در گفت‌وگوی پانا با نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد:

اصلاح«ساختار مالیاتی» از «فرارهای مالیاتی» جلوگیری می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:‌ رصد مالیات پزشکان از طریق کارتخوان کار درستی نیست؛ دولت ابزارهای دیگری برای مالیات‌ستانی از پزشکان دارد

تهران(پانا)- روز گذشته معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی شکایت مودیان به شورای عالی مالیاتی خبر داد؛ موضوعی که به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم اگر به خوبی طراحی و اجرایی شود می‌توان میزان درآمد و مالیات افراد را ردیابی کرد و جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت.

کد مطلب: ۱۰۹۳۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح«ساختار مالیاتی» از «فرارهای مالیاتی» جلوگیری می‌کند

به گفته هادی خانی، معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور این سازمان در جدیدترین اقدام، امکان ثبت شکایت مودیان به شورای عالی مالیاتی را به صورت الکترونیکی فراهم کرده است.

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت‌و‌گو با پانا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ایجاد سامانه ثبت الکترونیکی شکایت به شورای عالی مالیاتی برای رسیدگی به اعتراضات و شکایات مالیاتی، تا چه میزان به شفافیت مالیاتی کمک و از فساد مالیاتی جلوگیری می‌شود، گفت:‌«فلسفه وجودی این سامانه خوب است که البته موفقیت آن به اجرای درست بستگی دارد.»

وی افزود:«از طریق این سامانه می‌توان میزان درآمد افراد و میزان مالیاتی که افراد پرداخت می‌کنند را ردیابی کرد و یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به اصلاح ساختار مالیاتی در کشور کمک کند و جلوی فرار مالیاتی را بگیرد.»

صالحی تصریح کرد:‌« امیدوارم این سامانه خوب طراحی شده باشد و خوب هم اجرایی شود.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه حدود یکسالی است که استفاده از کارتخوان برای مشاغل پزشکی قانونی شده است اما تاکنون فقط ۴۰ درصد پزشکان اقدام به نصب کارتخوان کرده‌اند، خلاء این فرار مالیاتی را در چه می‌دانید گفت:«ضعف در عدم نظارت از سوی بانکها و دولت است، دستورالعمل و آئین‌نامه‌ها وجود دارد اما متاسفانه از هر ۱۰ بیماری که ویزیت می‌شوند تنها یک نفر از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کند.»

رسالت اصلی این سامانه تسهیل در اجرای فرایند مالیات‌ستانی

محسن علیزاده دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با پانا هدف از ایجاد سامانه ثبت الکترونیکی شکایت را شفافیت مالیاتی عنوان کرد و گفت:‌«یکی از رسالت‌های اصلی و اهداف مهم این سامانه، تسهیل در اجرای فرایند مالیات‌رسانی و ایجاد شفافیت در مالیات‌های دریافتی بوده است که مطمئنا اتفاق خواهد افتاد.»

علیزاده در مورد مالیات پزشکان نیز گفت:« عدم نظارت باعث شده که نتوانیم مالیات پزشکان را محاسبه کنیم. به طور مثال در یک استان پزشکی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون مالیات در سال پرداخت می‌کرد اما با نظارت دقیق، و ورود دیوان محاسبات این مالیات به ۷۰۰ میلیون تومان در سال رسیده است که این نتیجه عدم نظارت دقیق بوده است.»

وی با اشاره به بحث عدم نظارت در کار هنرمندان نیز افزود:«این عدم نظارت در بحث هنرمندان نیز وجود دارد باید نظارتها به صورت دقیق‌تر و با ابزارهای دیگری غیر از دستگاه کارتخوان برای بازرسی و نظارت بیشتر مالیات‌ها شکل بگیرد و اینکه بخواهیم مطب پزشکان را از طریق کارتخوان بازرسی کنیم کار درستی نیست. باید از ابزارهای دیگری که در اختیار دولت و سازمان مالیاتی است به کار گرفته شود تا بتوانیم این کنترل را به صورت دقیق انجام دهیم.»

به گفته معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی از طریق این سامانه کلیه مودیان حقیقی و حقوقی که اطلاعات پرونده آنها در سامانه‌های عملیاتی سازمان موجود باشد و نسبت به یکی از اوراق مالیاتی صادره، اعتراض داشته باشند، می‌توانند با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، اقدام به ثبت اعتراض خود نمایند.

به گفته معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور سازمان امور مالیاتی کشور در جدیدترین اقدام، امکان ثبت شکایت مودیان به شورای عالی مالیاتی را به صورت الکترونیکی فراهم کرده است.

وی درخصوص سامانه ثبت الکترونیکی اعتراضات و شکایات مالیاتی، افزود: «از طریق این سامانه کلیه مودیان حقیقی و حقوقی که اطلاعات پرونده آنها در سامانه‌های عملیاتی سازمان موجود باشد و نسبت به یکی از اوراق مالیاتی صادره، اعتراض داشته باشند، می‌توانند با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، اقدام به ثبت اعتراض خود کنند.»

معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: «مودیان مذکور با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.Tax.gov.ir و با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از خدمات الکترونیک (که پس از اتمام فرآیند پیش ثبت نام الکترونیکی دریافت نموده اند)، می‌توانند از امکانات این بخش استفاده کنند.»

وی درخصوص انواع برگه‌هایی که امکان اعتراض به آن از طریق این سامانه وجود دارد، گفت: «پیش از این نیز امکان اعتراض به انواع برگ ارزیابی و اعتراض به ابلاغیه رای هیات حل اختلاف مالیاتی از طریق سامانه خدمات الکترونیک مالیاتی فراهم شده بود اما در تغییرات جدید مسیر بلوغ تدریجی ارائه خدمات الکترونیکی با رویکرد مدیریت زمان و هزینه برای مودیان تعریف و در دستور کار قرار گرفت.»

خانی تصریح کرد: «مودیان محترم مالیاتی می‌توانند با اعلام شماره نامه برگه‌ای که به آن معترض می‌باشند، مشخصات تراکنش‌های مالی مرتبط را مشاهده و مراتب اعتراض خود را با جزئیات اعلام نمایند. همچنین می‌توانند نماینده یا وکیل خود را مشخص و به سازمان امورمالیاتی کشور معرفی کنند.»

معاون سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: «پس از تکمیل اطلاعات فرم اعتراض در سامانه مذکور، درخواست مودی از طریق پرتال به سامانه‌های عملیاتی ارسال می‌گردد و کد رهگیری جهت پیگیری‌های آتی نمایش داده خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار