فریدون محرابی: کمسلیقگی و شلختگی در تئاتر کارکرد این هنر را مخدوش کرده است
برگزاری تئاتر بهصورت آنلاین در زمان اجبار راهحل مناسبی است
تهران () - فریدون محرابی معتقد است در حقیقت این تئاتر نیست که اوضاع خوبی ندارد بلکه این شلختگی و گاهی کم سلیقگی در تئاتر است که باعث میشود کارکرد سالم و صحیح آن کمی مخدوش شود.
فریدون محرابی بازیگر تئاتر و سینما در گفتوگو با پانا درباره فعالیتهایی که در ایام کرونا انجام میدهد گفت: «در این ایام سعی کردم بیشتر در خانه بمانم، مطالعه کنم و به کارهای عقب ماندهام رسیدگی کردم و سعی کردم برای آخرین روزها و ماههای سال ۹۹ برنامهریزی کنم تا آماده و قویتر قرن جدید را شروع کنم.»
وی همچنین درباره وضعیت تئاتر در شرایط فعلی کشور تصریح کرد: «تئاتر و جریان تئاتری در شرایط کنونی نیاز به برنامهریزیهای دقیق و تلاش برای اجرای آن برنامهها دارد، در حقیقت این تئاتر نیست که اوضاع خوبی ندارد بلکه این شلختگی و گاهی کم سلیقگی در تئاتر است که باعث میشود کارکرد سالم و صحیح آن کمی مخدوش شود.»
تئاتر آموزش میدهد و جریانساز است
محرابی با اشاره به اهمیت و جایگاه تئاتر در زندگی انسان گفت: «تئاتر هنری خاص و بیبدیل، بسیار قدیمی و ریشهدار است که میتواند محفلی جهت انتقال اندیشه و فرهنگ باشد که تاثیر مستقیم بر زندگی دارد. تئاتر آموزش میدهد و انسانساز است، یادمان باشد هرجا سخن از انسان و دانایی باشد آنجا محلی برای درک بهتر جهان و بشریت وجود دارد و قطعا با سهلانگاری، خودخواهی و مرز در تفکر و کردار فاصله دارد.»
وی ادامه داد: «هم تئاتر داریم و هم تماشاگر، در بخش دولتی یکی از مشکلات نگاه کارمندی به تئاتر است و در بخش خصوصی یکی از مشکلات پایینآوردن سطح سلیقه تماشاگران تئاتر است. فراموش کردن جریان دانشجویی و تقویت آن بهعنوان ستونهای تئاتر حرفهای کشور و بها ندادن به تئاتر تجربی، کارگاهی و تئاتر در شهرستانها یکی از معضلات روزگار تئاتری ماست که در حقیقت دانستن این مطلب هم کافی نیست بلکه راهکارها و راهحلهایی وجود دارد که بهنظرم تا الان از آنها استفاده درست و کافی نشده است.»
ویژگی تئاتر به زنده بودنش است اما در زمان اجبار تئاتر آنلاین ایده بدی نیست
این بازیگر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری تئاتر به صورت آنلاین بیان کرد: «میدانیم که ویژگی تئاتر به زنده بودن و ایجاد اتمسفر و انتقال فضا و حس و حال به تماشاگر است، تماشاگری که در صحنه حاضر است. تئاتر در فضای مجازی به تلهتئاتر نزدیکتر می شود زیرا دخالت یک مدیوم دیگر چه در فرم و چه در انتقال محتوا تئاتر را کمی دچار تحول میکند اما گویی در زمان اجبار راهحل بدی به نظر نمیرسد البته به شرطی که بتوان از آن به بهترین شکل استفاده کرد.»
محرابی میگوید تئاتر میتوانند به شکل تله تاتر و یا با یک دکوپاژ برای مدیوم تصویر(سینما/تلویزیون) کار هنری خود را ارائه دهد تا شرایطی که کرونا برایمان ایجاد کرده تمام شود اما بعد از کرونا نیز این جایگاه می تواند حفظ شود و به کار خود به شرط کیفیت خاص (کیفیت ویژه در تصویر و صدا) ادامه دهد.»
این بازیگر تئاتر در پایان سخنانش درباره تلهتئاتر خاطر نشان کرد: «زمانی که ظرفیتی تعریف میشود و در دسترس عموم قرار میگیرد بعد از گذر از هیجانات و جذابیتهای زودگذر میتوان امیدوار بود از این فرصت درخشان بهترین استفاده شود برای جذب مخاطب بیشتر در صحنههای تئاتر، صفحههای مجازی و یا تعریف تغییرناپذیر تئاتر در یکی از شبکههای تلویزیونی به نام تلهتئاتر یا تئاتر در خانه و یا هر اسم دیگری، البته این به شرطی است که باور و لزوم تئاتر در زندگی وجود داشته باشد.»
ارسال دیدگاه