شجاعی: شبکه شاد بستر مناسبی برای پیگیری فعالیتهای دینی و مذهبی دانشآموزان و فرهنگیان است
تهران (پانا) - دبیر مسابقات حوزه عترت دانشآموزان و فرهنگیان سراسر کشور از نقش موثر شبکه دانشآموزی شاد برای اجرا و گسترش فعالیت دانشآموزان و فرهنگیان در فضای مجازی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی، ستار شجاعی گفت: «به دلیل شرایط بهداشتی حاکم بر کشور و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان و پنجمین دوره مسابقات فرهنگیان سراسر کشور به صورت غیر حضوری و در بستر بوجود آمده در شبکه شاد برگزار میشود.»
وی با اشاره به مهجوریت کتابهای نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در بین عموم مردم گفت: «این کتابها در بین عالمان و بزرگان، مهجور نیستند؛ بلکه متأسفانه میان مردم مهجوراند. و یکی از دلایل این مهجوریت، غفلت متولیان این امر است یعنی غفلت ما باعث میشود که این کتابهای بزرگ، مهجور باشند و به همین دلیل، مقام معظم رهبری تأکید دارند که به سراغ صحیفه برویم و با آن انس بگیریم، به همین دلیل است که فرمودهاند که هر کس نهجالبلاغه را نمیخواند از قرآن خبری ندارد؛ اما باید گفت این وضعیت در چند سال اخیر در آموزش و پرورش به لطف خدا و با همت مسئولان ذی ربط و برنامهریزیهای صورت گرفته در راستای تحقق اهداف متعالی سندتحول بنیادین، متفاوت با سایر نهادها و بخشهای فعال فرهنگی کشور بوده است.»
دبیر مسابقات حوزه عترت دانشآموزان و فرهنگیان سراسر کشور در ادامه با اشاره به تولید ۱۲ جلد کتاب نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ویژه دانشآموزان دورههای متوسطه اظهار کرد: «این کتابها به عنوان منبع اصلی و محتوای مسابقات دانشآموزی است که همه ساله با شرکت خیل کثیری از دانشآموزان در سطوح مختلف از مرحله آموزشگاهی تا مرحله کشوری برگزار میشود و موجب کشف، توانمندسازی و معرفی نوجوانان خطیب و سخنوری شده است که گاهی در خطبههای پیش از دستور مراسم نماز جمعه شهرهای خود به ایراد سخنرانی و بیان و شرح خطبهها و حکمتهای سراسر زندگی بخش نهج البلاغه میپردازند.»
وی با اشاره به این که جوانان و نوجوانان ما اکنون بیش از پیش به انس با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و فراگیری و کاربست آموزههای آن بزرگواران نیازمند هستند خاطرنشان کرد: «دانشآموزان و عموم مردم ما برای خواندن صحیفه سجادیه، اگر چند نکته را رعایت کنند ارتباطشان با صحیفه که به حق زبور آل محمد نام گرفته است، آسان تر و عاشقانه تر خواهد شد. به عنوان مثال از دعاهای ساده و روان آن شروع کنند یا لازم نیست تمام دعا را در یک مرحله بخوانند؛ بلکه به هر اندازه که مایلاند و عطش دارند ، بخوانند و هر جا که خسته شدند، بقیه اش را برای روز بعد بگذارند. همچنین برای مطالعه نهج البلاغه از حکمتها شروع کنند.»
شجاعی در پایان عصر ظهور کرونا را عصر حضور در فضای مجازی دانست و با اشاره به این که حضور در فضای مجازی باعث افزایش سواد رسانهای شده است، تصریح کرد: «درست است که هدف از برگزاری این مسابقات صرفاً تعیین نفرات برتر نبوده و در ضمن آن دهها هدف تربیتی طراحی، پیگیری و اجرا میشود اما شرایط بهداشتی ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا باعث شاید تا قدمی بس بزرگ در مسیر استفاده و حضور در فضای مجازی برداریم، فضایی که کار فرهنگی در آن هم ردیف ذکر مستحبی بعد از نماز قلمداد میشود و بنظرم آموزش و پرورش به خوبی توانست در چنین شرایطی تهدید را به فرصت تبدیل کرده و گامهای اساسی در این مسیر بردارد و امیدوارم با برنامهریزی دقیق تر، تولید محتوای هنرمندانه تر و استفاده از ظرفیت دانشآموزان و فرهنگیان خود، موجب رشد و شکوفایی فعالیتهای مختلف بویژه در حوزه فعالیتهای دینی و مذهبی در بستر فضای مجازی شود.»
ارسال دیدگاه