در گفتوگوی پانا با عضو انجمن حرفهای صنعت بیمه مطرح شد:
ضرورت تغییر قوانین بیمه ای به منظور حرکت به سمت بیمه دیجیتال
نورعلیزاده : اتفاقاتی که در سیستم بانکی در حرکت به سمت خدمات دیجیتال ایجاد شده است در صنعت بیمه نیز قابل ایجاد است
تهران ( پانا) -عضو انجمن حرفهای صنعت بیمه میگوید در صورت تغییر پندارها بیمه مرکزی میتواند نسبت به تغییر قوانین اقدام کند وقتی کرونا وارد کشور شد موج تمایل به سمت الکترونیکی شدن خدمات بیمهای آغاز شد اما به تدریج کم رنگ شد و پندارها دوباره سرد شد؛علی واقعیت این است که ایجاد تغییر کار سختی است.
علی نورعلیزاده، عضو انجمن حرفهای صنعت بیمه در گفت وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که کاهش رشد اقتصادی ناشی از کرونا و کاهش مبادلات اقتصادی میتواند در سطح بینالمللی یا داخلی منجر به ایجاد رشتههای بیمهای شود که تاکنون در کشور وجود نداشته است، خاطرنشان کرد:« بخش دست نخورده ای در بازار بیمه وجود دارد و گفته میشود سه دسته غیرمشتری در آن وجود دارد. یک دسته مشتریانی که اکنون مشتری ما هستند اما از ما دلخور هستند و میخواهند بروند. دسته دیگر غیرمشتریها، کسانی هستند که حساب و کتاب کردهاند اما به خرید اقدام نکردهاند به طور مثال بیمه زندگی را بررسی کرده اما به خرید ان اقدام نکردهاند و مثلا طلا خریدهاند.»
وی افزود: «دسته سوم غیرمشتریها در صنعت بیمه کسانی هستندکه اصلا خود را مخاطب صنعت بیمه نمیدانند به طور مثال درهندوستان شرکتهای بیمه برای گداهای خیابانی با سرمایه کم در حدود ۲۰۰ روپیه، بیمه زندگی می فروشند و ۸۰ درصد صنعت بیمه در این کشور مربوط به بیمه زندگی است.»
میتوان غیرمشتریها را مشتری بیمه کرد
عضو انجمن حرفهای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: « همچنین مشتریان بالقوهای وجود دارند که خود را مخاطب صنعت بیمه نمیدانند افراد زیادی در کشور ما هستند که ماشین خود را بیمه بدنه نمیکنند و افراد زیادی هستند که وقتی میخواهند سفر کنند بیمه حوادث خریداری نمیکنند یا کالاهای خود را برای جابه جایی در سطح شهر بیمه نمیکنند و همه اینها ظرفیتهایی است که با تفکر دیجیتال حل میشود و مهمترین اثر کرونا این است که کسب و کارها را به سمت دیجیتالی شدن سوق دهد.»
نورعلیزاده تصریح کرد: «کرونا بلا است اما اگر بلوغ دیجیتال به دنبال آن ایجاد شود میتوان بسیاری از خدمات را با استفاده از سیستم دیجیتال ایجاد کرد.»
وی با اشاره به بسیاری از تغییرات در بانکها ازجمله تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات به صورت آنلاین و عدم پذیرش وجه نقد از سوی بانکها گفت: » این موارد از جمله تغییراتی است که درسیستم بانکی در مسیر حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال ایجاد شده است؛ حس اضطرار تغییرات را به دنبال خود ایجاد میکند. حس اضطرار اصطلاحی است که جان کاتر استفاده میکند و یکی از مدلهای معتبر مدیریت تغییر متعلق به جان کاتر است و او در این مدل بر حس اضطرار تاکید دارد.»
وابستگی به مسیر که ناشی از رویکرد محافظهکارانه است باید در جایی شکسته شود
نورعلیزاده تصریح کرد: « در صنعت بیمه افراد زیادی وجود دارند که همانند من فکر میکنند اما وابستگی به مسیر که ناشی از رویکرد محافظهکارانه است باید در جایی شکسته شود و حس اضطرار میتواند آن را بشکند.»
عضو انجمن حرفهای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: « در صورت تغییر پندارها بیمه مرکزی میتواند نسبت به تغییر قوانین اقدام کند وقتی کرونا وارد کشور شد موج تمایل به سمت الکترونیکی شدن خدمات بیمهای آغاز شد اما به تدریج کم رنگ شد و پندارها دوباره سرد شد و واقعیت این است که ایجاد تغییر کار سختی است.»
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: « باید به سمت الکترونیکی شدن و انجام امور به صورت مدرن حرکت کرد. حرکت به سمت دولت مدرن و حکمرانی مدرن و تحول دیجیتال حرکت کرد تا بهرهوری افزایش یابد و هزینههای شرکتی نیز کاهش یابد و در این صورت است که مردم نیز خدمات بهتر بیمهای دریافت میکنند.»
نورعلیزاده اظهار کرد: « اتفاقاتی که در سیستم بانکی ایجاد شده است در صنعت بیمه نیز قابل ایجاد است.»
جانشین مدیرعامل در تحول دیجیتال بیمه سامان گفت: « حرکت در جهت خدمات آنلاین در صنعت بیمه جهان نیز به تدریج درحال انجام است و شرکتی مانند لیموناد پرداخت خسارت را در صرف زمان یک دقیقه پرداخت میکند البته مثال زدن آن مقایسه قهرمان با بقیه است اما به تدریج حرکتهای خوبی برای مدرن شدن خدمات بیمهای آنلاین با استفاده از هوش مصنوعی و زیرساختهای الکترونیک در جهان درحال انجام است.»
ارسال دیدگاه