رویاهای شیرین یک شیخ‌نشین؛ قطر چهارگانه تاریخ‌ساز میزبانی را می‌خواهد

تهران (پانا) - اشتهای قطری‌ها در کسب میزبانی از مسابقات بین‌المللی هر روز بیشتر از روز گذشته می‌شود، آنها پس از اینکه میزبانی جام جهانی 2022 را بدست آورده‌اند، به ترتیب برای بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا نامزد شدند و حالا نوبت به رویای میزبانی از المپیک تابستانی رسیده است.

کد مطلب: ۱۱۱۲۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
رویاهای شیرین یک شیخ‌نشین؛ قطر چهارگانه تاریخ‌ساز میزبانی را می‌خواهد

خبر کوتاه اما عمیق بود، کمیته ملی المپیک قطر هفته گذشته با ارسال نامه‌‎ای رسمی به کمیته بین الملی المپیک (IOC) خواهان میزبانی بازی های المپیک 2032 شد. قطر که دو سال آینده یعنی در سال 2022 میزبان بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال خواهد بود و همچنین کاندید میزبانی از جام ملت‌های آسیا 2027 و بازی‌های آسیایی 2030 است امیدوار است پس از کشور های فرانسه با شهر پاریس در سال 2024 و ایالات متحده آمریکا با شهر لس آنجلس در سال 2028 میزبانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک تابستانی 2032 را بر عهده باشد تا پس از توکیو که در سال آینده میزبان بازی های المپیک و پارالمپیک تابستانی 2020 است طی 12 سال دومین کشور آسیایی باشد که حق میزبانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک تابستانی را بدست خواهد آورد.

چرا قطر به این نقطه رسید؟

میزبانی قطر برای جام جهانی 2022 فارغ از بحث رشوه دادن به مدیران وقت فدراسیون جهانی فوتبال، تنها با برنامه‌ریزی بلند مدت و البته بر پایه دلارهای نفتی این کشور به ثمر نشست. اما نباید فراموش کرد که به رغم اینکه آنها 200 میلیارد دلار برای جام جهانی 2022 کنار گذاشته‌اند، اما خرج کردن این دلارها هم نیاز به برنامه‌ریزی دارد، چیزی که قطر یا خودش داشت و یا آنرا خرید.

و حالا در فاصله دو سال مانده تا برگزاری جام جهانی 2022، قطر با ساخت ورزشگاه‌های فوق مدرن و تجهیزات پیشرفته از جمله سیستم تهویه و خنک کننده هوا در ورزشگاه‌ها شاید بهترین میزبانی تاریخ را از تیم‌ها و تماشاگران حاضر در جام جهانی 2022 داشته باشد. روندی که می‌تواند به این تیم در مسیر بدست آوردن میزبانی جام ملت‌های آسیا 2027، بازی‌های آسیایی و پارا آسیایی 2030 و المپیک و پارالمپیک 2032 کمک شایانی کند و قطر را تبدیل به اولین کشور تاریخ کند به طور متوالی میزبان 4 رویداد مهم درسطح جهان طی ده سال بوده است که البته به این رویدادها می‌توان نام المپیک ساحلی جهان را هم اضافه کرد که در سال 2019 برگزار شد.

تابستان داغ قطر زمان المپیک را تغییر می‌دهد

اگر قطر بتواند آزمون‌های مورد نیاز برای کاندید شدن در بازی‌های المپیک و پارالمپیک تابستانی 2032 را با موفقیت پشت سر بگذارد و از آن مهم‌تر در رای‌گیری برنده شود و حق میزبانی را در رقابت با «هند، اندونزی، آلمان، اسپانیا، استرالیا، ایتالیا، هلند، انگلیس، ترکیه و کره جنوبی و شمالی به صورت مشترک» بدست آورد، به علت شرایط آب و هوایی کشور قطر بازی‌های المپیک و پارالمپیک 2032 تبدیل به نخستین مسابقات تاریخ المپیک می‌شود که در فصل تابستان برگزار نخواهد شد و برگزاری آن به فصلی غیر از فصل تابستان که احتمالا اواسط پاییز خواهد بود، موکول می‌شود.

البته پیش از این سابقه برگزاری المپیک در پاییز و حتی زمستان هم وجود داشته است اما یا مانند المپیک 1904 سنت لوئیس آمریکا روند برگزاری المپیک طولانی بوده که از تیرماه شروع شده و تا آذرماه طول کشیده است و یا بازی‌ها در فصل پاییز در کشوری در نیمکره جنوبی برگزار شده که در آن زمان آب و هوای بهاری داشته و کشور میزبان در وضعیت پاییزی نبوده است، موردی که به سال 1956 و المپیک ملبورن در استرالیا برمی‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار