دومین جلسه رسمی برنامه ریزی برگزاری پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد برگزار شد؛
جشنواره بینالمللی فیلم رشد و آسیبشناسی ادوار گذشته
تهران (پانا) - دومین جلسه رسمی برنامهریزی برگزاری پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، دومین جلسه رسمی برنامه ریزی برگزاری پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد یکم تیرماه برگزار شد که محمدابراهیم محمدی سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی هدف از تشکیل این جلسه را واکاوی فلسفه جشنواره فیلم رشد و آسیب شناسی آن در ادوار گذشته برشمرد.
وی اظهار کرد: «ما در تلاش هستیم تا فراتر از بحث جریان سازی، تعصب و گفتوگوهای همیشگی، با یک نگاه و تأمل جدید، پنجاهمین دوره آن را برگزار کنیم. در این تعمق جمعی دو نکته قابل توجه و تأمل است؛ اول اینکه آیا در ادوار گذشته راههایی که طی شده و اموری که صورت گرفته درست بوده یا خیر؟ آیا جشنواره فیلم رشد توانسته به اهداف خود دست پیدا کند یا خیر؟ اگر نتوانسته چرا؟ ما در این برهه از زمان برای دستیابی بیشتر و بهتر به این اهداف چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟ دوم اینکه جشنواره فیلم رشد آیا واقعاً در فرایند آسانسازی آموزش، بهبودبخشی و لذت بخشی آموزش تأثیر گذار بوده است یا خیر؟ آیا جشنواره فیلم رشد میتواند در فرایند تولید آثار و بهبود کیفیت آنها نقش داشته باشد؟»
در ادامه وحید گلستان رئیس گروه توسعه رسانههای دیداری و شنیداری که دبیری چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد را در سال ۱۳۹۸ بر عهده داشت، گفت: «بدون شک باور همه ما این است که جشنواره به یک تغییر جدی نیاز دارد و این حرف تازهای هم نیست که بنده بخواهم مطرح کنم بلکه این موضوع در دورههای قبل هم مد نظر بوده ولی برای محقق شدن آن اقدام جدی صورت نگرفته است. در دوره قبل که بنده مسئولیت دبیری آن را برعهده داشتم تلاشهایی صورت گرفت تا یک گفتمان جدی در خصوص فیلم آموزشی صورت بگیرد، کارگروههایی هم طراحی و پیشنهاد شد. واقعیت این است که جشنواره فیلم رشد با توجه به این دوره از زمان، نیازمند بازار فیلم آموزشی است که هنوز به وجود نیامده است. اگر این بازار فیلم آموزشی به وجود بیاید هنرمندان و فیلمسازان بیشتری به این جشنواره روی میآورند و ارزش و اهمیت بیشتری در عرصه بینالمللی پیدا میکند. به نظرم در حال حاضر جشنواره تا هدف غایی خودش فاصله زیادی دارد. وقتی ما پنجاه سال جشنواره برگزار نمودهایم باید داشتههایمان بیشتر از اینها باشد. ولی همین ارزشی که موجود است به عنوان یک میراث فرهنگی نمی توانیم نادیده بگیریم و نباید به سادگی آن را از دست بدهیم.»
مهدی مختاری که سالها معاونت دفتر تکنولوژی آموزشی را برعهده داشته و از مجریان این جشنواره بوده است در خصوص یکی از ضعفهای حاکم بر جشنواره فیلم رشد گفت:« نگاه دولتی حاکم بر سیاستهای جشنواره فیلم رشد یکی از نقاط ضعف این جشنواره است که این جشنواره را نسبت به سایر جشنوارههای فیلم در دنیا متفاوت کرده است. اشکال آن هم این است که نگاه دولتی استمرار ندارد. یعنی اینکه با تغییر دولت، تغییر وزرا، تغییر معاونین و سایر مسئولین نگاه به جشنواره تغییر پیدا میکند. تجربه نشان داده است نگاهی که مسئولین در دهه هفتاد نسبت به جشنواره فیلم رشد داشتهاند نسبت به نگاه مسئولین در دهه هشتاد ۱۸۰ درجه متفاوت بوده است. در نتیجه نگاه دولتی میتواند اهداف یک جشنواره را کاملاً تغییر دهد. جشنواره فیلم رشد زمانی موفق خواهد بود که اهدافش هر سال تغییر نکند و تلاشها برای رسیدن به این اهداف مستمر و جدی باشد.»
احمد جولایی مدیرکل اسبق دفتر تکنولوژی آموزشی در ادامه این جلسه گفت: «اولین قدم برای جشنواره فیلم رشد، نگارش یک مانیفست تازه و نو نوشته شود. اگر چه در زمان ما خیلی تلاش شد که برای فیلم آموزشی یک یا چند کتاب نوشته و منتشر شود اما این امر محقق نشد، چرا که به واقع تعریف فیلم آموزشی خیلی سخت و دشوار است و به سادگی امکان پذیر نیست. یک تصویر به محض اینکه در معرض دید یک نفر قرار بگیرد تأثیر آموزشی خودش را میگذارد و قابل انکار هم نیست. اگر ما بتوانیم این مانیفست را برای جشنواره فیلم رشد بنویسیم دیگر با تغییر رؤسا و مسئولین اهداف جشنواره دچار تغییر و تزلزل نمیشوند. آن وقت دیگر جشنواره قائم به شخص نخواهد بود. بنده از نظر ذات کاری مخالف تعطیلی این جشنواره هستم البته در صورتی که قائم به شخص نباشد و هر سال اهداف آن دچار تغییرات و آشفتگی نشود.»
