سال تحصیلی جدید در مدارس استثنایی چگونه آغاز میشود
حسینی: مدیران باید خود را برای تمامی شرایط آماده کنند تا به سرعت در تغییر شرایط بتوانند راهبردها را تغییر دهند
تهران (پانا) - اجلاس روسای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و شورای معاونان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با بیان استلزامات و سناریوهای آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی اظهار کرد: «سه سناریو برای بازگشایی مدارس در حالت سفید، زرد و قرمز در نظر گرفته شده است که بنا به شرایط این سناریوها اجرا خواهد شد.»
حسینی با بیان اینکه بر اساس اظهار رئیس جمهور مدارس از ۱۵ شهریور آغاز به کار خواهند کرد افزود: «مبنای نظری بازگشایی مدارس در ایام کرونا روش پسا برنامه ریزی با دو رویکرد برنامه ریزی فرض بنیاد و ادامه داشتن شرایط آموزش در هر شرایطی و داشت سناریو برای آن شرایط و رویکرد تکنیک پابرجا است.»
وی افزود: «در شرایط زرد، راهبرد آموزش و پرورش راهبرد ترکیبی شامل حضور در مدرسه با پروتکل های بهداشتی و استفاده از فضای مجازی و بستر شاد و تلویزیون است. در شرایط سفید راهبرد آموزش و پرورش راهبرد سایر ایام به همراه استفاده از فناوریهای نوین بعنوان آموزش مکمل و مقوم است. در شرایط وضعیت قرمز کرونا تمام آموزشها از بستر شبکه شاد، آموزشهای تلویزیونی و بستههای آموزشی خواهد بود.»
معاون وزیر با بیان اینکه آموزش مسائل بهداشتی به دانشآموزان، معلمان، والدین و آماده سازی مدارس باید در دستور کار تمامی ادارات قرار گیرد افزود: «مدیران مدارس علاوه بر مدیریت مدرسه فیزیکی مدیریت مدرسه مجازی را هم بر عهده دارند و مدیران باید علاوه بر ثبتنام دانشآموزان در سامانه سناد نظارت کامل بر ثبتنام دانشآموزان در سامانه شاد را نیز انجام دهند.»
حسینی با تاکید بر اینکه در هر شرایطی اهداف و ماموریت آموزش و پرورش تغییر نخواهد کرد افزود: «مدیران باید خود را برای تمامی شرایط آماده کنند تا به سرعت در تغییر شرایط بتوانند راهبردها را تغییر دهند. آموزش نکات فناوری به معلمان برای استفاده بهینه از شاد، شناسایی دانشآموزان که به شبکه شاد متصل نیستند و ارائه راهکارهای جایگزین برای آنان از جمله نکاتی است که مدیران ادارات و مدارس باید مد نظر قرار دهند.»
اصول هفت گانه حاکم بر فلسفه تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی کشور
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با تشریح اصول هفت گانه حاکم بر فلسفه تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی کشور گفت: «این اصول بر مبنای تئوریها و نظریات پذیرفته شده علمی بنیان نهاده شده است. فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانشآموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیریهاست.»
حسینی اولین اصل را «اصل توسعه انسان مبنا» دانست و اظهار کرد: «امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر ازتوسعه دورههای تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسانها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه میشود.»
وی با تاکید بر اینکه امروزه توسعه انسان محور است و در این توسعه انسانها نقش اصلی را ایفا میکنند، اظهار کرد: «انسان ها به عنوان یک منبع انسانی هستند و زمانی میتوانند در توسعه نقش موثری ایفا کنند که تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایههای انسانی تبدیل کند و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد مختلف خواهیم بود. امروزه در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۰ درصد توسعه مبتنی بر منابع و سرمایههای انسانی است و این وضعیت در کشورهای در حال توسعه و ایران کمتر از ۳۲ درصد است.»
