در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش؛

ذوعلم: بازطراحی برنامه درسی و تربیتی دوره‌های تحصیلی در دستور کار و در حال انجام است

قطعا نیازمند تحول در آموزش و پرورش هستیم اما تا وقتی موانع شناسایی نشود و مقدمات لازم برای تحول احصا نشود همچنان این نسخه عمل ناکرده باقی خواهد ماند

تهران (پانا) - به گفته رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی سال گذشته در سازمان پژوهش بازطراحی برنامه درسی و تربیتی دوره‌های تحصیلی در دستور کار قرار گرفت که در حال انجام است. این کار باید در قالب یک پروسه علمی و ماندگار ادامه یابد، رسانه ملی هم باید روی این مسئله سرمایه گذاری، ایجاد مطالبه، پیگیری و گفتمان سازی کند.

کد مطلب: ۱۰۸۹۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم: بازطراحی برنامه درسی و تربیتی دوره‌های تحصیلی در دستور کار و در حال انجام است

حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه طبیب باید تشخیص صحیح و راهکار عملی ارائه دهد، ولی تکرار این راهکارها از سوی طبیب خودش به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند و مخاطب باید به دنبال عمل به نسخه وی باشند گفت: «رهبری تاکید فرموده‌اند که در نظام آموزش و پرورش نیازمند تحول هستیم و این نکته را ۱۳ سال قبل و در سال ۸۶ هم مطرح کرده بودند و عنوان سندتحول هم به دنبال تعبیر رهبری بر این سند نامگذاری شد.»

وی با بیان اینکه باید به مبانی تحول بپردازیم افزود: «ایشان مطرح فرموده بودند که در آموزش و پرورش روش‌های متحجرانه‌ای داریم و باید مطالعه کتاب در برنامه درسی لحاظ و فلسفه برای کودکان در دوره ابتدایی مطرح شود. تحول یک امر عینی نیست و باید در قبال آن کاری انجام شود که مقدماتش از قبل فراهم باشد. تا فهم درست و مشترکی وجود نداشته باشد، تحول در عمل محقق نمی‌شود. مخاطب فرمایشات رهبری کل دستگاه کشور است. در اینجا سه ضلع اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه مقننه و قوه مجریه باید در تعامل باشند.»

ذوعلم افزود: «هیچ گاه مسئله تحول آموزش و پرورش جزو مسائل اول و کلان قوه مقننه نبوده است. وزارت آموزش و پرورش هم جزئی از دولت است و نمی‌توان کل بار را بر روی دوش این وزارتخانه گذاشت.»

یکی از موانع تحول محتوایی آموزش و پرورش، کنکور است

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه یکی از موانع تحول محتوایی آموزش و پرورش، کنکور است عنوان کرد: «مجلس زمانی به دنبال حذف آن بود که تا کنون هم محقق نشده است. کنکور یک مانع جدی است. خوشبختانه وزرای آموزش و پرورش دائما این بحث را مطرح کرده‌اند که ما ارزشیابی واقعی‌مان برای آموزش و پرورش در کنکور منحصر می‌شود و خانواده‌ها، مدیران مدارس و حتی مدیران لایه‌های میانی دغدغه رسیدن دانش‌آموزان به کنکور را دارند.»

وی ادامه داد: «آزمون ورودی سمپاد هم همینطور است، بارها در این باره بحث شده اما به یک جمع بندی نهایی نمی‌رسد که مبنای یک تحول شود. راه حل اساسی رفع مانع کنکور در درون خود آموزش و پرورش است.»

ذوعلم به دست اندرکارانی که باید عمقی و کاربردی بودن مبانی تحول را ایجاد و دنبال کنند اشاره کرد و گفت: «گاهی بیان می‌شود که فقط کتاب‌های درسی باید تغییر کنند. این موضوع را نفی نمی‌کنم اما اکنون کتاب‌هایی که تغییر کرده‌اند در اجرا چندان موفق نبوده‌اند زیرا مهارت، دانش و انگیزه معلمان برای این کار به حد کافی نبوده است.»

باید بتوان در ستاد آموزش و پرورش یک فرایند مستمر، موثر و واقعی برای رشد توانمندی معلمان ایجاد کنیم

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: «باید بتوان در ستاد آموزش و پرورش یک فرایند مستمر، موثر و واقعی برای رشد توانمندی معلمان ایجاد کنیم و چندین سال است که به ضمن خدمت معلمان به عنوان یک مسئله فرعی و کلیشه‌ای نگریسته می‌شود و مغفول باقی مانده است.»

ذوعلم به نقشه راه کلان برای تحول اشاره کرد و گفت: «این نقشه راه را هم کمتر میبینیم. اگر تصور کنیم که در عرصه تعلیم و تربیت وزیر آموزش و پرورش راهبر تحول است، چندان تصور درست و واقع بینانهای نیست. وزیر بودن در کنار سایر جایگاهها، یک جایگاه سیاسی متناسب با اقتضائات است.»

وی در پاسخ به اینکه پس قرار است چه کسی تحول را راهبری کند؟ گفت: «قرار بوده است شورای عالی انقلاب فرهنگی رصد و مراقب کند؛ این کار چقدر انجام شده است؟ قطعا نیازمند تحول در آموزش و پرورش هستیم اما تا وقتی موانع شناسایی نشود و مقدمات لازم برای تحول احصا نشود همچنان این نسخه عمل ناکرده باقی خواهد ماند.»

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه نمی‌توانیم از وزیر آموزش و پرورش انتظار داشته باشیم که تحول را به تنهایی راهبری کند گفت: «راهبری تحول فراتر از وزیر است.»

وی درباره موانع تحول در آموزش و پرورش گفت: «موضوع عمیق‌تر از تشکیل کارگروه برای اجرای سندتحول است. ما شورای عالی آموزش و پرورش را داریم که ریاست آن برعهده رئیس جمهور است، اما جلسات با حضور وی تشکیل نمی‌شود. این اهتمام کلان ملی کم است.»

کل دولت باید خودشان را مسئول رشد تعلیم و تربیت بدانند

ذوعلم افزود: «در مجلس هم خلاء وجود دارد و اغلب مجلسی‌ها دغدغه‌های منطقه‌ای دارند. کمیسیون آموزش دغدغه دارد اما همه مجلس خیر. گاهی هم طرح‌های خامی ارائه شده مانند پیشنهاد حذف آموزش زبان انگلیسی یا تنوع مدارس که پخته و عمیق و برآمده از کل مجلس نبوده است. کل دولت باید خودشان را مسئول رشد تعلیم و تربیت بدانند.»

وی با بیان اینکه مسئله و مانع اصلی عدم تحول، فلسفی و اندیشه‌ای است گفت: «افرادی هستند که اعتقادی به این موضوع ندارند و صریحا نقد می‌کنند. در لایه‌های مختلفی از سیاست‌گذاری و تصمیم گیری افرادی قرار می‌گیرند که به ریشه‌های تحول باور ندارند و نمی‌توانند این نگاه را دنبال کنند. اینطور نیست که همه آنها که شعار می‌دهند مبانی نظری تحول را خوب فهم کرده باشند و بخواهند اجرا شود.»

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه مافیای کنکور هم بحث بسیار مهمی است گفت: «لایه‌های مختلف و مسائل زیرپوستی وجود دارد چون فشار از بیرون وزارتخانه که یک واقعیت است. اگر سه ضلع یاد شده در کنار هم قرار بگیرند و بتوانیم یک وحدت گفتمانی در باب تحول شکل دهیم می‌تواند کمک کننده باشد.»

مجری و ناظر بر اجرای سند، شورای عالی انقلاب فرهنگی است

وی به ارائه راه حل‌های عملیاتی پرداخت و گفت: «مجری و ناظر بر اجرای سند، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. مرجع بررسی ایده تشکیل کارگروهی برای نظارت بر اجرای سندتحول که دکتر زاهدی مطرح کرد نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»

ذوعلم به مقاومت در برابر تحولات و تغییرات کتب درسی اشاره کرد و گفت: «حجم عظیمی از نیروی انسانی، اندیشه‌ها و انگیزه‌ها باید با تحول همراه شوند که نیازمند فهم صحیح است. این اندیشه درست مطرح نشده و گاهی هم به شکل انحرافی و نادرست بیان شده و شکل کلیشه‌ای و تحمیلی به خود گرفته است.»

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: «۶ زیرنظام آموزشی سندتحول باید کاملا در هم تنیده اجرا شود. اینکه کدام برنامه‌ها در اولویت است و چگونه باید اجرا شود هنوز جای کار دارد. سال گذشته در سازمان پژوهش بازطراحی برنامه درسی و تربیتی دوره‌های تحصیلی در دستور کار قرار گرفت که در حال انجام است. این کار باید در قالب یک پروسه علمی و ماندگار ادامه یابد. رسانه ملی هم باید روی این مسئله سرمایه گذاری، ایجاد مطالبه، پیگیری و گفتمان سازی کند. البته فراموش نکنیم که در این مدت کارهای خوبی هم انجام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار