پاپایی: برای رسیدن به حقوق قانون شوراها، رویکرد گزارشدهی را کنار بگذاریم
شورا جای گزارشدهی و گزارشگیری نیست/درآمد آموزش و پرورش از محل وظایف شهرداریها ارتباط مستقیم با رونق اقتصادی کشور دارد چون از محل درآمدهای ساخت و سازهاست
تهران (پانا) - مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش یکی از تغییر رفتارهای آموزش و پرورش برای رسیدن به حقوق قانون شوراها را کنارگذاشتن رویکرد گزارشدهی در جلسات شوراهای استانها برشمرد و بیان کرد که از مدیران کل خواستیم رویکرد صورتجلسه و دستورجلسههای کارشناسی نشده را کنار بگذارند و گزارش عملکرد خود را به صحن شوراها نبرند.
رسول پاپایی، مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با پانا درباره درآمدهای آموزش و پرورش از محل اجرای قانون شوراها اظهار کرد: «ما قانون خوب کم نداریم، آنچه مهم است اجرای قوانین و مطالبه گری آموزش و پرورش برای اجرای قانون است. درباره قانون شوراهای آموزش و پرورش هم از روزی که این مسئولیت را قبول کردم اعلام کردم که رویکرد ما درباره قانون شوراها مطلبهگرانه است نه منفعلانه. همانطور که مطلع هستید قانون شوراها مربوط به تکالیف سایر دستگاهها و نهادها در قبال آموزش و پرورش است. اینجاست که آموزش و پرورش باید برای استیفای حقوق خود پیگیر باشد؛ گرچه مدیران ما فرهنگدوست هستند و نگاه فرهنگی در سیاستهای مدیران ما نگاهِ غالب است، آموزش و پرورش هم باید از شیوههای مناسب به مطالبه حقوق خود بپردازد.»
وی درباره تعامل با سایر دستگاههای کشور برای اسیفای حقوق آموزش و پرورش گفت: «با همه دستگاههایی که طبق قانون شوراها وظایفی برعهده دارند وارد گفتوگو شدیم و ضرورت اجرای قانون شوراها را از آنها درخواست کردیم؛ یعنی از باب تعامل وارد شدیم و این تعامل منجر به تفاهم و سپس انعقاد تفاهمنامه شد.»
مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش یکی از تغییر رفتارهای آموزش و پرورش برای رسیدن به حقوق قانون شوراها را کنارگذاشتن رویکرد گزارشدهی در جلسات شوراهای استانها برشمرد و گفت: «از مدیران کل خواستیم رویکرد صورتجلسه و دستورجلسههای کارشناسی نشده را کنار بگذارند و گزارش عملکرد خود را به صحن شوراها نبرند. شورا جای گزارشدهی و گزارشگیری نیست. درعوض دستورجلسهها باید به کمیتههای کیفیت بخشی برود تا نیازهای واقعی استان و منطقه در شورا مطرح شود تا ببینیم هریک از سازمانها و نهادها چطور میتوانند به ما کمک کنند.»
وی ادامه داد: «مثلا گزارشی داریم درباره تعداد کتابخانهها و کتابخوانی در استان که جای این گزارش در شورای آموزش و پرورش نیست. ما در شورا میخواهیم ببینیم هر یک از دستگاهها چگونه میتوانند به امر کتابخوانی یا افزایش کتابخانهها کمک کنند.»
پاپایی درباره نتایج عملی برقراری تعامل سازنده میان آموزش و پرورش و دستگاههای اجرایی اظهار کرد: «این تغییر شیوه منجر به این شد که واحدهای حقوقی دستگاهها تعامل سازنده تری با شوراهای آموزش و پرورش داشته باشند و جلسات شوراها را با نگاه دقیقتری پیگیری کنند.»
مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش درباره درآمدهای شوراها از محل شهرداریها گفت: «با سازمان همیاریهای شهرداری جلسات متعددی داشتیم و امیدواریم تفاهم نامهای که فعلا مراحل حقوقی را میگذراند را به زودی به امضا برسانیم.»
پاپایی افزود: «در بحث دریافت حقوق آموزش و پرورش از محل تکالیف شهرداریها اتفاقهای خوبی افتاده که البته این درآمدها ارتباط مستقیم با رونق اقتصادی کشور دارد چون از محل درآمدهای ساخت و سازهاست به همین دلیل علیرغم مشکلات اقتصادی کشور، شهرداریها همکاری خوبی داشتند.»
وی در پایان در پاسخ به این سوال که در سال گذشته درآمد آموزش و پرورش از محل اجرای قانون شوراها چه مبلغی بوده است گفت: «بعد از تجمیع گزارش همه استانها یک گزارش کلی از درآمدهای حاصل از اجرای قانون شوراها ارائه خواهیم داد.»
ارسال دیدگاه