معاون وزیر با بیان اینکه نظریه توسعه انسان مبنا از دو جهت برای ما اهمیت دارد افزود: «اولین جهت این است که همه انسانها باید در توسعه نقش آفرینی کنند و از منبع انسانی تبدیل به سرمایه انسانی شوند. وقتی از همه انسانها و نقش آنها در توسعه سخن میگوییم دانشآموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل میشود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا میکنند.»
وی بیان کرد: «دومین جهت این است که همه انسانها به ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه باید از مواهب توسعه بهره مند شوند و در چنین وضعیتی است که جامعه دوستدار انسان شکل خواهد گرفت و این رسالت بزرگی است که بر دوش آموزش و پرورش استثنایی است.»
سه بسته تحولی
معاون وزیر با بیان اینکه در راستای استمرار توسعه انسان مبنا سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است اظهار کرد: «سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی» و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن » با بیش از ۸۳درصد برنامههای جدید و تاسیسی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.»
حسینی با بیان اینکه ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند که بیش از ۷۱ هزار نفر از آنان در مدارس تلفیقی و بقیه نیز در مدارس ویژه استثنایی تحصیل میکنند اظهار کرد: «پوشش تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه از بدو تاسیس تا کنون ۱۷ برابر و پوشش تحصیلی دانشآموزان تلفیقی فراگیر نیز ۸۲ برابر شده و مدارس استثنایی به ۱۶۰۰ مدرسه و مدارس تلفیقی فراگیر به ۲۰ هزار مدرسه رسیده است.»
وی گفت: «تعداد دانشآموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی از زمان تاسیس تاکنون از ۵۶ هزار نفر به بیش از ۱۵۲ هزار نفر رسیده است که نشان از رشد ۲.۷ درصدی دارد. ۷۴۱ مرکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری و ۳۱ سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی نیز در کشور راهاندازی شده است.»
حسینی با بیان اینکه در سنجش جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان به پوشش ۹۷.۶ درصدی رسیده ایم افزود: «تاسیس ۱۶ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده، ارائه خدمات حمایتی به بیش از ۳۲ هزار دانشآموز، و توسعه آموزشهای فنی و حرفهای با ایجاد ۱۵۸ رشته از دستاوردهای آموزش و پرورش استثنایی است.»
تفاوتهای فردی با نیازهای دانشآموزان ارتباط دارد
وی دومین اصل را «اصل تفاوت های فردی» دانست و گفت: «انسانها با یکدیگر متفاوتند و به لحاظ تاریخی سابقه تفاوتهای فردی به قدمت تاریخ مدون است. تفاوتهای فردی با نیازهای دانشآموزان ارتباط دارد و این تفاوتها در وهله اول تفاوتهای بین فردی و در وهله دوم تفاوتهای درون فردی را مد نظر قرار خواهد داد.»
حسینی بیان کرد: «آموزش و پرورش با این نگاه باید گروه های مختلف دانشآموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقای تعلیم و تربیت آنها را فراهم کند.»
معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس اصل تفاوتهای فردی دانش آموزان با نیازهای ویژه تفاوتهای مشخصی با سایر دانشآموزان دارند، اظهار کرد: «این دانشآموزان محدودیتهایی در ظرفیتهای جسمانی و ذهنی دارند که باید بر مبنای نظریه دارایی محور باید در نگاه به همه دانشآموزان از جمله دانشآموزان با نیازهای ویژه. به داراییها و داشتههای آنها توجه کنیم و با رشد این داشتهها، محدودیتها و نداشتههایشان به حاشیه رانده شود و استعدادها و ظرفیت آنها که کم هم نیستند رشد یابد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سومین اصل را «اصل تطابق و مناسب سازی» دانست و افزود: «نظام تعلیم و تربیت جامعه باید برای رشد و توسعه انسانها همه ظرفیت و امکانات را فراهم کند و یکی از الزامات نظام آموزش و پرورش دانشآموزان با نیاز ویژه تطابق سازی و مناسب سازی فضا و تجهیزات، محتوا و منابع، معلمان، دانشآموزان عادی، اولیا و مربیان است. بر اساس این اصل که همراستا با نظریه امتداد است انسانها ظرفیتها و حواسی دارند که "توسعه" امتداد این حواس است.»
مدارس باید شرایطی را فراهم آورند تا بر اساس نیاز دانشآموزان، مدارس انطباقی و مناسب سازی شده را شکل دهند
معاون وزیر با بیان اینکه برخی از انسانها و دانشآموزان که ما از آنها به عنوان دانشآموزان با نیازهای ویژه یاد میکنیم در برخی از این ظرفیتها و حواس دچار محدودیت هستند اظهار کرد: «با پذیرش اصل تفاوتهای فردی، نظام تعلیم و تربیت و مدارس باید شرایطی را فراهم آورند تا بر اساس نیاز دانشآموزان، مدارس انطباقی و مناسب سازی شده را شکل دهند و از این مسیر حواس و محدودیتهای این دانشآموزان را جبران کنند.»
وی افزود: «معلمان، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانشآموزان عادی، و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانشآموزان و مبتنی بر تفاوت های فردی را فراهم کنند.»
معاون وزیر چهارمین اصل را «اصل رویکرد تلفیقی- فراگیر سازی» ذکر و اظهار کرد: «این رویکرد بر مبنای شناسایی این امر است که کودکان با شیوه های متفاوتی یاد میگیرند، و با روش ها و شتاب مختص به خود رشد میکنند. رویکرد تلفیقی- فراگیر، تغییر جهتی است که نظام تعلیم و تربیت از سمت رویکرد تفکیکی به سمت رویکرد تلفیقی و ترکیبی مبتنی بر فراگیر سازی باید انجام دهد.»
وی گفت: «مدارس و نظام تعلیم و تربیت باید این قابلیت را داشته باشند تا به سمت مدرسه ترکیبی تغییر جهت دهند و این بدین معنی است که دانشآموزان با هوش بالا و سمپادی، دانشآموزان عادی و دانشآموزان با نیازهای ویژه همه بتوانند در یک مدرسه و کلاس تحصیل کنند و معلمان و مدیران ترکیبی و تلفیقی در نظام تعلیم و تربیت، آموزش دیده و تربیت شوند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پنجمین اصل را «اصل توانمند سازی» ذکر کرد و افزود: «با تمرکز بر اصل توسعه انسان مبنا، پذیرش اصول تفاوتهای فردی و تطابق سازی، تکیه بر اصل تلفیقی و فراگیر سازی ضمن فراهم کردن شرایط توانمند سازی دانشآموزان با نیازهای ویژه باید آنان را به حداکثر ظرفیت رشدشان که هدف اصلی تعیم و تربیت است رساند تا تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی که رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است شکل گیرد.»
حسینی ششمین اصل را «اصل توسعه فرصت آفرینی» دانست و افزود: «این اصل پس از توانا سازی دانشآموزان با نیاز ویژه تلاش دارد با پیوند نهادهای رسمی، دولتی و عمومی و استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیتهای آنها در زمینههای مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی شرایط را برای پذیرش این دانشآموزان در جامعه فراهم آورد. در این راستا تعامل با تمامی نهادهای مرتبط برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان امری ضروری به نظر میرسد.»
معاون وزیر هفتمین اصل را اصل «تعادل سازی و ایجاد عدالت» دانست و گفت: «با اتکا بر اصول شش گانه فوق قادر خواهیم شد همه آحاد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت و دانشآموزان با نیازهای ویژه را برای نقش آفرینی تربیت کنیم. همچنین جامعه برای تطابق و مناسب سازی تمهیداتی را پیش بینی و اتخاذ خواهد کرد تا زمینههای لازم برای تعلیم و تربیت این گروه از دانشآموزان فراهم شود.»
وی عنوان کرد: «با رویکرد فراگیر سازی خواهیم توانست روند آموزش شفاف و مناسب را به فعلیت برسانیم و زمینههای جذب دانشآموزان با نیازهای ویژه در بازار کار را مهیا سازیم و در چنین شرایطی است که میتوان مسیر عدالت اجتماعی را جهت داد.»
ارسال دیدگاه