گزارش پانا از نرخ بالای میوههای تابستانه در بازار میوه و ترهبار:
نرخ نوبرانههایی که نوبرش را آوردهاند
عضو اتحادیه باغداران: سیاست مدیریتی مناسب باید از بیعدالتی که از چرخه تولید تا سبد مصرفی خانوارها وجود دارد را پایان دهد
تهران ( پانا) - قیمتهای باورنکردنی میوههای نوبرانه در بازاری مانند تجریش یا سایر میوهفروشیهای سطح شهر آنقدر بالا است که برای لحظاتی این سوال به ذهن میرسد که این قیمتها چه تناسبی با حقوق کارگران و طبقات متوسط یا پایین جامعه دارد، پرسشی که به گفته عنایتالله بیابانی، قائممقام خانه کشاورز کشور و عضو اتحادیه باغداران باید با نظارت سازمانهای ناظر از جمله سازمان تعزیرات یا سازمان حمایت به نرخهای منطقی نزدیک شود چون مطابق قانون براساس بارنامهای که به میوهفروشان سطح شهر ارایه میشوند مجاز به افزایش تا سقف ۳۰ درصدی میوه هستند و گرانفروشی میوه با مقایسه فاکتورهای خرید با نرخهای اعلامی به خوبی قابل رصد است.
فصل عرضه مرکبات هفتههاست به پایان رسیده است و بازار با عرضه میوههایی مانند هندوانه، ملون، سیبگلاب، زردآلو، هلو، گیلاس، آلبالوو انگور شیرازی رو به رو است اما نرخ برخی از این میوهها تطابقی با قدرت خرید بسیاری از خانوارها ندارد.
خانم خانهداری است که با تکان دادن سر به نرخ بالای زردآلو و گیلاس معترض است و میگوید نمیشود برای یک کیلو گیلاس یا زردآلو معادل نصف قیمت گوشت هزینه پرداخت کرد. او ادامه میدهد تا ارزان نشود نمیخرم.
زنی که به نظر می رسد شاغل باشد با تاسف نگاهی به قیمت های روی میوه ها میاندازد و میگوید با این اوضاع میزان خریدمان نسبت به سال گذشته نصف میشود یا مجبوریم از نوبرانهها صرفنظر کنیم.
البته این نرخها در نقاط مختلف شهر با نرخهای متفاوتی عرضه میشوند از میوههای نوبرانه مرغوبتر با نرخهای بالاتر تا کیفیت متوسط و نرخهای کمی پایینتر در نقاط متوسط شهراما هر چه هست نرخ این میوهها برای بسیاری از خانوارها از جمله خانوادههای کارگری نامناسب است. حال این پرسش مطرح است که این قیمتها در این بازار جزو ویژگی بازار نوبرانه است یا ضعف دستگاههای ناظر موجب شده است نرخها اینچنین نجومی باشد.
نرخ بالای میوههای نوبرانه در بازار مدتی محدود است
عنایتالله بیابانی، عضو اتحادیه باغداران در گفتوگو با پانا درباره قیمت بالای میوههای نوبرانهای مانند گیلاس، آلبالو، زردآلو و انواع توتها، اظهار کرد: « در تمام دنیا برخی از میوههایی که هنوز به تولید انبوه نرسیده است با قیمتهای بالاتری عرضه میشود که البته مدت محدودی است و با رسیدن به تولید انبوه و برداشت میوه از سطح باغات سراسر کشور نرخها نیز متعادل میشود. در این فصول افرادی که مایل هستند زودتر طعم این میوهها را تجربه کنند ممکن است برای آن ارقام بالاتری نیز پرداخت کنند که حتی تا ۶۰ هزار تومان برای یک کیلوگرم از زردآلو و گیلاس مرغوب باشد.»
وی ادامه داد: « اگر کشاورزی در منطقهای سعی میکند تا برخی از میوههای رسیده خود را زودتر به بازار عرضه کند و قیمت بالاتری برای آن تعیین کند به معنای عرضه انبوه این میوهها نیست و طبیعی است که در هفتههای آتی این نرخها متعادل خواهد شد. این وضع حتی در مور صیفیجات نیز وجود دارد و در مواقعی گوجه یا خیار نیز چنین نرخهایی پیدا میکنند که البته سهم سود کشاورز در این میان اندک است و این دلالان و واسطهها هستند که بیشترین نفع را از نرخهای بالای میوه به دست میآورند.»
بیابانی اظهار کرد: « در شرایط کنونی نرخ برخی از میوههای نوبرانه تعدیل شده است به طور مثال نرخ گوجه سبز که به ۷۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده بود تا ۱۰ هزار تومان تعدیل شده است. از گذشتههای دور هم همواره اینگونه بوده است که در اویل بهار و با پایان یافتن تولید و عرضه مرکبات بازار میوه برای چند هفته با کمبود عرضه میوه و نرخهای بالای نوبرانه مواجه است و متاسفانه دلالان نیز به این شرایط دامن میزنند.»
بیابانی عنوان کرد: « میوههای نوبرانه بسته به مکان و زمان برداشت با عرضه انبوه مواجه میشوند و نرخشان نیز متعادل میشود که در هر کدام از این میوههای تابستانه متفاوت است. مرکبات والنسیا اکنون تا ۳۰ هزار تومان هم عرضه میشود این میوهها مشتریان خاص خود را دارد و خارج از فصل هم عرضه میشود و البته مشتریان خاص خود را هم دارد.»
میوهها براساس اقلیم ایران زودرس و دیررس دارند
وی افزود: « خوشبختانه ایران اقلیمی متفاوت دارد و این اقلیمهای میوههای زودرس و دیررس دارند و زمانی که به پیک عرضه میرسیم نرخها کاهش مییابد اما سیاست نظارتی باید به صورت جدی اعمال شود تا از اجحاف به مصرفکنندگان جلوگیری شود.»
عضو اتحادیه باغداران خاطرنشان کرد: «به دلیل نبود نظام مناسب در توزیع کشور در کنار نبود نظارت بر میوه فروشیهای سطح شهر برخی از مواقع نرخ میوه در مراکز توزیع تطابقی با نرخهای سطح شهر نداشته باشد که فشار آن تنها به مصرفکننده وارد میشود به این دلیل که حتی در سازمانهای میادین رعایت اصول صورت نمیگیرد و درحالی که این سازمانها برای ایجاد رقابت شکل گرفتهاند این هدف را محقق نکردهاند.»
سیاست مدیریتی مناسب باید سیاست دلالی را در بازار عرضه میوه و صیفیجات کنترل کند
وی افزود: « سیاست مدیریتی مناسب باید سیاست دلالی را در بازار عرضه میوه و صیفیجات کنترل کند تا فشار به مصرف کننده از بین برود و مردم بتواند میوه و سبزی را با توجه به نقش مهمی که در سلامت افراد جامعه دارند با قیمتهای متعادلتری به دست مصرفکننده برسد.»
قائم مقام خانه کشاورز اظهار کرد: « تولیدکننده سهم اندکی از سود تولید کشاورزی دارد و در عوض مصرفکننده میوه را همیشه گران میخرد بنابراین سیاست مدیریتی مناسب باید از این بیعدالتی که از چرخه تولید تا سبد مصرفی خانوارها وجود دارد را پایان دهد.»
گفتنی است براساس نرخنامهای که در سایت سازمان میوه و ترهبار شهر تهران قرار گرفته است نرخ برخی از میوههای نوبرانه در تاریخ ۲۲ خرداد ۹۹ با قیمتهایی بسیار پایینتر از سطح بازار تعیین شده است به طور مثال نرخ زردآلو ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ زردآلو شکر پاره ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است. همچنین نرخ هر کیلوگرم گیلاس تکدانه و سیاه و ممتاز نیز ۲۳ هزار تومان تعیین شده است.
همچنین در سایت این سازمان، هر کیلوگرم انگور یاقوتی ۱۵ هزا رو ۵۰۰ تومان و آلبالو و لیموترش ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمتگذاری شده است.نرخ آناناس نیز در سایت این سازمان ۲۴ هزار تومان تعیین شده است.
ارسال دیدگاه