در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور؛
حاجی میرزایی: معلم، محتوا و نظام ارزشیابی سه محور اصلی تحول در آموزش و پرورش است
شرعا و قانونا ماموریت اجرای تحول در آموزش و پرورش را داریم
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان تاکید کرد از نظر شرعی به دلیل خواسته مقام معظم رهبری و از نظر قانونی به دلیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت داریم که تحول را در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا کنیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان که در اردوگاه شهید باهنر درحال برگزاری است، بیان کرد: از تلاشهای مدیران کل و همکاران در این چند ماهه اخیر قدردانی میکنم چرا که تلاشهای دلسوزانه و خلاقانهای بوده است و ارزیابی کلی بنده از مدیران ستادی و استانی مثبت است.
از نظر سرعت، کمیت، کیفیت، تنوع و گستره واکنش، پاسخ مناسبی به شیوع ویروس کرونا داشتیم
وی با اشاره به اینکه در شرایط شیوع کرونا به همت شما واکنش سنجیده و مناسبی به پدیده نوظهور و غیر منتظره کرونا داشتیم، عنوان کرد: مدعی هستیم که از نظر سرعت، کمیت، کیفیت، تنوع و گستره واکنش، پاسخ مناسبی نشان دادیم و پاسخهایی که داده شده در زمان فشردهای که داشتیم ارزنده بود.
حاجی میرزایی بیان کرد: این توفیقات مرهون فضل الهی خدا است که قلبها را همراه با ارادهها را بر میانگیزد و خوشبختانه در دوران شیوع کرونا وقت گذاشته شده است و جدیت به خرج داده شده و کار پیش رفته است.
با برگزاری جلسات مجازی؛ انسجام و همدلی بیشتری به وجود میآوریم
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه در طول این مدت جلسات ویدیو کنفرانس متعددی با حوزههای مختلف داشتیم، اذعان کرد: جلسات مجازی ظرفیت خوبی است که باید ادامه داشته باشد و هرچه در زمان کوتاهتر ارتباط بگیریم و دیدگاهها را منتقل کنیم انسجام و همدلی بیشتری به وجود خواهد آمد.
وزیرآموزش و پرورش گفت: معمولا سطوح تصمیمگیری از طریق بخشنامهها به هم وصل میشوند و میخواهیم این ارتباط را تغییر دهیم و رویکرد را اصلاح کنیم و درباره منطق کار گفتوگو کنیم.
وی با بیان اینکه همه دانش در چرایی و چگونگی است و بخشنامهها ارتباط بی روح است و تنها از لحاظ حقوقی تکالیف و ماموریتها را روشن میکند، عنوان کرد: یکی از معیارهای ارزیابی از هر مدیری در هر سطحی ظرفیت گفتوگو با سطوح پس از خودش است و هرچه این ظرفیت کاملتر و خلاقانهتر باشد قطعا ارزیابی آن فرد بالاتر است .
عضو کابینه دولت تدبیر و امید اشاره کرد: باید به تدریج ظرفیت و بلوغ سیستم را ارتقا دهید لذا این کار انجام گرفته و ادامه خواهد داشت و از شما میخواهم که در تمام سطوح آن را اجرا کنید. به طور مثال مدیر مدرسه با معلمان و مدیر منطقه با مدیران مدارس و البته ظرفیت فضای مجازی این امکان را میدهد که کار را راحتتر انجام دهیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه کرونا زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است،گفت: ویروس کرونا؛ فرهنگ، اقتصاد، آموزش، سیاست، روابط بین المللی و ... را تحت تاثیر قرار داده و همچنان این تاثیر ادامه دارد و پیامدهایی را بر همکاری بین المللی، افزایش تنشهای بین المللی و ...داشته است و ارزیابیها نشان میدهد که اعتماد مردم به دولت و حاکمیت افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه حکمرانی در سلامت و بهداشت محک خورد و ارزیابی شد، گفت: همه کشورها در مسابقهای شرکت کردند که موضوع آن یکسان بود هرچند سرمایهها یکسان نبود و اینکه یک حکمرانی چگونه توانایی گذر از این پدیده را دارد بسیار مهم است چرا که شرایط روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه باورها و اعتقادات در چالشهای جدی قرار گرفتند، گفت: بعضی از ارزیابیها نشان داد که ظرفیت دینداری در کل جوامع افزایش پیدا کرده است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه عادتها شکسته شد و روابط تغییر پیدا کرد، گفت: هنجارها دچار تغییر شدند و فرسودگی و ناتوانی در بخشهایی از جامعه شکل گرفت و در سطوح مختلف تأثیرات متنوعی گذاشت. در این شرایط کارهای مختلفی از سوی اندیشمندان جهانی صورت گرفته است و ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت باید با این دیدگاهها آشنایی داشته باشیم. در این دوران آموزشهای الکترونیکی موضوعیت پیدا کرد.
حاجی میرزایی با اشاره به تأثیرات آموزش مجازی گفت: این آموزشها بر عدالت، کیفیت، دسترسی، ترک تحصیل، سیاست گذاری آموزش و حکمرانی آن، مقوله اجتماعی شدن و تربیت و اقتصاد آموزش و پرورش تاثیرگذاشت و تاثیرات جانبی گستردهای همچون در بررسی مخاطرات و فرصتهای استفاده از اینترنت گذاشت.
وزیرآموزش و پرورش عنوان کرد: ساختارهای مستحکمی در نظام تعلیم و تربیت داریم که سالیان سال با آن کار میکنیم و روشها سلبی، عادتهای عمیق و تابوهای جدی وجود دارد و کرونا این ساختارهای غیرقابل تغییر را تغییر داد.
وی با بیان اینکه جابجاییهایی در حال رخ دادن است، گفت: اشکالی به هم میخورد و اشکال جدیدی شکل میگیرد و تمام ساختارهای که تصور نمیشد تغییر پیدا کند امروز با آغوش باز از تغییر استقبال میکند.
اگر تغییر را آغاز نکنیم، به مناسبات غیرارادی که بر ما تحمیل میشود، محکوم میشویم
وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: برخی معتقدند این طوفان تغییر که شروع شده است روزی به پایان میرسد و اکنون کاری انجام ندهیم که این خطای استراتژیکی است چون به مناسبات غیرارادی که بر ما تحمیل شده، محکوم می شویم.
حاجی میرزایی عنوان کرد: ما متولیان امر تعلیم و تربیت هستیم و باید در این زمینه اقدامات بهنگام داشته باشیم و بیش از هرکس دیگر باید به این پدیده فکر کرد و اندیشید چرا که همواره تغییرات با مقاومت مواجه بوده و زمان بر است و البته قدرت انسان برای شکل دهی به جامعه افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه با طراحی آموزش مجازی در نقطه عطفی قرار گرفتیم، گفت: میتوانیم برای ساخت آینده وارد کار و فعالیت شویم و بایداز این فرصت تاریخی برای ارائه مطلوبتر خدمات آموزشی با رعایت همه ملاحظات و دغدغهها استفاده کنیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید عنوان کرد: وارد زیست بوم جدیدی میشویم که فرصتهاو تهدیدهای جدیدی دارد و اینکه این زیست بوم چه مخاطراتی دارد موضوعی است که باید به آن فکر کنیم.
وی با بیان اینکه بهترین فرصت در زیست بوم جدید برای سیاستگذاری است،گفت: هیچ زمانی نسبت به گذشته چنین ظرفیتی نداشتیم چرا که امکان سیاستگذاری آموزش در زیست بوم جدید وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهمترین کارکرد سیاستگذاری، تنظیم مناسبات است، عنوان کرد: باید روابط را بر اساس قواعد جدید شکل داد و این مجال الان شکل گرفته است چرا که تنظیم مناسبات برای حل مسئله این است که هدفی را محقق کنیم که در هر دو به اطلاعات نیاز داریم و در زیست بوم جدید دسترسی به اطلاعات راحت تر شده است.
وی با بیان اینکه هرکس تعمق فکری بیشتری داشته باشد، تاثیرگذاری بیشتری دارد، ادامه داد: عرصه خطیر و سنگینی است و درخواست دارم که به این فرصت طلایی بیاندیشید و باید راه حلها را پیدا کنیم و در سلسله مراتب اداری هرجایی که هستیم باید فکر و اندیشه داشته باشیم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه همه ما میخواهیم که موفق باشیم، عنوان کرد: رضایت خداوند و خلق خدا را پیگیر هستیم و برای این موفقیت سه شاخص را معرفی میکنیم.
وی با اشاره به اینکه سرمایههای متعددی داریم، گفت: سرمایههای فیزیکی، مادی، انسانی و اجتماعی داریم که تجربه بشر نشان داده است، سلسله مراتب سرمایهها به همین شکل بوده است به طور مثال روزی فکر میکردند سرمایه فیزیکی مهم است پس از مدتی به این رسیدند که کیفیت انسان مهم است تا اینکه به سرمایه اجتماعی رسیدند و اینکه چه ارزشهایی وجود دارد که مناسبات را شکل میدهند. اگر بهترین نیروی انسانی را داشته باشیم اما در جامعهای که اعتماد ندارد کار کنیم هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه یکی از مهمترین ماموریتهای ما این است که از این سرمایه محافظت کنیم، گفت: در هنگام تحویل مسئولیت باید اعتماد جامعه به ما بیشتر شده باشد و موقعیت آموزش و پرورش در جامعه برجستهتر شده باشد و اگر نتوانیم این کار را بکنیم امانتدارهای خوبی نبودیم.
باید سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش را افزایش دهیم
حاجی میرزایی تاکید کرد: اگر نتوانیم سرمایه اجتماعی را بالا ببریم مسئولیت خود را به خوبی به سرانجام نرساندهایم چرا که یکی از مهمترین ماموریتهای ما حفاظت از امانتها است.
داشتن دستاورد و حل مشکلات باید حاصل تلاش ما باشد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دستاورد داشتن شاخص بعدی است، اذعان کرد: ما باید مشکلی را حل کنیم که اثر وجودی داشته باشیم بطور مثال اگر جایی کارمیکنیم که قاعده مندی وجود ندارد تلاش کنیم آنجا را قاعده مند کنیم و باید انگیزه را در آنجا ارتقا دهیم، معلمان را توانمند کنیم، سازماندهی مطلوبی برای نیروی انسانی داشته باشیم لذا مهمترین کار تحقق افزایش رضایت مندی عمومی است.
مدیران باید بتوانند ایجاد انگیزه کنند
حاجی میرزایی تاکید در پاسخ به این پرسش که دستاورد ما چیست؟ با اشاره به اینکه شاخص سوم توانایی انگیزه دادن است، گفت: به این باور رسیدهام که مدیری بهتر است که در ایجاد انگیزه در افراد موثر باشد چرا که باید شوق را در دل افراد برای انجام کار ایجاد کنیم و انگیزه آنان را برانگیزانیم.این شایستگی بزرگی برای یک مدیر است که دیگران را برای کار کردن بسیج میکند.
حاجی میرزایی گفت: یکی از کلیدیترین تفاوت میان مدیران، در همین انگیزه بخشی به افراد است و کسی که نمیتواند این کار را انجام بدهد مدیر نیست چرا که نمیتواند دیگران را همراه کند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ابزار این شاخص گفتوگو، احترام، دیدن دیگران و شنیدن خوب دیگران است و مدیری موفق است که خوب شنیدن و هنر شنیدن را دارد که این هنر مستلزم وقت گذاشتن و حوصله داشتن است.
مقام معظم رهبری در آخرین سخنرانی خود خواهان تحول در نظام تعلیم و تربیت شدند
وی افزود: در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) موضوع سخنرانی مقام معظم رهبری برجسته کردن تحول خواهی بود و نمود مختلف این تحول را در عرصههای مختلف صحبت کردند و اینکه در برخی از موضوعات تحول پیدا کردیم و در برخی تحول نداشتیم یکی از موضوعاتی که ذکر کردند بحث تحول در نظام تعلیم و تربیت است.
حاجی میرزایی افزود: سوال بنده این است که به عنوان اصلیترین مخاطبان فرمایشات رهبری، ارزیابیمان برای تحول درآموزش چیست؟
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ارزشیابی ما از نظام آموزشی چیست، گفت: باید بدانیم که ارزیابی ما از معلمان، محتوا، سال تحصیلی و...چیست چرا که نظام ارزشیابی گلوگاه اصلی است که به تمام کارهای ما جهت میدهد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: از نظر شرعی به دلیل خواسته مقام معظم رهبری و از نظر قانون به دلیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت داریم که تحول را در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا کنیم.
معلم و محتوای آموزشی و نظام ارزشیابی سه محور اصلی تحول هستند
وی با بیان اینکه سه شاخص را برای تحول، محور میدانم و آن سه معلم و محتوا و نظام ارزشیابی است، گفت: باید توانمندی معلمان امروز با معلمان دیروز فرق داشته باشد و نقطه عزیمت تحولات از محتوا شروع میشود و محتوایی که آموزش میدهیم.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: زمان طلایی را برای تحول در محتوا از دست دادهایم و باید حرف برای گفتن داشته باشیم لذا مهر٩٩ با مهرهای گذشته باید تفاوت داشته باشد.
وی تاکید کرد: سومین اتفاق مهمی که باید در تحول رخ دهد، تحول در نظام ارزشیابی است باید شایستگی و توانمندی معلمان را در یک نظام ارزشیابی بررسی کنیم و اینکه محتوا ساحتهای مختلف را منعکس میکند را ارزشیابی کنیم. باید بررسی کنیم که تحول برای مخاطبان ما؛ دانش آموز، معلم، خانواده، جامعه، دولت و مدیران چه فهمی داشته است؟
عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: در حوزه معلم باید معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع درباره ساماندهی و کیفیت نیروی انسانی ارزیابی دقیقی داشته باشد و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی باید تحول در محتوا را بررسی کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بستههای تحولی بیان کرد: نمیتوانیم در برابر مطالبات زمان را از دست دهیم و باید تمرین کنیم تا تحول را ایجاد کنیم و باید با جامعه مخاطب حرف روشنی داشته باشیم و تحول را تمرین کنیم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه دیدگاهی وجود دارد که چگونگی تحول را در جهان بررسی میکند، گفت: تحول محصول تحول در نهادها است و منظور قواعد مناسبات است یعنی مجموعه قواعدی که سازمان را اداره میکند و تحول مستلزم تحول در اینها و تحول در یادگیری است چرا که نقطه عزیمت هر تحولی یادگیری است.
ارسال دیدگاه