ملخ‌های مهاجم جنوب کشور به البرز نمی‌رسند

کرج (پانا) - مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان البرز اعلام کرد خط سیر ملخ های مهاجر و مهاجمی که از کشورهای همسایه به اراضی کشاورزی و طبیعی جنوب کشور وارد شده اند، به البرز نمی رسد و آن ها مسیر خاصی را طی می کنند.

کد مطلب: ۱۰۷۵۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
ملخ‌های مهاجم جنوب کشور به البرز نمی‌رسند

به گزارش ایرنا، مرتضی امیدبخش افزود: هر ساله در خرداد و تیرماه، ریزش ملخ های بومی را در اراضی کشاورزی و طبیعی استان شاهد هستیم، ولی امسال با توجه به بارش های مناسب و سبزینگی بیشتر، علاوه بر اینکه زمان ظهور این آفت زودتر رسیده، پیش بینی می شود که ‌تعداد آن ها نیز افزایش یابد.

وی با اشاره به شروع پایش مزارع استان توسط کارشناسان حفظ نباتات، اظهار کرد: برای حضور این آفت بومی ۲ منطقه بحرانی در استان پیش بینی شده که یکی مناطق دوروان، نوجان و آتشگاه در شهرستان کرج و دیگری در طالقان است.

وی گفت: در پی پایش های انجام شده، ملخ بومی در اراضی دوروان، نوجان و آتشگاه دیده شده و عملیات کنترل ملخ از هفته گذشته با همکاری منابع طبیعی در این مناطق آغاز شده است.

امیدبخش با بیان اینکه این ملخ ها بومی استان هستند، افزود: در استان البرز سه نوع ملخ بومی داریم که ملخ البرزی، ملخ مراکشی و ملخ شکم بادمجانی هستند که به شکل طبیعی وجود دارند، ولی در سال های پربارش شرایط برای افزایش جمعیت آن ها مهیا می شود.

وی ادامه داد: در شهرستان طالقان نیز اگر این آفت دیده شود و کانون های آن فعال شود، عملیات کنترل آغاز می شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان البرز گفت: عملیات مبارزه و کنترل ملخ های بومی در استان های شمال غرب و شمال شرق کشور شروع شده و در استان های تهران، البرز و قزوین نیز به دلیل همجواری این عملیات به صورت همزمان انجام می شود.

سوسک های سیاه به زودی از بین می روند

امیدبخش در ادامه به حضور سوسک های سیاه (هارپالوس یا کارابید) در استان اشاره کرد و افزود:‌ این سوسک ها به شکل طبیعی در اکوسیستم کشاورزی زندگی می کنند و جزو حشرات مفید هستند، زیرا حالت شکارگری داشته و حشرات موذی و آفات را می خورند.

وی با اشاره به ظهور و بروز پروانه خانم قشنگ در سال گذشته، اظهار کرد: ولی امسال این حشره به دلیل بارش های فراوان جمعیش زیاد شده و چون نور جاذب آن هاست به سمت حاشیه شهرها،‌ مناطق مسکونی و فضای سبز کشیده می شوند.

وی گفت: یکی از مشکلات اصلی از زمان دیده شدن این حشره در محیط های شهری و مسکونی،‌ ترس خانم ها و کودکان از این حشره است که درصدد حذف و کشتن آن برمی آیند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: خاموش کردن نورهای غیرضرور در خارج از منزل و محیط های مسکونی، نصب توری بر روی در و پنجره ها و در نهایت استفاده از حشره کش های پودری خانگی در حاشیه پنجره ها و ورودی منازل با احتیاط های لازم می تواند موجب دورکردن و کشتن این حشرات شود.

وی اضافه کرد: ولی اگر هیچکدام از این اقدامات نیز انجام نشود، تا چند روز آینده این حشرات به دلیل نبود تغذیه در محیط های شهری در اثر گرسنگی از بین خواهند رفت.

امیدبخش گفت: سمپاشی می تواند به راحتی این حشرات را کنترل و از بین ببرد ولی استفاده از این سم ها در محیط های شهری مضر بوده و به شکل عمومی توصیه نمی شود.

عملیات مبارزه با زنگ زرد در ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان البرز گفت:‌ متاسفانه یکی از بیماری هایی که در سال زراعی جاری به دلیل بارش ها به صورت گسترده با آن روبرو شدیم، بیماری زنگ زرد در مزارع گندم و جو بود.

وی افزود: عملیات مبارزه به صورت سمپاشی در ۷۰۰ هکتار از این اراضی انجام شده است.

زنگ زرد گندم که با قارچی به نام .sp. f striiformis Puccinia tritici ایجاد می شود یکی از مهم ترین بیماریهای هوازاد گندم در اقلیم های گوناگون است.

این بیماری هر چند سال یک بار در مناطقی که عوامل محیطی و جوی مناسب شود، به صورت همه گیر درآمده و با گسترش سریع در مزارع سبب خسارت چشمگیر اقتصادی در رقم های حساس می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار