هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم و امکان ترمیم نمرات در روزهای کرونایی

شیراز (پانا) - مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه فرایند هدایت تحصیلی از آذرماه سال ۹۸ آغاز شده است گفت عملاً انتخاب رشته و فرایند اجرایی هدایت تحصیلی بعد از ثبت نمرات پایان ترم سال تحصیلی است که آغاز می‌شود که تا آخر این هفته تمام نمرات دانش‌آموزان پایه نهم تحصیلی وارد سامانه می‌شود و از ۲۳ تیرماه فرایند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته توسط دانش‌آموزان کلید می‌خورد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم و امکان ترمیم نمرات در روزهای کرونایی

طیبه رحیمی امروز در گفت‌وگو با پانا هدایت تحصیلی را تنظیم شده بر اساس چهار رکن استعداد، علاقه دانش‌آموزان، نیاز جامعه و امکانات موجود در آموزش و پرورش خواند و افزود: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس سه عامل عملکرد تحصیلی، بررسی‌های مشاوره‌ای، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های منطقه‌ای صورت می گیرد که با توجه به شیوع بیماری کرونا، نیاز به ایجاد تدابیری خاص برای بهتر انجام شدن کار داریم.

او گفت: بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه هدایت تحصیلی، هدایت تحصیلی شغلی به صورت فرایندی در پایان سال نهم، با اقداماتی از قبیل برگزاری آزمون‌های رغبت و توانایی و ارائه آموزش ‌و راهنمایی‌های لازم بر اساس توانایی، استعداد، انگیزه، علاقه و شخصیت و همچنین ظرفیت شهرستان‌ها انجام می‌شود و مشاوران مدارس در هدایت آگاهانه دانش‌آموزان برای تصمیم‌گیری صحیح در انتخاب رشته تحصیلی مسئولیت خطیری بر عهده دارند.

او با اشاره به اجرای طرح "از من بپرس" گفت: در قالب این طرح 270 تن از مشاوران مدارس استان، همزمان با شروع فرآیند هدایت تحصیلی و تا نیمه مرداد سال جاری، به صورت تلفنی و رایگان به سئوالات دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در زمینه هدایت تحصیلی نیز پاسخ می‌دهند.

رحیمی گفت: در راستای کیفیت‌بخشی به این فرآیند، کلیپ‌های کوتاه آموزشی برای استفاده همکاران، دانش‌آموزان و اولیا توسط مشاوران و سایر همکاران در حال تهیه و نشر در شبکه شاد و سایر پیام رسان‌ها است.

او گفت: در حال حاضر با همکاری معاونت آموزش متوسطه مشغول اجرای طرح " تاک " با استفاده از مدرسان مجرب حوزه مشاوره هستیم و با اجرای این طرح اطلاعات بیش از 260 تَن از مشاوران در زمینه تحصیلی و انگیزشی کنکور به روز رسانی شده و آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص برنامه‌ریزی و انتخاب رشته دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه خواهند شد.

رحیمی بر اهمیت حفظ سلامت روان دانش‌آموزان و اولیا ایشان تاکید کرد و افزود: نمون برگ‌های 6 و 7 هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از ۲۳ تیرماه جاری، به صورت مجازی و از طریق پورتال همگام قابل مشاهده و دریافت است.

نمونه برگ شماره ۶ در واقع بررسی مشاوره‌ای است که شامل ۳۵ امتیاز عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، ۱۵ امتیاز آزمون‌های توانایی، ۱۵ امتیاز آزمون‌های رغبت، ۱۰ امتیاز نظر دانش‌آموز، ۱۰ امتیاز نظر معلمان هر درس متوسطه اول و ۵ امتیاز مربوط به اولیا دانش‌آموزان است.

به گفته رحیمی هیچ اجباری در فرم شماره ۶ وجود ندارد اما فرم شماره ۷ بر اساس عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم طراحی‌شده است که به تناسب ارتباط و تناسب هر درس با رشته اعمال ضریب شده و دانش‌آموزان بر اساس آن رتبه‌بندی می‌شوند و طبیعتاً دانش‌آموزانی که نمره‌های بهتری کسب کرده‌اند با توجه به محدودیت ظرفیت در برخی از رشته‌ها، اولویت‌ها و رشته‌های بیشتری را می‌توانند انتخاب کنند.

مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش فارس با اشاره به شرایط سخت بوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: آنچه تمامی مدیران، مشاوران و سایر عوامل اجرایی مدارس متوسطه باید مورد توجه قرار دهند، تلاش برای ایجاد آرامش و حفظ سلامت روحی روانی دانش‌آموزان در زمان شروع ثبت نام مدارس متوسطه دوره دوم و صدور نمون برگ‌های هدایت تحصیلی است.

او گفت: با اجرای راهکارها، مصوبات و نمون برگ نظارت بر فعالیت کمیته‌های هدایت تحصیلی، سعی در رفع مشکلات احتمالی و اجرای شایسته فرآیند هدایت تحصیلی خواهیم داشت.

به گفته رحیمی در سال جدید نمون برگ‌های هدایت تحصیلی از طریق کد کاربری و فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان و مدیران مدارس مبدأ و مقصد قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان می‌توانند ظرفیت شاخه‌ها و رشته‌ها را در سایت هدایت تحصیلی مشاهده کنند.

او گفت: مهم‌ترین تغییر هدایت تحصیلی نسبت به سال گذشته این است که حد نصاب میانگین نمرات در رشته‌های علوم و معارف قرآنی تغییر کرده و دانش‌آموز باید برای ورود به این رشته‌ها حداقل نمره ۱۴ را در دروس علوم دینی و عربی بگیرد.

آزمون‌های رغبت سنجی و سنجش توانایی دانش‌آموزان تأثیر ۳۰ درصدی در این انتخاب رشته دارد و همچنان عملکرد تحصیلی بالاترین امتیاز را برای اینکه دانش آموز تصمیم بگیرد در رشته ریاضی، علوم تجربی، انسانی، معارف اسلامی و یا فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل کند، دارد و برای رشته تجربی به ترتیب نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی باید حداقل ۱۴ و ۱۳ و برای رشته ریاضی نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی باید ۱۴ و ۱۳ و برای رشته‌های انسانی و عارف دروس عربی، ادبیات و عربی هر کدام حداقل ۱۴ باشد.

او یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که می‌تواند مسیر شغلی و آینده دانش‌آموزان را رقم بزند، هدایت تحصیلی دانست و افزود: امسال در حدود یک ‌میلیون دانش‌آموز در سطح کشور درگیر هدایت تحصیلی هستند و خوشبختانه با مصوبات شورای عالی و اقدامات آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر، شاهد آن هستیم که آگاهی دانش‌آموزان و معلمان افزایش پیدا کرده است.

مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: لازم است خانواده‌ها علاقه دانش‌آموزان را در انتخاب رشته در اولویت قرار دهند و از اجبار دانش‌آموزان خود در انتخاب رشته تحصیلی بپرهیزند.

با توجه به اینکه امسال سال تحصیلی از ابتدای شهریور به صورت فرایندی و از ۱۵ شهریور به صورت رسمی آغاز می‌شود، به گفته رحیمی فرایند اصلاح نمرات به صورت منطقه‌ای است و اگر شرایط کرونا اجازه برگزاری امتحاناتی را بدهد و مناطق هم آمادگی داشته باشند می‌توانند این امتحانات را تا نیمه شهریور برگزار کنند و باز برای دانش آموزان فرصت هست که نمراتشان را اصلاح کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار