دیدگاهها و انتظارات معاونت آموزش ابتدایی درباره به برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشستی دیدگاهها، انتظارات و مسالهها نسبت به برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری را بیان کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست هم اندیشی رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل آن معاونت با مسئولان حوزههای تربیت و یادگیری و کارشناسان زیرمجموعه همچنین مشاور و دستیار رئیس سازمان در این بخش و تعدادی از مدیران و کارشناسان معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری در سالن جلسات طبقه هشتم سازمان برگزار شد.
از آنجا که سازمان در شرف تدوین برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری بوده و یکی از منابع تدوین برنامههای درسی، نتایج مطالعات، پژوهشها و بررسیهای مرتبط با این موضوع است و از طرفی معاونتهای آموزشی به عنوان متولیان اصلی اجرای برنامههای درسی از روزآمدترین منابع دریافت اطلاعات و دادههای مرتبط با نتایج بررسیهای اجرا همچنین مطلع از شرایط، اقتضائات و مسالههای روز مدارس هستند، از معاون آموزشی ابتدایی برای ارائه دیدگاهها، انتظارات و مسالههای ماموریتی آن معاونت مرتبط با برنامههای درسی، دعوت به عمل آمد.
در این نشست ابتدا علی محبی مشاور پژوهش و برنامه ریزی و دستیار رئیس سازمان، ضمن خوش آمدگویی به مهمانان همچنین همکاران سازمانی، به تبیین فلسفه برگزاری اینگونه نشستها و گزارش مختصری از روند پیشرفت تدوین برنامههای درسی حوزههای تربیت و یادگیری پرداخت.
در ادامه رضوان حکیمزاده، صحبتهایی در خصوص مدرسه قرآنی و تربیت قرآنی و ویژگیهای آن همچنین دانشآموز دارای کرامت داشت. سپس به برنامهها و اقدامات آن معاونت از جمله پیگیریهای صورت گرفته در خصوص موارد زیر پرداخت:
- حذف آزمونها و تست زنی در دوره ابتدایی
- ممنوعیت استفاده از کتابهای کمک آموزشی در مدارس
- پرهیز از حافظه محوری و روی آوری به تکالیف مهارت محور
- توجه به نقش الگویی معلم
- حرکت به سمت برداشتن دیوار مدرسه و زندگی واقعی دانشآموزان و...
بخش بعدی صحبتهای وی روی برنامههای درسی تمرکز داشت و به موارد زیر اشاره کرد:
به برنامه درسی باید نگاه حداکثری داشته باشیم و آن را محدود به کتاب درسی و داخل مدرسه نکنیم.
ضرورت توجه به رویکرد تلفیقی در برنامههای درسی خصوصاً در دوره ابتدایی
مشارکت دادن ذی نفعان (دانشآموزان، معلمان و اولیای دانشآموزان و...) و شنیدن صدای آنها و در این راستا اشارهای به برنامه درسی زائد داشتند.
یکسان ندیدن برنامه درسی تمام مخاطبان (ملاحظه تفاوتهای فردی، ویژه دیدن عشایر، ...) از بُعدی برنامه درسی روستایی نباید دقیقا همان برنامه درسی منطقه یک تهران باشد.
برنامه درسی کلاسهای چند پایه و تفاوت شرایط آنها باید ویژه دیده شود.
اینکه برای دانشآموز مطالب زیادی تدارک دیده میشود، ولی خروجی و دستاورد آنچنانی دریافت نمیشود.
اینکه نتوانستیم فرصت برابری در تربیت برای تمام دانشآموزان داشته باشیم، مساله قابل بررسی است.
و ..
در ادامه نشست، تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان، به ارائه سوالات و مسالههای مبتلا به در راستای برنامههای درسی مرتبط با ماموریتهای معاونت آموزش ابتدایی پرداخت. اینکه:
تحلیلها و بازخوردهای آن معاونت در خصوص دلایل عدم تحقق حداکثری اهداف برنامههای درسی در کلاس درس برای سازمان بسیار مهم و قابل استفاده است.
برنامهها و طرحهای ارسالی دیگر بخشهای ستادی به مدرسه، زمان زیادی از برنامه آموزشی و درسی مدیریت مدرسه و کلاس درس را به خود اختصاص میدهد.
ارتقای برنامههای آموزشی ارائه شده در تلویزیون (در دوران کرونا) ضروری است و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی میشود.
ارزیابی از بازخوردها و دستاوردهای ارزشیابی توصیفی و کیفیت اجرای آن بسیار مورد نیاز سازمان بوده و ممکن است بر این اساس بتوان برای تسری آن به مقاطع تحصیلی بالاتر تصمیم گرفت.
سنجش صلاحیت معلمان و بازآموزی معلمان با رتبه پایین تر، گامی به سوی تحقق حداکثری اهداف برنامه درسی خواهد بود. این موضوع برای مربیان پیش دبستانی نیز مورد تاکید است.
برنامههای آتی پیش دبستانی در عمل جدی تر گرفته شود.
به نقش مدیر مدرسه در اجرای برنامه درسی و رهبری آموزشی توجه بیشتری شود.
در خصوص تسری آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی بررسی و اعلام نظر شود.
...
در بخش پایانی نشست حکیمزاده ضمن ابراز خوشحالی مجدد از حضور در چنین جلسه ای و اعلام آمادگی برای تعامل بیشتر معاونت آموزش ابتدایی با مدیران و کارشناسان سازمان، به نکات زیر اشاره داشتند.
نیازمند بررسی بیشتر برای عدم استفاده از کتاب درسی برای اجرای بعضی از برنامههای درسی هستیم. گاهی شاید چارچوب برنامه درسی در اختیار مدرسه قرار گیرد، از کتاب درسی بهتر باشد. چرا که کتاب درسی همه برنامه درسی نیست. از طرفی بخشی از برنامه درسی میتواند از سوی معلم انجام شود.
کتاب درسی را مقدس ندانیم و تلاش کنیم سلطنت کتاب درسی را کاهش دهیم. چرا که کتاب درسی همه برنامه درسی نیست. از طرفی بخشی از برنامه درسی میتواند از سوی معلم انجام شود.
نقش معلمان و تلاشهای آنها در نظام آموزشی با وجود بعضی کاستیها، قابل تقدیر است.
از جمله شکالات اجرای صحیح ارزشیای توصیفی، تراکم کلاسهاست.
سازمان پژوهش نیز تلاشهای خود را برای کاهش تبلیغات کتابهای کمک آموزشی در صدا و سیما، افزایش دهد.
تدوین استانداردهای برنامه درسی و ورود ظرفیت برون سازمانی به تالیف کتابهای درسی برای ارتقای کیفیت کار ضروری است.
برای کلاسهای چند پایه برنامه آموزشی و درسی فوری لازم داریم.
معاونت آموزش ابتدایی برای آموزش زبان انگلیسی تلاشهایی داشته است. سازمان پژوهش هم در این راستا، تلاش کند.
نسبت برنامه درسی با تراکم دانشآموزان کلاس چگونه است؟
در طرح خوانا که در دستور کار داریم، نقش سازمان پژوهش هم تعریف شده است.
در پایان علی محبی مشاور پژوهش و برنامه ریزی و دستیار رئیس سازمان، ضمن تشکر مجدد از حکیمزاده و مدیران همراه وی به جهت پذیرفتن دعوت سازمان و حضور فعال در جلسه، خواستار تداوم اینگونه نشستها و همکاری و هم افزایی و همچنین حضور نمایندگان معاونت آموزش ابتدایی در جلسات شوراهای برنامه ریزی درسی برای تدوین رهنمای برنامه درسی حوزههای تربیت ویادگیری شدند و در ادامه به تبیین برخی نکات و مسالههای مطرح شده در جلسه نیز پرداخت.
ارسال دیدگاه