کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش اسلامشهر:
نقش مهم آموزش و پرورش و مدارس در شکل گیری مسیر زندگی و کارآفرینی دانش آموزان
اسلامشهر (پانا) - کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش اسلامشهردرخصوص نقش مهم آموزش و پرورش و مدارس در شکل گیری مسیر زندگی و کارآفرینی دانش آموزان مطالبی را بیان کرد.
به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر، منیره نسیمی کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر در این رابطه اظهار کرد: از آنجا که اساس آموزش و پرورش ساختن ماشین نیست، بلکه انسان است، می توان گفت، مهمترین دغدغه وزارت آموزش و پرورش طراحی مسیرزندگی تحصیلی و شغلی دانش آموزان بوده و هست و هدف از تمامی فعالیت های آموزشی و پرورشی در تمامی مقاطع این است که دانش آموزان شناخت بیشتری از استعداد، رغبت، شخصیت، ارزش ها و نیازهای روانشناختی خودشان در طول مسیر رشد و کمال دسترسی پیدا کنند و در نهایت بتوانند انسان شایسته و کارآمد و کارآفرینی در جامعه خود باشند.
او در ادامه بیان کرد: اینکه مدرسه امکان فعالیت های آموزشی و فرهنگی را به دانش آموزان می دهد برای این است که بستری فراهم کند تا توجه آنها را به شناخت از آمادگی های تحصیلی و شغلی شان برای تبدیل شدن به نیروی انسانی ماهر و متخصص و کارآفرین و خلاق جلب نماید.
او افزود: با توجه به تعریفی که ما از کارآفرینی داریم به عنوان فرایند ایجاد و خلق ارزش از طریق تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منافع فردی و اجتماعی به منظور بهره گیری از فرصت های موجود، به نظر من فضاهای آموزشی ما در مدارس می تواند بستری مناسب برای شناخت جامع و کامل دانش آموزان از ظرفیت های خدادادی شان و همچنین فرصت های موجود باشد و تمامی این شناخت ها علاوه بر این که در خانواده ایجاد میشود، با کمک کادر آموزشی مدارس از جمله مدیران، معلمان و مشاوران متخصص و توانمند بسط و گسترش می یابد و در نهایت به دانش آموزان در طرح ریزی مسیر زندگی تحصیلی و شغلی متناسب با توانمندی هایشان و نیاز جامعه کمک می کند.
نسیمی خاطرنشان کرد: طراحی مسیر زندگی تحصیلی و شغلی چیست و عوامل تاثیرگذار به طور کلی یک جریان سیستمی، یکپارچه و فرایندی است که به دانش آموزان کمک می کند نگرش و مهارت لازم را برای سازه آرایی مسیر زندگی با رویکرد کارآفرینانه خودشان در بزرگسالی به دست بیاورند.
کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر گفت: از جمله عوامل تاثیرگذار در این طراحی، رغبت، استعداد، شخصیت و ارزش ها می باشد که بر همین مبنا طی سالهای اخیر در فرایند هدایت تحصیلی تمامی این ابعاد مورد سنجش و بررسی قرار می گیرد و به دانش آموزان در انتخاب رشته مناسب یاری می رساند.
او تصریح کرد: البته در آموزش و پرورش از جمله اقداماتی که برای بستر سازی و ایجاد فرصت جهت شکوفایی استعدادها و توانایی های دانش آموزان صورت گرفته است، می توان به اجرای طرح شهاب اشاره کرد که در آن دانش آموزان دبستانی پایه های چهارم تا ششم ارزیابی می شوند و تا حدودی علایق و استعدادهای برتر آنان شناسایی می شود و در دبیرستان ها با تشکیل گروه های استعدادیاب، برگزاری مسابقات، نمایشگاه دست سازه، آماده سازی و اعزام آنان به جشنواره های علمی و پژوهشی مدارس ما به یک محیط ارزیابی تبدیل شده و از دانش آموزان توانمند می توان یک کارآفرین متعهد و پویا ساخت
نسیمی در خصوص نقش معلم ها در این فرایند طراحی مسیر زندگی تحصیلی و شغلی می توان اذعان کرد : از آنجایی که معلم بیش از سایر اعضای کادر مدرسه با دانش آموزان در کلاس سرو کار دارد بنابراین آنها را بهتر می شناسد و می تواند از طریق ارائه اطلاعات شغلی دقیق و موثق آنان را در این مسیریابی کمک نماید.
کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر تأکید کرد:از جمله راه های اثربخشی آنان در استعدادیابی و هدایت صحیح دانش آموزان این است که فرهنگ کار را رواج دهند، اطلاعات خود را در خصوص رشته ها و مشاغل افزایش داده و سوالات دانش آموزان را با درک صحیح شرایط و به دور از احساسات پاسخ دهند.
ارسال دیدگاه