کریمی: مدرسه مجازی ایرانیان راهاندازی میشود
سناریوهای بازگشایی مدارس کشورهای دنیا تشریح شد/شورای عالی به دنبال این است که حتی اگر وضعیت سفید باشد در شرایط عادی، حداقل شش ساعت آموزشها مجازی شوند/۴۰ درصد دانشآموزان دنیا از آموزشهای تلویزیونی بهره مند شدهاند
تهران (پانا) - قائم مقام وزیر در امور بینالملل و مدارس خارج از کشور اعلام کرد طبق آمار یونسکو، ۴۰ درصد دانشآموزان دنیا از آموزشهای تلویزیونی بهره مند شدند و ۵۰ درصد جمعیت دانشآموزی جهان به کامپیوتر دسترسی ندارند. از طرفی ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند. همچنین۵۶ میلیون تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند. بنابراین شرایط دنیا شرایطی نبود که همه از طریق پلتفرمها آموزش ببینند.
غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر شبکه آموزش درباره آموزش و کرونا گفت که کرونا، شاید عظیم ترین و گسترده ترین تاثیر را بر نظام آموزشی جهان از زمان آغاز نظام آموزشی رسمی گذاشته است.
وی افزود: «حتی در زمان جنگ جهانی اول و دوم که کشورهایی درگیر جنگ بودهاند تاثیر آن بر آموزش تا این حد نبوده است. اما این موضوع کرونا ۹۱ درصد یادگیرندگان دنیا یعنی یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دانشآموز و دانشجو را خارج از مدرسه نگه داشت.»
کریمی با بیان اینکه از ۱۹۱ کشور دنیا بیشتر از ۸۰ کشور نتوانستهاند مدارس را بازگشایی کنند گفت: «مثلا در ایران یه مدت محدود یک ماه مدارس را بازگشایی کردیم اما حدود یک تا دو درصد بچهها برای رفع اشکال به مدرسه رفتند.»
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «اولین واکنش کشورها به این موضوع غافلگیری بود و هیچ کشوری برنامه ریزی قبلی برای این موضوع نداشت که اگر همه مدارس تعطیل شدند چه کند. برخی کشورها آموزشهای تلویزیونی را ادامه دادند. برخی کشورها مانند ژاپن، روسیه، امریکا و کره جنوبی که از قبل پلتفرمهای مجازی برای این کار طراحی کرده بودند بلافاصله آموزشها را از طریق مجازی شروع کردند.»
نوع واکنش کشورها به ارائه آموزش در دوران کرونا متفاوت بود
وی افزود: «مثلا در ایران از قبل زیرساختها مهیا نبود اما سریعا شبکه شاد راهاندازی شد. در مجموع نوع واکنش کشورها متفاوت بوده است. نیمی از دانشآموزان دنیا زیرساخت و امکان دسترسی به آموزش مجازی را نداشتهاند. حتی در کشورهای اروپایی ۱۴ درصد دانشآموزان زیرساختهای اینترنتی لازم را در اختیار نداشتند.»
کریمی با بیان اینکه به طور کلی همانطور که سیستم بهداشتی نظام سرمایه داری در مقابل این موضوع با شکست مواجه شد، در حوزه آموزش هم با شدت کمتری با مشکل مواجه شد گفت: «دولتها ناچار شدند بودجه خاصی را تخصیص دهند. ایتالیا چندین میلیارد برای آماده سازی زیرساخت.های اینترنتی برای ادامه آموزش کنار گذاشت.»
اکثر کشورها آزمون پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمونهای سراسری در سایر کشورهای جهان گفت: «برخی کشورها مانند کره و ژاپن آزمونهای سراسری خود را برگزار کردند و حتی اکثر کشورها آزمونهای پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند.»
وی افزود: «کشورها بعد از آنکه گرفتار کرونا شدند چند کار انجام دادند، نخست تلاش برای عدم توقف آموزش بود و شعار اصلی اکثر کشورها همین بود. در ایران اول آموزشهای تلویزیونی راه افتاد و بعد شبکه شاد راهاندازی و بستههای ویژه آموزشی در مناطق محروم ارسال شد.»
کریمی ادامه داد: «طبق آمار یونسکو، ۴۰ درصد دانشآموزان دنیا از آموزشهای تلویزیونی بهره مند شدند. ۵۰ درصد جمعیت دانشآموزی جهان به کامپیوتر دسترسی ندارند. ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند. ۵۶ میلیون تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند. بنابراین شرایط دنیا شرایطی نبود که همه از طریق پلتفرمها آموزش ببینند.»
