اقدامات و برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص دانش‌آموزان طیف اتیسم

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سید علی صمدی استاد دانشگاه و متخصص حوزه اتیسم میزگرد تخصصی با موضوع روش تمرین از راه دور در اتیسم و سایر اختلالات رشدی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۱۱۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات و برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص دانش‌آموزان طیف اتیسم

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در ابتدای این نشست علمی که به صورت زنده از شبکه شاد نیز پخش می‌شد با بیان اینکه از ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی ۲ هزار ۶۱۷ نفر، دانش‌آموز طیف اتیسم هستند اظهار کرد: «۲ هزارو ۱۳۶ دانش‌آموز طیف اتیسم پسر و ۴۸۱ دانش آموز نیز دختر هستند که در ۴۸ مدرسه شامل ۳۰ مدرسه دولتی و ۱۸ مدرسه غیر دولتی در حال تحصیل هستند. علاوه برمدارس ویژه اتیسم، ۴۲۷ کلاس ضمیمه خاص ویژه دانش‌آموزان طیف اتیسم نیز در کشور وجود دارد و ۱۷۸ دانش‌آموز طیف اتیسم نیز در مدارس تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.»

معاون وزیر با بیان فعالیت‌های انجام شده در ۷ بعد فضا و تجهیزات، اقدامات تشخیصی، آموزش و توانمند سازی معلمان، تولید محتوا، رشته‌ای مورد نیاز، آموزش والدین و فرایندهای آموزشی برای دانش‌آموزان طیف اتیسم افزود: «در بعد فضا و تجهیزات از ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز آموزش و پرورش استثنایی ۱۴ مدرسه ویژه طیف اتیسم است که با مشارکت خیران و سازمان نوسازی مدارس کلنگ احداث آنها به زمین زده شده است و ۳۲ مدرسه طیف اتیسم نیز در ۳۲ استان کشور در سال جاری مناسب سازی الگویی خواهد شد.»

حسینی با تشریح اقدامات تشخیصی ویژه دانش‌آموزان طیف اتیسم اظهار کرد: «در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، سنجش‌های تشخیصی اختلال طیف اتیسم نیز گرفته می‌شود و برای تربیت آزماینده‌های تخصصی تاکنون ۲۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه آموزشی برگزار شده است.»

معاون وزیر آموزش معلمان، مدیران، کارشناسان مرتبط با دانش‌آموزان طیف اتیسم را از دیگر برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: «برگزاری ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری، برگزاری ۱۱۲ ساعت کارگاه تخصصی برای تربیت مدرس، برگزاری کارگاه مشترک با مرکز امور بین‌الملل و دفتر منطقه‌ای یونسکو برای تربیت مدرس و برگزاری دوره های تربیت معلم چند مهارتی با موضوع روش‌های ارتباطی و آموزشی با دانش‌آموزان طیف اتیسم باهمکاری یونیسف از جمله اقدامات ویژه در حوزه توانمند سازی است.»

حسینی با اشاره به محتواهای تولید شده در حوزه اتیسم اظهار کرد: «چاپ ۹ جلد کتاب مهارت آموزی تصویری پایه اول تا ششم با تاکید بر مهارت‌های خودیاری، تعاملی و ارتباطی، تدوین ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش‌آموزان طیف اتیسم، اضافه نمودن و تدوین سرفصل‌های درس اختلال طیف اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، تدوین راهبرد آموزشی برای درس تربیت بدنی دانش‌آموزان طیف اتیسم و تهیه کیت‌های تصویری از جمله فعالیت‌های حوزه تولید محتوا برای دانش‌آموزان طیف اتیسم است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان فعالیت‌های انجام شده در حوزه رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان طیف اتیسم گفت: «دانش‌آموزان طیف اتیسم در صورت داشتن توانایی برقراری ارتباط و تعامل می‌توانند در ۳۶ رشته مهارتی در هنرستان‌ها تحصیل کنند. مناسب سازی پودمان رشته‌های باغبانی و کمک خدمات اداری، تدوین پودمان‌های رشته موسیقی و ایجاد کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای از جمله فعالیت‌های انجام شده برای دانش‌آموزان طیف اتیسم می باشد.»

حسینی آموزش به والدین دارای دانش‌آموز طیف اتیسم را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: «تدوین بسته‌های آموزشی ویژه والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به صورت آزمایشی در مدرسه پیامبر اعظم، برگزاری برنامه‌های آموزشی ویژه والدین با همکاری انجمن‌ها و سمن‌ها، برگزاری نشست‌های مشترک با شبکه انجمن‌های فعال در حوزه اتیسم و تدوین ۵ کتاب آموزشی برای والدین از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه آموزش والدین است.»

معاون وزیر با بیان فرآیندهای آموزشی انجام شده برای دانش‌آموزان طیف اتیسم اظهار کرد: «مناسب سازی ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی، تهیه نقشه راه آموزش برای برنامه ریزی برای طیف اتیسم، همکاری با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و سایر ارگان‌ها برای تدوین برنامه جامع هماهنگ ارائه خدمات به اختلالات طیف اتیسم و همکاری در برگزاری ۴ سمپوزیوم تخصصی طیف اتیسم از جمله فعالیت‌ها در این حوزه است.»

در این نشست سید علی صمدی استاد دانشگاه و متخصص حوزه اتیسم به ارائه سخنرانی با موضوع روش تمرین از راه دور در اتیسم و سایر اختلالات رشدی پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار