یک استاد فلسفه در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد

بیژن عبدالکریمی: نیازمند یک گفتمان تازه هستیم، گفتمانی فراتر از جناح‌بندی‌ها

تهران (پانا) - یک فیلسوف و استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز کشور با مسائل گوناگون ملی روبه‌روست تاکید کرد که باید بتوان همه نیروها را در برابر این سونامی معضلات و بحران‌ها بسیج کرد، اما موانع بسیاری برای این بسیج عمومی وجود دارد.

کد مطلب: ۱۱۱۱۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
بیژن عبدالکریمی:  نیازمند یک گفتمان تازه هستیم، گفتمانی فراتر از جناح‌بندی‌ها

بیژن عبدالکریمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پانا با بیان اینکه نزاع بین اصلاح‌طلب و اصولگرا نزاعی اصیل و حقیقی نیست، گفت: «در شرایط فعلی کشور، اگر جریان به اصطلاح اصولگرایی جای جریان دولت اعتدال بود یا جای جریان اصلاح‌طلب بود، کشور وضعیت متفاوتی نداشت. هر جریانی هم در دور آینده انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شود، جریان عمومی کشور فرقی نخواهد کرد. بالا رفتن قیمت زمین، گرانی، تورم و بقیه مشکلات و ضعیف شدن شان انسان ایرانی در نظام جهانی به لحاظ اقتصادی، هیچ تفاوتی نخواهد کرد.»

این استاد فلسفه ادامه داد: «ما دولت اصلاحات را تجربه کردیم، دولت مهر را هم تجربه کردیم و همینطور دولت تدبیر و امید را؛ دولت بعد هم هر کسی که باشد پول ملی کشور باز هم ضعیف خواهد شد، بازهم قیمت زمین افزایش پیدا خواهد کرد، توده‌ها در زیر فشار سنگین تورم له خواهند شد.»

عبدالکریمی اضافه کرد: «بنابراین حرف من این است که امروز هر کسی که بکوشد مسائل ملی را به یک مسئله جناحی تبدیل کند، خیانت کرده است. هر کدام از جریان‌ها فکر می‌کنند سخنگوی کل کشور هستند.»

نویسنده کتاب «تفکر به منزله کنش سیاسی» تاکید کرد: «من فکر می‌کنم نیازمند یک گفتمان تازه هستیم، گفتمانی فراتر از جناح‌بندی‌های نه چندان اصیل و عمیق اصلاح طلبی و اصول گرایی؛ گفتمانی که نیروهای اصیل انقلاب و نیروهای اصلی ملی‌گرا را با یکدگر پیوند دهد. این نیروها باید همدیگر را پیدا کنند و گفتمان تازه‌ای را شکل دهند که بر اساس آن بتوانیم کشور را نجات دهیم.»

عبدالکریمی گفت: «به اعتقاد من، در این کشور هیچ حزبی نداریم. در این کشور یک حزب داریم، یک حزب واقعی و آن هم جریانات سنت‌گرا و انقلابی است. البته جریانات اصولگرا نماینده‌های این جریان سنتی و انقلابی نیستند یعنی جریان اصولگرا را اگر به معنای یک جریان سیاسی در نظر بگیریم این‌ها هرچند مدعی هستند ولی به هیچ وجه وحدت ندارند و نماینده کلیت جریان سنتی و انقلابی جامعه نیستند. جریان‌های دیگر به دلیل اینکه قدرت ندارند، در حاشیه هستند و نمی‌توانند آن چنان که خواهانند پایگاه داشته باشند.»

وی تاکید کرد: «آنچه که امروز جامعه ما را به شدت تهدید می‌کند این است که امروز هیچ کدام از جریان‌های سیاسی نماینده مردم نیستند، به همین دلیل اگر ما با بحران مواجه شویم مرجعیتی وجود ندارد که این خشم‌ها و اعتراض‌ها را بتواند کنترل کند. معتقدم امروز ما با مسائل گوناگون ملی روبه‌رو هستیم و باید بتوانیم همه نیروها را در برابر این سونامی معضلات و بحران‌ها بسیج کنیم.»

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: «اگر شرایط به همین ترتیب باشد، احتمالاً مانند انتخابات مجلس اخیر بخش زیادی از مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت نخواهند کرد. تحلیل من به این صورت است که یعنی اگر قرار بود مردم مشارکت داشته باشند این افراد کنونی به مجلس راه پیدا نمی‌کردند. این مجلس در غیاب مردم شکل گرفته و فکر می‌کنم در دولت بعدی هم در غیاب بخش عظیمی از جامعه، انتخابات صورت خواهد گرفت اگر شرایط به همین وضعیت امروز باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار