دلایل مراجعه جوانان به مراکز مشاره ازدواج و خانواده چیست؟
۳۰۵ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در ۳۱ استان کشور فعال هستند
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان عمده مشکلات جوانان و خانوادهها در مراجعه به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را درگیریهای شخصی در زوجها یا خانوادهها، ایجاد یا حفظ رابطه عاشقانه سالم در تمام مراحل، مشکلات رفتاری در کودکان، طلاق یا جدایی، سوء مصرف مواد یا اعتیاد دانست و گفت همچنین مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی و اضطراب، تجربه شکست در زندگی زناشویی و ... از دیگر موارد و مشکلات جوانان در مراجعه به این مراکز است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، اعظم کریمی در خصوص گزارشی که در شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان و در حضور دکتر سلطانی فر در خصوص مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده ارائه کرد، با پایگاه خبری این وزارتخانه گفت و گو کرد.
وی با اشاره به مستندات قانونی در خصوص ایجاد و راه اندازی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، به سیاستهای کلی خانواده، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاکید و تصریح کرد: همچنین طبق آییننامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره مصوب هیأتوزیران و بند (ج) ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر «آموزش و مشاوره مستمر و مسؤولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده ها قبل، حین و دست کم پنج سال پس از ازدواج و بر اساس بخشنامه شهریور ماه ۱۳۹۷هیئت وزیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی آموزش های پیش از ازدواج برای جوانان غیر دانشجو و همکار سایر دستگاه ها در آموزش های حین و بعد ازدواج تعیینخ شده است.
وی با بیان این که ۳۰۵ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده با مجوز وزارت ورزش و جوانان در ۳۱ استان کشور فعال هستند افزود: تهران با ۱۲۲ مرکز در بالاترین و استانهای بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و یزد با ۲ مرکز در انتهای جدول آماری قرار دارند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به تشریح وضعیت مشاوره ازدواج و خانواده از دید مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده پرداخت و گفت: حدود ۹۰% مدیران و کادر متخصص شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مدرک دکتری ، عضو هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور ، دارای بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه های و ارائه خدمات مشاوره به جوانان و خانواده ها هستند و عمدتاً میانگین سنی آنها ۴۰ سال است، لذا استفاده از دانش و تجربه این متخصصان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی به سیاستگذاران ، مسئولان و برنامه ریزان ضروری است.
کریمی اظهار کرد: بر اساس نظر سنجی ها، مصاحبه ها و گفتگو های انجام شده، این مدیران مشکلات متعددی در حوزه فعالیت خود عنوان نموده اند که بسیاری از این مسائل و مشکلات عمدتا مسائلی هستند که خیلی از اوقات از چشم نهادهای سیاستگذار و تصمیم گیرنده دور مانده و ضروریست در این موارد اقدامات مؤثری انجام پذیرد.
وی عمده مشکلات جوانان و خانواده در مراجعه به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را (درگیریهای شخصی در زوجها یا خانوادهها)، (ایجاد یا حفظ رابطه عاشقانه سالم در تمام مراحل )، (مشکلات رفتاری در کودکان )، ( طلاق یا جدایی )، (سوء مصرف مواد یا اعتیاد ) دانست و افزود: همچنین ( مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی و اضطراب )، ( تجربه شکست در زندگی زناشویی ) و ... از دیگر موارد و مشکلات جوانان در مراجعه به این مراکز است.
کریمی در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر اقدام به مشاوره پیش از ازدواج می کنند؟ گفت: از دید مدیران این مراکز، پیشنهاد خانواده یا توصیه های دیگران و آگاهان جامعه برای مشاوره پیش از ازدواج، آگاهی از اهمیت مشاوره از طریق رسانه ها، سطح اجتماعی و تحصیلات در این مراجعات موثر است و همچنین کسانی که در ازدواج تردید دارند، افرادی که مدتی است از رابطه آنها میگذرد و دچار مشکل شده اند، افرادی که در معرض خطر یک ازدواج ناموفق هستند و مشکلات ارتباطی دارند بیشتر به این مراکز مراجعه می کنند.
این مقام مسئول راهکارهای ترغیب جوانان به استفاده از مشاوره پیش از ازدواج را برشمرد و گفت: ترغیب و ترویج آگاهی بخشی از طریق رسانه های ارتباط جمعی در قالب نمایش ، مستند ، سریال و در قالب آموزش در مدارس و دانشگاه ها، فراهم آمدن زمینه اشتغال برای جوانان، معرفی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به جوانان و خانواده ها ، ارائه "سوبسید" برای استفاده از خدمات مشاوره ای ازدواج شامل بیمه شدن خدمات مشاوره پیش از ازدواج، ثبت عقد زوجین مشروط به گذراندن دوره های آموزشی پیش از ازدواج و معرفی کارشناسان مجرب مهمترین راهکارهای ترغیب جوانان به استفاده از مشاوره پیش از ازدواج هستند.
وی به مسائل و مشکلات مدیران مراکز برای ارائه خدمات بهتر به جوانان و خانواده ها اشاره کرده و گفت: عدم تأمین هزینه های مشاوره از سوی مردم، عدم آگاهی مردم از اهمیت و ضرورت مشاوره در هر یک از مراحل مهم زندگی، فقر اقتصادی و فرهنگی بخصوص در مناطق محروم، عدم حمایت های قانونی از مراکز مشاوره، مشکلات مالی مراکز و نبود تبلیغات و اطلاع رسانی کافی در حوزه ارائه خدمات مشاوره ای از مهمترین این مشکلات هستند.
کریمی در بخش دیگری از سخنانش به اهم اقدامات دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در خصوص مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اشاره کرد و گفت: برگزاری دو دوره دانش افزایی برای مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از طریق ادارات کل ورزش و جوانان استانها، پیگیری و استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در برنامه های کاهش طلاق قوه قضائیه، افتتاح مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استانها، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به تخلفات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، بهبود و توسعه سامانه الکترونیک صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و پیگیری دو امضاء شدن مجوزهای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از مهمترین اقدامات این دفتر هستند.
او به دو دوره ملی دانش افزایی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استان های فارس و گیلان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این دوره ها با هدف دانش افزایی و بازآموزی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برگزار شد که در دوره اول ۸۵ نفر و در دوره دوم ۱۲۰ نفر از مدیران مراکز حضور داشتند و بیشتر برای مراکزی بود که طی سال ۹۸ مجوز فعالیت خود را دریافت کردند که ۹۹% درصد از شرکت کنندگان علاقمند به تداوم و پویایی برنامه های آموزشی به صورت ادورای و استفاده از اساتید برجسته و مدت زمان بیشتری این دوره ها بودند.
اعظم کریمی در خصوص برنامه های آتی دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان برای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده نیز گفت: تداوم دوره های دانش افزایی برای مدیران و روان شناسان و مشاوران شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا، زمینه سازی برای حضور مراکز در فضای مجازی از قبیل اینستاگرام و برنامه های لایو، استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در فضای مجازی با توجه به مسائل نوظهور جوانان و زوجین جوان بویژه در دوران کرونا، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، تهیه بانک اطلاعاتی متخصصان شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده بر اساس حیطه فعالیت آنان و در اختیار رسانه ها قرار دادن این بانک اطلاعاتی از برنامه های آینده این دفتر است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در خصوص فعالیت ها و اقدامات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا، مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان در صف اول خدمات رسانی برای رفع نگرانی ها و مشکلات ناشی از ویروس کرونا قرار داشته و خدمات گستردهای با امکانات محدود و رایگان به صورت تلفنی- مجازی و حضوری انجام داده اند و نقش بسیار فعالی در کاهش و کنترل اضطراب و کاهش تبعات ناشی از وسواس های فکری و عملی داشته و دارند.
وی جمع کل اقدامات مراکز مشاوره ازدواج و خانواده ویژه دوران کرونا را حدود ۴۴ هزار مورد عنوان و تصریح کرد: این مراکز حدود ۲۰ هزار مشاوره تلفنی، بیش از ۱۲ هزار مشاوره مجازی و بیش از ۴ هزار و پانصد خدمات مشاوره حضوری به مردم ارائه داده اند و بیش از هزار و پانصد مورد با سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت همکاری داشتند.
کریمی با بیان این که مشاوران و روانشناسان این مراکز حدود هزار و ۹۰۰ گفت و گوی زنده مجازی با افراد مختلف انجام داده اند، ادامه داد: این مراکز علاوه بر ارائه خدمات به صورت تلفنی، حضوری و مجازی ، حدود چهار هزار خدمات رسانه ای شامل کلیپ ها ، موشن گرافی ها، مصاحبه ها، فیلم ها، پوسترها و لایو هایی نیز تهیه و در بستر های مجازی در اختیار عموم مردم قرار دادند.
ارسال دیدگاه