باشد هم می‌تواند تسهیل گر تعلیم و تربیت در مدرسه باشد.

امروزه تربیت و آموزش را نمی‌توان به کلاس درس، تعالیم معلم و محتوای آموزشی منحصر کنیم، در کنار مدرسه نهادهای مختلف دیگری مانند رسانه ظهور کرده است که آموزش دهنده است. کار کردن رسانه نیز به شکلی است که از نظر فراگیری و نفوذ بالا و از نظر تأثیرگذاری در جامعه قابلیت دارد لذا می‌تواند بخش‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. ما باید به دانش‌آموزان سواد رسانه‌ای را آموزش دهیم همچنین به نقش رسانه در آموزش و در حیطه تعلیم و تربیت توجه کنیم. آموزش سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان اگر مورد توجه قرار نگیرد مطمئنا رسانه می‌تواند مزاحم جدی در نظام تعلیم و تربیت باشد. خبرگزاری پانا از زمان تاسیس خود، بسیار آینده نگر و دوراندیش به این موضوع نگاه کرده و برای یاری گری و تحلیل گری فرایند تعلیم و تربیت در یک فضای مطلوب می‌تواند به دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت کمک کند. یکی از کارکردهایی که خبرگزاری پانا دارد ایجاد اعتماد به همراه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است.

پانا: درباره بخشنامه تعارض منافع که از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است و زمان پایان اجرای این بخشنامه توضیحاتی دهید.

زینی‌وند: معتقدم که وزیر آموزش و پرورش برای اجرای این بخشنامه مصر است تا آن را اجرا کند ما نیز اعلام کردیم همه مجموعه در برابر قانون تسلیم هستیم و معتقدیم که اجرای این بخشنامه می‌تواند به بهبود برنامه‌های این وزارتخانه کلان کمک کند. مهلت این بخشنامه تا پایان مرداد است.

پانا: مشخصا شهریه چه فعالیتی در شهریه مدارس غیر دولتی نباید از دانش‌آموز گرفته شود؟

زینی‌وند: ما در الگوی شهریه مدرسه خاص و غیر خاص نداریم شهریه برای همه بر اساس آیتم‌هایی که قانون مشخص کرده و در الگو آمده یکسان است. ۷ سرفصل و ۱۳ آیتم مبنای تعیین میزان شهریه است و در بحث شهریه ثابت که متناسب با این ۷ سرفصل و ۱۳ آیتم است تمام مدارس باید بر اساس شهریه ابلاغی عمل کنند. تمایز در فعالیت‌های فوق برنامه غیر آموزشی در بعضی از مدارس ایجاب می‌کند که بعضی از فعالیت‌ها در بعضی از مدارس انجام شود آن فعالیت‌ها، فعالیت‌های فوق برنامه غیر آموزشی است.

اعلام کردیم تا زمانی که حضور دانش‌آموزان در مدرسه تعیین تکلیف نشود و ستاد ملی کرونا به صورت رسمی در مناطق سفید حضور دانش‌آموزان را تصویب نکند فعلاً مدارس حق دریافت هزینه فعالیت‌های فوق برنامه غیر آموزشی را ندارند

اعلام کردیم تا زمانی که حضور دانش‌آموزان در مدرسه تعیین تکلیف نشود و ستاد ملی کرونا به صورت رسمی در مناطق سفید حضور دانش‌آموزان را تصویب نکند فعلاً مدارس حق دریافت هزینه فعالیت‌های فوق برنامه غیر آموزشی را ندارند بعد از بازگشایی مدارس شورای مدرسه و انجمن اولیا مربیان هزینه فعالیت‌های فوق برنامه را مشخص می‌کنند و در صورت تایید شورای نظارت منطقه، مدرسه می‌تواند شهریه این فعالیت‌ها را بگیرند.

پانا: بنا بر اقتضائات شرایط، هر سازمان و مجموعه با یکسری چالش روبرو است چالش سازمان شما در سالی که گذشت و سال پیش‌رو چه چیزی است؟ و بعد از احصای آن برای رفع این موضوع چه اقدامی انجام خواهید داد؟

زینی‌وند: بزرگترین چالش ما نگاه بخشی و بخشی نگری در برخی از حوزه‌های وزارتخانه بوده است. اظهارنظرهایی که مبتنی بر واقعیت نیست و در اثر شناخت کم نسبت به کلیت موضوع اتفاق افتاده است. این موضوع و چالش در کلان است که باید سیستم آموزش و پرورش از این نگاه بخشی و جزیره‌ای جلوگیری کند تا سیستم کلی آموزش و پرورش خدشه‌دار نشود. من معتقدم تمام اجزا باید در راس هرم باشیم هر تصمیم‌گیری که در سازمان می‌گیریم باید با کلیت سیستم آموزشی و تعلیم و تربیت هماهنگ باشد.

اما مهمترین چالش ما در امسال افزایش اجاره بهای فضاهای مدارس غیر دولتی بود؛ که مدارس را به صورت جدی با چالش مواجه کرد. مدارس غیر دولتی باید از فناوری نوین به نحو مطلوب استفاده کند این استفاده از فناوری نوین مستلزم هزینه بالاست. در این بخش نیز تعطیلی مدارس و افزایش اجاره بها و هزینه‌های تامین تجهیزات به عنوان چالش بود که ستاد ملی کرونا و سازمان برنامه و بودجه به ما در این راستا کمک کردند؛ در کمک‌های فنی و اعتباری سال گذشته ۴ میلیارد داشتیم که با هماهنگی صورت گرفته این اعتبار به ۱۲ میلیارد تبدیل شد. امسال ۲۶ میلیارد در اختیار داریم که با هماهنگی و انعقاد تفاهم نامه این اعتبار به ۷۸ میلیارد رسیده است. در ماه اردیبهشت سازمان برنامه و بودجه تخصیص ۱۰۰ درصدی این اعتبار را برای ما داشت و ما آماده پرداخت این تسهیلات به صورت ۴ درصدی برای مدارسی هستیم که با چالش‌های مالی مواجه هستند تا در کنار تسهیلات ستاد کرونا تسهیلات ما با حمایت دولت و سازمان برنامه و بودجه به آنان ارائه شود.

همچنین برای اولین بار در تاریخ مدارس غیردولتی، اعتبار ۲۰۰ میلیاردی برای پرداخت بخشی از بیمه همکاران ما در مدارس غیر دولتی در نظر گرفته شده است، امیدواریم که در سال تحصیلی پیش‌رو بتوانیم این تعهد را انجام دهیم تا کمکی به همکاران ما در پرداخت بخشی از بیمه‌شان در مدارس غیر دولتی داشته باشیم.

پانا: فعالیت شبکه شاد در مدارس غیر دولتی در دوره تعطیلی مدارس و ارائه آموزش‌های مجازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

زینی‌وند: در اولین روزهای راه‌اندازی شبکه شاد با هماهنگی روسای شوراهای آموزش و پرورش جلسه فوق العاده‌ای را به صورت ویدیو کنفرانس و حضوری به صورت محدود برگزار و موارد را آسیب شناسی و تحلیل کردیم. نقش شوراهای آموزش و پرورش در تقویت شبکه شاد نقش پررنگی است و باید از استانداران به عنوان روسای شورای آموزش و پرورش کشور در تقویت شبکه شاد و بسترسازی برای آموزش مجازی در کنار آموزش و پرورش در سطح مناطق و استان‌ها به صورت ویژه تشکر کرد.

شبکه شاد زمانی راه‌اندازی شد که مدارس غیردولتی کارهای آموزشی خود را به صورت مجازی شروع کرده بودند. شبکه شاد خدمات عمومی و خدمات دیگری تحت عنوان خدمات افزوده را ارائه می‌کند که مدارس غیردولتی در این راستا از ظرفیت‌های خود برای ارائه خدمات افزوده به دانش‌آموزان استفاده خواهد کرد.

گفت‌وگو: مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار