کاظمی در نشست خبری با اصحاب رسانه؛
معاونت پرورشی و فرهنگی در روزهایی کرونایی بیش از ۲۰۰ فعالیت انجام داد
در معاونت پرورشی ۴ استراتژی را دنبال میکنیم/برنامههای تابستانی از ۱۵ تیر به مدت ۶ هفته آغاز میشود/فعالیتهای تابستانی در ۱۴ تیر با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح میشود/فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانی/مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اقدامات این معاونت در روزهای کرونایی، درباره موضوعات اوقات فراغت و هدایت تحصیلی دانشآموزان در این روزها توضیحاتی داد.
علیرضا کاظمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع غنی سازی اوقات فراغت و هدایت تحصیلی با بیان اینکه در ایامی که فضای کشور معطر به یاد شهیدان هفتم تیر است به روح این شهیدان سلام و درود میفرستم، ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای معاونت پرورشی و فرهنگی در ایام کرونا گفت: «آموزش و پرورش این موضوع را به یک فرصت تبدیل کرد و یک تغییر اساسی در رویکردها اتفاق افتاد که در نهایت توانست با سرعت جایگاه خود را در فضای جدید پیدا کند.»
وی افزود: «جهاد آموزشی معلمان در روزهای اول و با راهاندازی شبکه شاد فضای جدیدی را در این وزارتخانه رقم زد که یکی از افتخارات آموزش و پرورش در این ایام قلمداد میشود. ورود آموزش و پرورش به حوزه فضای مجازی خوب بود اگرچه نیاز به توسعه و برنامه ریزی دقیق تری نیز دارد.»
کاظمی ادامه داد: «آنچه در ابتدای کرونا و قبل از راهاندازی شبکه شاد حوزه ما دنبال کرد، حفظ روحیه جهادی در کشور برای کنترل این بحران بود ما تلاش کردیم تا در کنار این استراتژی کلان نظام، روحیه جهادی، مقاومت و مقابله با بحران را به دل خانوادهها و دانشآموزان تزریق کنیم.»
۴ استراتژی معاونت پرورشی و فرهنگی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴ استراتژی تدوین کردیم گفت: «اول اینکه برای آگاهی دانشآموزان و خانوادهها تلاش میکنیم تا کمکی به کنترل کرونا داشته باشیم لذا در این راستا اقداماتی انجام دادیم؛ بیش از ۲۰۰ اقدام در این ایام انجام شده است که میتوان به بسیج کردن تشکلهای دانشآموزی، کانونهای فرهنگی تربیتی و دارالقرآنها برای تولید ماسک اشاره کرد که یک میلیون ماسک از این سو، و در سازمان بسیح دانشآموزی بیش از ۲ میلیون ماسک تولید شد.»
کاظمی گفت: «بیش از ۳ هزار گروه همیار سلامت در بسیج دانشآموزی، سازمان دانشآموزی و تشکلها شکل گرفت همچنین ما بر روی ضدعفونی کردن مدارس تمرکز کردیم و سپس مشارکت دانشآموزان را در قالب تشکلها و پذیرش نقشها داشتیم که پویشهای متعددی در فضای مجازی مانند در خانه میمانیم، کرونا را شکست میدهیم، درخانه میمانم چون خانواده خود را دوست دارم، شکل گرفت.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «استراتژی دوم ما این بود که تلاش کنیم مهارتهای دانشآموزان را در تاب آوری شرایط خاص افزایش دهیم که مهم ترین ماموریت ما بود و طبق گزارشات رسیده مشاوران آموزش و پرورش در این حوزه خوب عمل کردند.»
وی اضافه کرد که در این حوزه ۳ برنامه اجرا شد؛ راهاندازی صدای مشاور و استفاده از ظرفیت ۷۵۰ مرکز مشاوره که حدود ۶۵ هزار نفر مراجعه داشت و از این خدمات استفاده کرد. پیام مشاور از دیگر موضوعات بود که مشاوران مدارس فعال شدند و در قالبهای پیامهای متنی و صوتی با هدف کاهش استرس و افزایش تاب آوری خدماتی را ارائه کردند.
کاظمی اقدام سوم معاونت را تهیه پروتکلهای مشاورهای ویژه این ایام در حوزه روانی اجتماعی و برخورد با بحرانها عنوان کرد که در اختیار مشاوران، مدیران و برخی مربیان قرار گرفت.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش استراتژی سوم را ایجاد فضای معنوی بیان کرد و گفت: «برای مدیریت این بحران باید این فضا مهیا میشد که اداره کل قرآن با ارسال ادعیه در رابطه با دفع بلا و با راهاندازی پویشهایی در این مسیر گام برداشت.»
وی استراتژی چهارم را استمرار فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در فضای مجازی به صورت متمرکز مانند برگزاری مسابقه نصر و نیمه متمرکز مانند برگزاری مسابقات کتابخوانی و بازیهای منطقهای عنوان کرد.
کاظمی ادامه داد: «بعد از تعطیلات و اقدامات آموزش و پرورش در راستای ارائه آموزشهای مجازی و تلویزیونی و تولید بستهها، ما در حوزه پرورشی و فرهنگی از شبکه امید، رادیو نمایش و شبکههای استانی استفاده کردیم. همکاران در اتحادیه انجمنهای اسلامی برنامههای مختلفی در قالب «کرونا مثبت» طراحی و همکاران در حوزه فرهنگی هنری نیز مسابقه کتابخوانی را تهیه کردند، در شبکه استانی نیز برای ۲۵ هزار دانشآموز جشن تکلیف برگزار کردیم.»
۸ کانال اختصاصی معاونت در شبکه شاد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «در این ایام به شبکه شاد ورود پیدا کردیم و از دو طریق به فعالیتها ادامه دادیم مشاوران در گروههای کلاسی اضافه شدند و ۸ کانال اختصاصی ایجاد شد که فعالیتها در این کانالها با معماری و برنامههای مشخصی دنبال میشود. این کانالها بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب دارد و حدود ۵ هزار و ۲۷۰ محتوا در بخشهای مختلف تولید کرده است.»
وی به راهاندازی قرارگاه مجازی قرآن، کانونهای مجازی و دارالقرآنها اشاره کرد و گفت: «مسابقه قرآن، جشنواره فرهنگی هنری، پرسش مهر و جشنواره دانایی توانایی به صورت غیرحضوری برگزار میشود.»
کاظمی همچنین به برگزاری اولین مرحله رزمایش همدلی مومنانه با محوریت سازمان بسیج دانشآموزی و مشارکت تمام تشکلهای دانشآموزی اشاره کرد و افزود: «این موضوع نیز استراتژی اثربخشی بود و بیش از ۳۰ میلیارد تومان جامعه دانشآموزی به خانوادههای بی بضاعت کمک کردند.»
جزئیات فعالیتهای تابستانی
وی درباره جزئیات فعالیتهای تابستانی گفت: «فعالیتهای آموزش و پرورش در هیچ زمینهای تعطیل نخواهد شد به ویژه در حوزه پرورشی و فرهنگی معتقدیم ظرفیتهای بیشتری به فضای فعالیتها اضافه شده است لذا تمرکز خود را بر فعالیتهای اوقات فراعت در تابستان گذاشتیم.»
فعالیتهای اوقات فراغت در فضای مجازی خواهد بود
کاظمی با بیان اینکه فعالیتهای اوقات فراغت در بستر فضای مجازی خواهد بود گفت: «با محوریت دارالقرآنهای کشور، مجتمعهای ورزشی، پژوهشسراهای دانشآموزی، کانونهای فرهنگی تربیتی و تشکلهای دانشآموزی این فعالیت بنا شده است تا بتوانیم از تمام ظرفیتهای موجود استفاده کنیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «شعار ما در اوقات فراغت، هر دانشآموز یک مهارت، است که از شکوفایی استعدادهای دانشآموزان استفاده کنیم. این موضوع به صورت مجازی و در شبکه شاد خواهد بود البته فعالیتهای حضوری نیز در مناطق زرد و سفید با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود.»
وی گفت: «تلاش کردیم جذابیت، تنوع و نشاط را امسال از طریق فضای مجازی پیش بینی کنیم رویکرد ما تعلیم و تربیت تمام ساحتی مورد توجه و تاکید سند تحول بنیادین است مهم ترین وجه ممیزه اوقات فراغت امسال همین فضای مجازی بود و اینکه امکان استفاده از فضای آموزشی کلان کشور برای دانشآموزان محروم و استفاده تجارب استانها مهیا شد.»
افتتاح فعالیتهای تابستانی در ۱۴ تیر با حضور وزیر آموزش و پرورش
کاظمی با بیان اینکه کانونهای فرهنگی تربیتی میتوانند با تشکیل گروه کلاسی، فعالیتهای خود را آغاز کنند افزود: «افتتاحیه فعالیتهای مجازی با حضور وزیر در ۱۴ تیر در شبکه شاد برگزار خواهد شد و محتوای مورد نیاز نیز طراحی شده است. ساعت فعالیتهای کلاسهای تابستانی ۳۰ دقیقه و حضور عوامل ۳ روز در هفته است اما در کانونهای فرهنگی تربیتی ساعت فعالیتهای حضوری ۳ روز، ۶ ساعت و ساعت حضور عوامل ۶ روز است.»
آغاز فعالیتهای تابستانی از ۱۵ تیرماه
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش آغاز فعالیتهای اوقات فراغت را از ۱۵ تیر به مدت ۶ هفته اعلام کرد و گفت: «این مهلت در کانونها و دارالقرآنها تا ۸ هفته قابل تمدید است. فعالیتها در ۵ محور معرفتی، هویتی، بصیرتی، علمی، اشتغالزایی خدماتی و تربیت بدنی و سلامت خواهد بود. افراد میتوانند به دارالقرآنها، کانونها، مجتمعها، مدارس متتخب، اردوگاههای دانشآموزی، پژوهشسراها، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمن اسلامی، سازمان بسیج و هلال احمر مراجعه کنند.»
فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانی
وی با بیان اینکه ۳۰ هزار پایگاه تابستانی فعال هستند گفت: «سال گذشته ۳ میلیون دانشآموز در پایگاهها شرکت داشتند که امیدواریم امسال بتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.»
مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف است
کاظمی در ادامه این نشست درباره موضوع هدایت تحصیلی با بیان اینکه حدود یک میلیون دانشآموز درگیر هدایت تحصیلی هستند افزود: «هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی دانشآموزان را رقم میزند لذا موضوع سرنوشت سازی است. از ۲۷ آذر سال گذشته فرایند هدایت تحصیلی آغاز و آزمونهای توانایی و رغبت که دارای ۳۰ امتیاز است انجام شده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حدود ۹۹۰ هزار نفر از دانشآموزان، والدین، معلمان و مشاوران در این فرایند شرکت کردند خبر داد که ۱۰ هزار دانشآموز باقی ماندند و این موضوع به عدم دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده برای انجام آزمونهای آنلاین برمیگردد.
وی با اشاره به اینکه نتایج امتحانات کلاس نهم در حال ثبت است اعلام آمادگی کرد هر منطقهای که نمرات دانشآموزان را به سامانه همگام منتقل کند در یک تا دو روز نمون برگها را برای هدایت تحصیلی در اختیار قرار میدهیم. وی همچنین عنوان کرد که دورههای آموزشی و همایشهای استانی ترتیب داده شده و اطلاع رسانی به خانوادهها از طریق یک سایت مستقل انجام میشود همچنین اطلس مشاغل در سطوح مدرسهای تا ملی تهیه شده و در اختیار دانشآموزان قرار گرفته است. مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف است.
کاظمی در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه امسال در پایگاههای اوقات فراغت چند رشته را مدنظر دارید گفت: «ما فعالیتهای تابستانی را در دو بخش دنبال میکنیم؛ در فضای مجازی در قالب پایگاهها و استفاده از ظرفیت صدا و سیما. بیش از ۱۲۰ رشته را در ۵ محور ذکر شده طراحی کردیم همچنین بحثهای مجری گری و خبرنگاری را در قالب بسته تحولی در سازمان دانشآموزی توسعه خواهیم داد.»
وی ادامه داد: «این موضوع در قالب توسعه خبرگزاری پانا خواهد بود که ابتدا در ۳۲ استان خبرنگار حرفهای دانشآموز دختر و پسر آموزش خواهند دید و سپس در ۷۵۰ منطقه آموزشی هدف هر مدرسه یک خبرنگار را دنبال میکنیم تا در نهایت ۱۱۰ هزار خبرنگار حرفهای با مهارتهای ارتباطی داشته باشیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به برگزاری جشنوارههای مهارتی سازمان دانشآموزی نیز اشاره کرد که در تابستان برگزار میشود. کاظمی در پاسخ به این سوال پانا که برای اوقات فراغت مناطق محروم و دورافتاده چه برنامهای دارید گفت: «در مناطق محروم که افراد کشاورزی میکنند فضا را باز گذاشتیم تا با استفاده از ظرفیت بومی منطقه و با رویکرد کشاورری و دامداری به پرورش دام، گل و گیاه و طیور بپردازند و ما بتوانیم این خلا را پر کنیم.»
کاظمی با بیان اینکه فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی بخشی از فعالیتهای حوزه تعلیم و تربیت است گفت: «معتقدم فعالیتهای پرورشی و فرهنگی نه تنها مورد نیاز است بلکه باید استمرار یابد و جایگاه خود را در برنامه درسی ملی به صورت ملموس تر پیدا کند.»
وی یکی از مشکلات موجود در حیطه هدایت تحصیلی را ظرفیت مدارس و هنرستانها دانست که به این علت ناچاریم برای برخی رشتهها اولویت الف و ب درنظر بگیریم. وی همچنین گفت: «هدایت تحصیلی به تنهایی تابع عوامل درون مدرسه و درون آموزش و پرورش نیست و عوامل بیرونی مانند فشار خانواده، جامعه و فرهنگ کلی حاکم بر جامعه گاهی اوقات مانع انتخاب درست برخی دانشآموزان میشود.»
باید سبدی از فعالیتهای فرهنگی را معرفی کنیم تا دانشآموزان متناسب با نیاز و علاقهمندی خود از آن بهرهمند شوند
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش آموزشهای غیرحضوری را از ۷ اسفند آغاز کرد افزود: «فعالیتهای پرورشی، داوطلبانه است و ما باید سبدی از فعالیتهای فرهنگی را معرفی کنیم تا دانشآموزان متناسب با نیاز و علاقهمندی خود از آن بهرهمند شوند. همچنین درباره طرح شهاب نیز که قرار بود به هدایت تحصیلی بینجامد، ما این آمادگی را داریم نتایج طرح شهاب را به هدایت تحصیلی متصل کنیم اما تصمیم گیری در این باره به تنهایی در حیطه مسئولیتهای ما نیست.»
ارسال دیدگاه