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه دولتها به سرعت به موضوع آموزشهای مجازی جلب شد و آموزش و پرورش آنها دچار تحول شد اظهار کرد: «در همین کشور خودمان اگر در شرایط عادی میخواستیم این کار را انجام دهیم شاید هفت هشت سال طول میکشید.»
وی در ادامه گفت: «برخی کشورها در ماههای گذشته در صدد بازگشایی مدارس بازآمدند. دلیلشان این بود که اگر مدراس باز نمیشد کسب و کارها راهاندازی نمیشدند. چون اگر والدین هردو شاغل باشند یکی حتما باید طبق قوانین شان در خانه بماند.»
وی ادامه داد: «بخش عمدهای از خدمات حمایتی دانشآموزان از جمله امریکا از طریق مدرسه بود و وقتی مدرسه تعطیل شد این پوششها قطع شد. نزاعی بین مقامات سیاسی و اولیای دانشآموزان درگرفت. در امریکا ترامپ اعلام کرد مدارس باید باز شود اما ایالتها گفتند طبق پروتکلها مدارس را باز نمیکنند.»
در کشورها به جز آزمون پایه ۱۲، سایر پایهها غیرحضوری بود
کریمی با بیان اینکه در اکثر کشورها به جز پایههای اصلی مانند پایه دوازدهم مابقی آزمونها غیرحضوری برگزار شدند گفت: «بنای همه کشورهای دنیا در سال تحصیلی جدید بازگشایی همه مدارس است چون طبق آمار یونسکو تعداد زیادی از دانشآموزان ترک تحصیل کردهاند و یک سوم آموزشها را هم دریافت نکردهاند و کلاس اولیها به شدت آسیب دیدهاند.»
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش سناریوهای آموزشی پیش روی کشورهای دنیا را تشریح کرد و گفت: «چشم انداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون سه سناریو هست؛ اول بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید، سناریوی دوم برگزاری نیمه حضوری در وضعیت زرد و سناریوی سوم عدم بازگشایی مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در وضعیت قرمز است. همه کشورها اعلام کردهاند سناریویشان بازگشایی مدارس است اما منتظرند که ببینند وضعیت چگونه خواهد شد.»
وی درباره مدرسه تلویزیونی و توجه بیشتر به آن در سال تحصیلی جدید گفت: «تقویت مدرسه تلویزیونی حتما مدنظر وزارت آموزش و پرورش است اما این اشکال را هم دارد که تعاملی نیست و امکان فیدبک ندارد.»
آموزشها تلویزیونی در شبکه شاد هم بارگذاری میشوند
کریمی افزود: «آموزشهای تلویزیونی در شبکه شاد هم بارگذاری میشوند. بهترین معلمان در تهران به شبکه آموزش آمدند و به کمک چند شبکه دیگر تمام مواد درسی تدریس شد.»
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۹ درصد دانشآموزان در شبکه شاد ثبتنام کردهاند اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند گفت: «حدود سه میلیون دانشآموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آنها دانشآموزان اتباع خارجی هستند. ۵۰۷ هزار دانشآموز پناهنده داریم که پیش بینی میکنیم آنها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کردهایم پای کار بیایند.»
راهاندازی مدرسه مجازی ایرانیان
وی ادامه داد: «چون از قبل هم دچار مشکل کمبود معلم بودیم بسترهای آموزش مجازی فراهم شده بود اما امسال مدرسه مجازی ایرانیان راهاندازی کردیم که برای تمام پایهها آموزشها ارائه شود تا حتی اگر معلم تخصصی نداریم بتوانیم مباحث درسی را پوشش دهیم.»
به گفته کریمی هرایرانی خارج از کشور در هرنقطه از دنیا حتی اگر در مدرسه خارجی درس بخواند میتواند با گذراندن پنج درس در مدرسه مجازی، مدرک نظام جمهوری اسلامی را هم دریافت کند.
اگر وضعیت سفید باشد در شرایط عادی، حداقل شش ساعت آموزشها مجازی میشوند
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حتی اگر کرونا در چندماه آینده تمام شود آموزش دیجیتالی به یکی از ارکان آموزش تبدیل شده و دیگر امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد گفت: «در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به جد دنبال آن هستیم حتی اگر وضعیت سفید باشد حتما آموزش مجازی را در دستورقرار دهیم و شورای عالی در حال بررسی است تا مصوبهای داشته باشد که حتی اگر وضعیت سفید باشد در شرایط عادی، حداقل شش ساعت آموزشها مجازی شوند.»
وی ادامه داد: «نکته بعدی این است که کیفیت آموزش از دست نرود. کرونا به زودی نخواهد رفت و لذا باید به کیفیت آموزش توجه کنیم چون ممکن است تعدادی از مدرسه بریده شوند و دیگر به مدرسه برنگردند.»
ارسال دیدگاه