وی استفاده از ظرفیتهای برون سپاری و اسپانسری برای جشنواره فیلم رشد را نیز مناسب تشخیص نداد و تأکید کرد که همه اسپانسرها به عنوان یک ابزار به این جشنواره نگاه میکنند و نمیتوانند حامیان خوبی برای رسیدن این جشنواره به اهداف خودش باشد. در خصوص برون سپاری نیز نتیجه کار همانی نخواهد بود که مورد تأیید سیاستها و اهداف جشنواره باشد.
جولایی ضمن اشاره به سه حوزه مخاطب اصلی این جشنواره ادامه داد: «جدا از دانشآموزان که محور و جامعه آماری ما هستند و همچنین معلمان، مدیران و کارشناسان که هر یک به نحوی در حیطه مخاطبین جشنواره هستند، والدین دانشآموزان را نباید فراموش کنیم و باید مراقب باشیم که آنها را از دست ندهیم. در واقع والدین هستند که میتوانند تمام بافتههای ما را رشته کنند و یا نکنند.»
یداله کریمی معاون تولید اسبق دفتر تکنولوژی آموزشی ضمن ابراز تأسف از وضعیت کنونی دفتر تکنولوژی آموزشی اظهار کرد: «بنده از سالهای پایانی خدمتم خاطرات تلخی در ذهن دارم که هیچ وقت از فکر و ذهنم پاک نخواهد شد. این خاطرات مربوط به خود بنده و شخصی نیست، بلکه مربوط به روند فعالیت نیروها و تغییر سیاستگذاریها و اهداف در این دفتر بوده است. مواردی همچون تعدیل نیرو در دفتر تکنولوژی، اصرار برای تغییر مکان دفتر تکنولوژی، خالی کردن انبارهای دفتر تکنولوژی از محتواهایی که میراث فرهنگی بودند و ... »
وی تأکید کرد: «دفتر تکنولوژی آموزشی تا امروز سه مرحله سخت را پیش رو داشته و تجربه کرده است. مرحله اول به پدافند غیرعامل و تصمیمگیریهای زمان خودش مربوط میشد. مرحله دوم تغییرات کتابهای درسی بود که از دفتر تکنولوژی خواسته شد ظرف چند سال این تغییرات را از طریق فیلم آموزشی و رساندن آن به دست معلمین حمایت کند و حالا مرحله سوم دوران کرونایی و پساکرونایی است. ما نباید اجازه بدهیم شیوع بیماری کرونا چنین جشنوارهای را تحت تأثیر قرار دهد و از شاخ و برگهای آن بزند و یا حتی آن را دچار وقفه نماید. که اگر چنین اتفاقثی بیفتد ضعف از ماست و بیماری کرونا بر ما غالب نیست. ما بارها شاهد این بودهایم که در رویداد مهمی وقفهای یک ساله و یا دوساله به وجود آمده و آن رویداد برای همیشه حذف شده است. اگر امروز ما نسبت به جشنواره فیلم رشد تعصب و یا بهتر است بگویم عِرق ملی نسبت به جشنواره فیلم رشد نداشته باشیم، بیخاصیت و بیمسئولیت هستیم.»
مهدی آقابیگی که تجربه چند دوره فعالیت در جشنواره فیلم رشد را داشته است، ضمن تأکید بر احترام و نکوداشت ارزشهای پنجاه ساله فیلم رشد در بخشی از صحبتهای خود به آثار موجود در آرشیو جشنواره اشاره و اظهار کرد که با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس میتوان از این آثار برای نمایش در فضاهای مجازی و در اختیار قرار دادن آنها برای دانشآموزان و معلمان استفاده کرد.
وی همچنین به آمادگی خود و شبکه آموزش برای عملیاتی نمودن نقد و بررسی فیلمهای جشنواره رشد در رسانه ملی اشاره و بیان کرد که برای ترویج فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی که شناسایی و معرفی آنها مهمترین خروجی این جشنواره میتواند باشد، آمادگی دارند و با جشنواره همکاری خواهند کرد.
توجه به پر رنگتر کردن بستههای آموزشی از طریق جشنواره فیلم رشد، کمبود هزینه و اعتبار جشنواره در سالهای اخیر، اعمال سلیقههای مختلف غیر کارشناسانه به جشنواره، عدم همراهی و همکاری سایر قسمتهای وزارت آموزش و پرورش با جشنواره فیلم رشد، قرار داشتن جشنواره در دفتر تکنولوژی آموزشی و نگاه نامطلوب برخی مسئولین به این دفتر، انتخاب صحیح اعضای هیئت انتخا از جمله موارد و مباحثی بودند که ابراهیمی رئیس گروه توسعه نرمافزارهای آموزشی در این جلسه به آن اشاره کرد.
ارسال دیدگاه