معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

رتبه ۱۶ ایران در حوزه تولید علم را مدیون جنبش نرم افزاری هستیم

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد از زمان تولید واژه جنبش نرم افزاری تاکنون حرکت‌های بسیار بزرگی در کشور صورت گرفته است.

کد مطلب: ۱۰۸۹۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
رتبه ۱۶ ایران در حوزه تولید علم را مدیون جنبش نرم افزاری هستیم

برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع جنبش نرم افزاری و با حضور رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روی آنتن رفت.

رضا مهدی درباره طرح جنبش نرم افزاری از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: «رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۹ در بازدیدی که از دانشگاه صنعتی امیر کبیر داشتند، در جمع استادان و دانشجویان واژه جنبش و نهضت نرم افزاری شکل گرفت.»

وی درباره هدف جنبش نرم افزاری توضیح داد و بیان کرد: «هدف از راه‌اندازی چنین جنبشی این بود که ارتقاء سطح علمی کشور و سطح پرداختن به موضوع آموزش به ویژه آموزش عالی و همچنین نهادهای علمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و رشد چشم گیر داشته باشد.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دستاوردهای جنبش نرم افزاری در کشور گفت و بیان کرد: «۲۰ سال پیش که تازه این واژه از سوی رهبر انقلاب مطرح شد، این تعداد مقاله که امروز در کشور تولید می‌شود، وجود نداشت. همچنین تولید «پتنت»، اختراع، نوآفرینی، کارآفرینی نسبت به امروز بسیار اندک بود و بعضی دستاوردهای امروز مانند شرکت‌های دانش بنیان اصلاً نداشتیم.»

وی افزود: «خوشبختانه جامعه علمی کشور مفهوم جنبش نرم افزاری را خیلی خوب درک کرد و مدیران خوب آموزش عالی و وزرای علوم در راستای جنبش نرم افزاری حرکت‌های خوبی انجام دادند. از بیان رهبر انقلاب و آنچه به عنوان جنبش نرم افزاری مطرح شد می‌توان به سازمان‌های بودجه‌ای برنامه داد و برای انجام کارهای مرتبط در این حوزه اعتبارات و بودجه دریافت کرد.»

رضا مهدی در خصوص مزایای جنبش نرم افزاری بیان کرد: «افزایش سطح علمی کشور، خلق دانش، استفاده از علم در زندگی روزمره مردم، ارتقاء سطح تولید، قدرت و ثروت از طریق علم و پژوهش از دستاوردها و مزایای جنبش نرم افزاری محسوب می‌شوند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: «تمام حرکت جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته از جمله خود انقلاب اسلامی از جنس جنبش‌های نرم افزاری بوده است. وقتی حضرت امام خمینی(ره) فرمودند انقلاب اسلامی انفجار نور بود یعنی جنس آن نرم افزاری بود زیرا اساس انقلاب اسلامی فرهنگی بود. حتی بخش عمده‌ای از اداره و مدیریت دفاع مقدس نرم افزاری صورت گرفت.»

وی از توجه جامعه علمی کشور به واژه جنبش نرم افزاری گفت و بیان کرد: «از زمان تولید این واژه تاکنون حرکت‌های بسیار بزرگی در کشور صورت گرفته است. قبل از طرح این واژه، رتبه‌ای در جهان در حوزه تولید دانش از طریق انتشار مقاله نداشتیم اما امروز ایران رتبه ۱۶ را در تولید علم در اختیار دارد و این نشان از اثرگذاری این مفهوم در جامعه علمی کشور است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار