یک روانشناس: بچه‌ها باید احساساتشان را بروز دهند تا تبدیل به خشمی فروخورده در آنها نشود

حوری‌زاد: تامین هزینه‌های اختلال روان و پوشش بیمه‌ای مشاوره از روش‌های پیشگیری از خشونت است

تهران (پانا) - یک روانشناس و استاد دانشگاه عقیده دارد با بازخوانی نظام آموزشی و تغییر برخی عملکردها می‌توانیم از فجایع ناشی از بروز خشونت جلوگیری کنیم.

کد مطلب: ۱۰۹۴۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
یک روانشناس: بچه‌ها باید احساساتشان را بروز دهند تا تبدیل به خشمی فروخورده در آنها نشود

بهمن حوری‌زاد عضو هیات علمی دانشگاه کسری در نشست علمی تخصصی تبیین ابعاد جامعه‌شناسی، روانشناختی و تربیتی خشونت خانگی و راه‌های پیشگیری از آن که امروز چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۹۹ در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد در پاسخ به این پرسش که منشا خشونت کجاست اظهار کرد: «یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام آموزشی ما نهارت درک مسئله است و خشونت نیز یکی از آنهاست. ما هنوز علیرغم مصادیق متعددی که در موضوع خشونت داریم توانایی درک خشونت را نداریم و به همین دلیل لازم است به نظام آموزشی مراجعه کنیم.»

وی ادامه داد: «یکی از معضلات جامعه ما این است که در نظام ارزشیابی ما همیشه دور خطاها خط کشیده و نمره کم شده اما هیچ گاه حرفی از خوبی‌ها و کارهای درست ما به میان نیامده است. باید به ویژگی‌های مثبت فرزندانمان توجه کنیم.»

حوری‌زاد افزود: «بعضی باورهای علط در فرزندپروری بسیار حایز اهمیت هستند. بدرفتاری با کودک، تضاد والدین بر سر مسائل مختلف، رفتارهای خشن در مقابل خطاهای کوچک از جمله عوامل ایجاد خشونت است. خشم و خشونت در اثر احساس خیانت، ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض و تحقیر و طردشدن و بی احترامی همه عامل ایجاد خشونت هستند.»

این روانشناس با اشاره به نظام آموزشی و مصادیق خشونت در آن گفت: «باید مدرسه و برنامه درسی پنهان را در آموزش‌وپرورش بازخوانی کنیم. ناکارامدی روش‌های تاریخ مصرف گذشته، پدیده معلم خصوصی، کنکور، رقابت و حسادت و ستیزه‌جویی حجم زیاد کتاب‌هایی درسی، بی‌عدالتی در مدرسه و زورگویی بزرگترها به کوچکترها همه و همه در ایجاد خشونت نقش دارند.»

وی ادامه داد: «خشونت‌های روانی رایج مثل تمسخر، حسادت، لقب دادن به یکدیگر، توهین، معرفی سر صف، و تقسیم دانش‌آموزان به دو گروه همگی می‌توانند ریشه‌های ایجاد خشونت در افراد باشند.»

حوری‌زاد در ادامه در معرفی راهکارهای پیشگیری از خشونت در نظام آموزشی گفت: «گسترش فرهنگ گفت‌وگو و همدلی در خانواده و مدرسه با رویکرد مشارکتی و همیارانه، تامین هزینه‌های اختلال روان و پوشش بیمه‌ای مشاوره از دیگر روش‌های پیشگیری از ایجاد زمینه‌های روانی خشونت است. به بچه‌ها یاد دهیم احساساتشان را بروز دهند تا منجر به ایجاد خشمی فروخورده در آنها نشود.»

استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: «در عصر دانایی و دوران جامعه دانش‌بنیان، بیشترین تاکید بر پرورش مهارت‌های اندیشیدن، مشکل یابی، مشکل‌گشایی و نبوغ، برقراری ارتباطات انسانی صحیح و خردپروری است. باید مدارس کیفی و خلاق برگزار تا از بروز فجایع ناشی از خشونت جلوگیری کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار