جزئیات کسب رتبه اول کشوری آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی و ستادی
پاشایی: موفقیت آموزش و پرورش استان مرهون تلاش های معلمان است
تبریز (پانا) - اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در ارزیابی عملکرد بیست و دومین جشنواره شهید رجایی و جشنواره ستادی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
هرساله جشنواره شهید رجایی بهمنظور ارزیابی عملکرد سالیانه دستگاه های اجرایی کشور و شناسایی و تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت و در راستای نهادینه کردن فرهنگ ارتقاء و بهبود عملکرد دستگاههای اجرایی در سطوح مختلف به منظور پایش اجرای اصلاح امور اداری برگزار می شود.
اداره کل آموزش و پرورش استان همانند سایر دستگاه های اجرایی در سطح کشور پس از ارائه مستندات لازم و کافی از طریق سامانه تسما توانست بین تمامی دستگاه های اجرایی استان در بیست و دومین جشنواره شهید رجایی در گروه پژوهشی، علمی، آموزشی و فرهنگی رتبه برتر استانی را در سال ۹۷ در هر دو شاخص عمومی و اختصاصی که نتایج آن در سال ۹۸ اعلام می شود را کسب کند.
همچنین اداره کل آموزش و پرورش استان در جشنواره ستادی که از سوی وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود نیز توانست بین ادارات کل آموزش و پرورش سطح کشور، رتبه نخست را کسب کند که با اعطای لوح تقدیر از سوی وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در این رابطه می گوید: ارزیابی عملکرد در دو سطح ملی(جشنواره شهید رجایی) و غیر ملی (ستادی)برگزار می شود که برای اولین بار در سال ٩٧ در سطح غیر ملی جشنواره، شاخصها تا سطح مدرسه برش خورد و مدارس نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.
جعفر پاشایی با بیان این که سطح و گستردگی ارزیابی شاخصها تا کف مدرسه میتواند یکی از نکات مهم در راستای ارزیابی فعالیتها و اقدامات لازم آموزش و پرورش باشد، ادامه می دهد: شاخصهای غیر ملی تا سطح مدرسه و منطقه ورود پیدا می کنند و پس از خودارزیابی مدارس، مستندات لازم در سامانه نظارت بارگذاری و پس از تایید صحت مستندات توسط منطقه، توسط استان از طریق سامانه تسما به وزارت ارسال می شوند که در نهایت توسط کارشناسان اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت مورد ارزیابی قرار می گیرند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان بیان می کند: اطلاعات و مستندات تکمیلی پس از ارزیابی وزارت آموزش و پرورش به سامانه دولت ارسال می شود و درنهایت دفاع از عملکرد حوزهها با حضور رابطان ستادی در سازمان اداری و استخدامی بهمنظور دریافت نتایج نهایی ارزیابی انجام میگیرد.
" واحدها بر مبنای مجموع شاخصهای ملی و غیرملی و با توجه به هشت محور اولویتهای وزارت آموزش و پرورش که برگرفته از سند تحول بنیادین است، ارزیابی می شوند" این را مدیر کل آموزش و پرورش استان بیان می کند و ادامه می دهد: شاخص های عمومی شامل اصلاح ساختار سازمانی، توسعه دولت الکترونیک، مدیریت سرمایه انسانی، شفافیت و مدیریت مالی، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای بهره وری، ارتقای سلامت اداری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی و استقرار نظام مدیریت عملکرد است که ارزیابی های انجام گرفته در اکثر شاخص ها نسبت به سال قبل رشد را نشان می دهند.
پاشایی در ادامه می گوید: واحدهای برتر بر اساس میزان تحقق اهداف عملیاتی سال٩٧، رشد، افت و ثبات درصد تحقق اهداف نسبت به سال گذشته، رتبه هر واحد در سال ٩٧، رشد، افت و ثبات رتبه هر واحد نسبت به سال گذشته، تعداد کل شاخصهای ارزیابی در سال٩٧، داشتن شاخصهای ارزیابی عمومی و اختصاصی، داشتن شاخصهای ارزیابی در سطح ملی، گستره شاخصهای دستگاهی، ملی، شهرستانی، مدرسهای، واقعی بودن نتایج خودارزیابی، تعامل و همکاری حوزهها با وزارت متبوع و سازمانهای اداری و استخدامی کشور ارزیابی می شوند.
او با بیان این که شاخص های اختصاصی نیز برای هر دستگاه بر حسب اهداف و رسالت ها متفاوت از سایر دستگاه ها است، می افزاید: شاخص های اختصاصی که آموزش و پرورش بر مبنای آن ها ارزیابی می شود شامل ۱۷ محور آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، آموزش استثنایی، نهضت سوادآموزی، استعدادهای درخشان، پژوهش، غیردولتی، انجمن، پرورشی و فرهنگی، تربیت بدنی، نیروی انسانی، شاهد و ایثارگران، روابط عمومی، امور بانوان، توسعه مدیریت، سنجش و حقوقی هستند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان این که در خیلی از شاخص ها نسبت به سال های قبل رشد داشته ایم، اضافه می کند: نرخ پوشش تحصیلی واقعی در دوره ابتدایی از ۹۹/۱۴درصد در سال ۹۶ به ۹۹/۲۱درصد در سال ۹۷ رسیده است که در نتیجه تلاش و پی گیری مستمر مناطق و نواحی در جهت ارتقاءآگاهی عمومی و تدوین برنامه های مختلف تبلیغی حاصل شده است.
پاشایی همچنین می گوید: نرخ جذب واقعی پایه اول ابتدایی نیز در سال ۹۶، ۹۸/۷۴درصد بود که به ۹۸/۸۱ درصد در سال ۹۷ رسیده است.
او ادامه می دهد: میزان پوشش تحصیلی دوره اول متوسطه از ۹۴/۵ درصد در سال ۹۶ به ۹۵/۲۷ در سال ۹۷ رسیده و میزان پوشش تحصیلی در دوره دوم متوسطه نیز در دوسال متوالی ثابت مانده است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان می گوید: در شاخص های آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و غیر دولتی و نیروی انسانی به ترتیب از ۹۷/۹۹، ۹۷/۸۹، ۹۰/۰۵و ۹۵/۷۸ درصد تحقق اهداف و برنامه ها در سال ۹۶ به ۹۹/۵۰، ۹۸/۱۷، ۹۲/۹۳و ۹۸/۲۳ در سال ۹۷ رسیده ایم و در حوزه های پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی نیز میزان تحقق برنامه ها در هر دو سال ۱۰۰ درصد بوده است.
او با بیان این که توفیق بهدستآمده در جشنواره شهید رجایی و ستادی در نتیجه زحمات و تلاش جامعه فرهنگی استان اعم از معلمان، مدیران و عوامل اداری از سطح مدرسه تا ستاد کسب شده است، ادامه می دهد: تقویت خودارزیابی با توکل بر خودباوری در نیروی انسانی آموزش وپرورش استان همراه با تلاش برای تقویت و افزایش انگیزه نیروی انسانی در مدارس و رفع محدودیتهای حداقلی سیستم آموزشی و ارتقای نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور از ثمره نتایج ارزیابی عملکرد سال ٩٧ محسوب میشوند.
ارسال دیدگاه