دبیر بخش آفرینشهای ادبی و پژوهشی سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور:
نگاه منتقدانه موجب پویایی و شکوفایی جامعة بشری و موتور محرک جوامع است
تهران(پانا)- دبیر بخش آفرینشهای ادبی و پژوهشی سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانشآموزان سراسر کشور (فردا)، نگاه تیزبین و موشکافانه دانشآموزان علاقمند و با ذوق، در کنار مطالعه مکتوبات، را منجر به کشف رازها و پیچیدگیهایی دانست که لذتی وصف ناپذیر برای وی به ارمغان میآورد.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ملاحت نجفی، دبیر بخش آفرینشهای ادبی و پژوهشی سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور (فردا)، نگاه تیزبین و موشکافانه دانشآموزان علاقمند و با ذوق، در کنار مطالعه مکتوبات، منجر به کشف رازها و پیچیدگیهایی دانسته که لذتی وصف ناپذیر را برای وی به ارمغان میآورد، و بر همین اساس گفت: نگاه منتقدانه موجب پویایی و شکوفایی جامعة بشری و موتور محرک جوامع است و از آنجایی که انسان موجودی پرسشگر و اندیشهورز است همین ویژگی موجب خلق شمار انبوهی آثار فکری و فرهنگی در طول تاریخ شده است.
او در ادامه با شاره به این امر که بدیهی است که از این رو باید به اهمیت نقد و نگاه منتقدانه در بین نوجوانان توجه بیشتری شود و این امر به عنوان مهارتی شناختی اجتماعی در کنار دیگر مهارتها در دانشآموزان درونی شود، افزود: عنصری که بدون آن فرهنگ چیزی نخواهد بود جز دشتی سترون که نتیجة رویشهایش بدون هرس و نابارور میماند و زیبایی و سرسبزی نخواهد داشت.
نجفی در ادامه با اشاره به این امر که در جشنواره فرهنگی و هنری (فردا) تلاش شده است تا به این حوزه نوپا توجه بیشتری شود و دانشآموزان تخصصیتر در حوزههای داستان، شعر، آثار موسیقایی، فیلم، بازی رایانهای و آثاردستی تجسمی وارد شوند و به محتوا و ساختار آثار جزئیتر و دقیق تر توجه نمایند، ادامه داد: عدم دخالت احساسات شخصی، روشمند بودن، حسن انتخاب و پرهیز از حاشیه روی و کلیگویی، استفاده از تجربیات دیگران، پرورش روحیة پژوهشگری، استخراج عناصر سازندة هر اثر هنری و تحلیل و بررسی آن، دانشآموزان را با نگاه نقادانه آشنا میکند و راهگشای بینش و نگرشی عمیق و دقیق در تمامی عرصههای زندگی آنان میشود.
دبیر بخش آفرینشهای ادبی و پژوهشی سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانشآموزان سراسر کشور (فردا)، با اذعان به این امر که رشته نقد صرفاٌ مربوط به دانشآموزان دورة دوم متوسطه میباشد و دانشآموزان در مرحله مدرسه، منطقه و استان با یکدیگر به رقابت میپردازند و بهترینها به مرحلة کشوری میرسند، اظهار داشت: خرسند بودیم که شاهد حضور منتقدان نوجوانمان باشیم، اما متاسفانه ویروس طفیلی کرونا مجالی برایمان باقی نگذاشت و ما اکنون تنها به تراوشات ذهنی دانشآموزان عزیزمان قانع هستیم و انشاا... در مراحل بعدی تصویر آنها را از فرسنگها فاصله خواهیم داشت.
او در پایان این گفتگو خطاب به دانشآموزان شرکت کننده در این حوزه، تصریح کرد: امیدوارم شما منتقدان نوجوان با طبقهبندی ذهنی برای درک لذایذ معنوی و ارزشهای هنری، اعتقاد به ارزش آثار مهم ادبی، دوری از کاهلی و سستی همچون رودی بخروشید و از عرصة علم و دانش محافظت نمایید.
ارسال دیدگاه