رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی:
دانشگاه فرهنگیان در برگزاری کرسیهای نظریه پردازی کارنامه موفقی دارد
تهران (پانا) - رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی برگزاری ۳۲ کرسی نظریه پردازی برگزار شده در دانشگاه فرهنگیان را کارنامه موفقی از این دانشگاه و ارتقای آن دانست و گفت که دانشگاه فرهنگیان در ریل کرسیها قرار گرفته است.
حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه کمیته دستگاهی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره که در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از کرسیهای نظریه پردازی علمی در کشور به چیستی نظریه پردازی پرداخت.
وی با اشاره به تفاوت کرسیهای آزاد اندیشی و کرسیهای علمی گفت: «کرسیهای علمی به دو صورت کرسیهای ترویجی و نظریه پردازی و نوآوری برگزار میشود که در کرسیهای ترویج تلاش شده به صورت نیمه متمرکز و با بررسی و اجرای کمیتههای دستگاهی دانشگاهها در هر استان برگزار شود.»
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه تاکنون ۴۴ نظریه پس از ارائه و نقد ناقدان از سوی هیات داوران پذیرفته و ثبت شده است، اظهار کرد: «کرسیهای نظریه پردازی پس از بررسی و مشخص شدن ناقدان و داوران کرسی، در شوراهای تخصصی دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی بررسی و تایید میشود.»
حجت الاسلام خسرو پناه، همچنین در ادامه تعداد ۳۲ کرسی برگزار شده در دانشگاه فرهنگیان را کارنامه موفقی از این دانشگاه و ارتقای آن دانست و گفت: «دانشگاه فرهنگیان در ریل کرسیها قرار گرفته است.»
وی با اشاره به حضور استادان صاحب اثر و علم و اندیشه در دانشگاه و اموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت داشتن روحیه پژوهشی و لزوم انگیزه بخشی به استادان و ارتقای روحیه پژوهشی برای توسعه کرسیهای علمی در دانشگاهها، بیان کرد: «برای این کار میتوان امتیازات کرسیهای نظریه پردازی و ترویجی را در آیین نامه ارتقا قرار داد و یا حمایتهای مالی از استادان پژوهشگر و کرسی ها در نظر داشت.»
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، با اشاره بر تاکید دبیرخانه بر حمایت و پشتیانی و توسعه برگزاری کرسیها افزود: «بیرخانه همواره در ایجاد کمیتههای دستگاهی و تسهیل برگزاری کرسیها اقدام کرده است.»
وی با بیان اینکه گرچه مسائل اجتماعی تک عاملی نیستند، علت کم پرداختن به کرسیهای نظریه پردازی را کمبود روحیه نظریه پردازی دانست که مهمترین عامل آن ساختار است.
وی با اشاره به لزوم حرکت به سمت داشتن دانشگاه نسل دوم یعنی آموزش پزوهش محور و یا نسل سوم که آموزشِ پژوهش محور کارآمد، ادامه داد: «ساختار در برخی دانشگاهها از معلم و استاد تنها تدریس می خواهد، باید فرایند نظریه پردازی در دانشگاهها کار شود و از استادان متخصص در این خصوص کمک گرفته شود.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه حاکم بر پارادایم و انواع روشها اشاره کرد و گفت: «میتوان برای توسعه این موضوع برای استادان علاقهمند دوره های ضمن خدمت با این موضوع برگزار کنیم.»
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی در ادامه بر لزوم تدوین نظام مسائل آموزش و پرورش تاکید و بیان کرد: «از این طریق و با همراهی معلمان و استادان و ایجاد توافقی نخبگانی میتوان از طرح پرسش و نظام مسائل به مبانی فلسفی برسیم.»
وی ادامه داد: «با تعلق امتیاز به هر استاد و معلم که در این مسائل پژوهش کرده و و کرسی برگزار کند، گاهی از صفر به سالی ۲۰۰ کرسی نظریه پردازی خواهیم رسید.»
ارسال دیدگاه