احمد عابدینی بیان کرد: واگذاری تصمیم گیری درباره برگزاری امتحانات مدارس به معلمان
تهران (پانا) - معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تصمیمگیری درباره شیوه برگزاری امتحانات آخر سال به ستاد کرونا واگذار شده بیان کرد در پیشنویس شورای عالی آموزش وپرورش که منتظر تأیید ستادملی کرونا است بیشترین مسئولیت درباره برگزاری کلاسها و امتحانات بر عهده معلم خواهد بود.
برنامه «گفتوگوی علمی» رادیو گفتوگو در خصوص آخرین دستورالعملهای ابلاغی برای برگزاری کنکور و امتحانات مدارس و دانشگاهها و مشکلات ایجاد شده در نظام آموزشی کشور بعد از کرونا با احمد عابدینی معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور و پانتهآ دری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران به صورت تلفنی گفتوگو کرد.
احمد عابدینی در آغاز با اشاره به اینکه بیماری کرونا یک پدیدهای است که همه جهان را درگیر کرده است، گفت: در چنین شرایطی که سابقه مشابهی نیز ندارد، کشورها معمولاً خیلی آمادگی لازم در سطح اجتماعی و اقتصادی و همچنین آموزشی را نداشتند و بنابراین خیلی از اقدامات به شکل آزمایش و خطا بود و از روی اقدام و اجبار این روشها انتخاب شد.
وی همچنین بیان کرد: خوشبختانه ظرفیتهای فضای مجازی به کمک آموزش و پرورش آمد و توانست از این ظرفیت استفاده و مسیر خود را پیدا و دانشآموزان را با روش دیگری از آموزش، هدایت کند. قاعدتاً این روش در نوع خود به ویژه در ایران جدید و تازه است و به همین دلیل آسیبها، مشکلات و موانعی دارد. مدیران باید از ظرفیتها به نحو مطلوب استفاده کنند و آسیبهای آموزش مجازی را تغییر دهند؛ البته معتقد هستیم این نوع آموزش به هیچ وجه نمیتواند جایگزین آموزشهای مرسوم و معمول شود و اساساً هیچ ابزاری نمیتواند جایگزین معلم شود اما بههرحال انجام این روش جایگزین از روی ناچاری است.
معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور در ادامه به امتحانات دانشآموزان اشاره و بیان کرد: دانشآموزانی که باید امتحان نهایی دهند با بقیه دانشآموزان تفکیک شدهاند و وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده است، آزمونهای نهایی به صورت حضوری خواهد بود.
وی اضافه کرد: تصمیم گیری درباره شیوه برگزاری امتحانات آخر سال به ستاد کرونا واگذار شده است و پس از عید نیز دو جلسه در شورای عالی آموزش و پرورش ویژه برگزاری امتحانات برگزار کردیم و تصمیم شورای عالی به ستاد ملی کرونا ارسال شده است لذا منتظر پاسخ نهایی این ستاد هستیم. در این پیش نویس بیشتر آمده است که بیشترین مسئولیت درباره برگزاری کلاسها و امتحانات بر عهده معلم باشد.
پانتهآ دری در آغاز با اشاره به اینکه حوزه «IT» سالیان درازی است که جای خود را به عنوان ابزار باز کرده است، گفت: در نظامهای آموزشی متمرکز مانند نظام آموزش و پرورش ایران، هوشمند سازی مدارس با وجود آنکه در ایامی پر رونق بود اما به دلایلی مسکوت ماند. امروز هم با یک بحران دست به گریبان هستیم و هم از نظر فرهنگی متوجه چالشهایی درباره رعایت مقررات شدهایم که آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی اضافه کرد: چند ماه پیش که مدارس به دلیل آلودگی هوا و برف تعطیل شد، برخی مدارس از آموزشهای غیر حضوری استفاده کردند و در این زمینه دو مبحث مهم وجود دارد؛ نخست تولید محتوای مناسب برای آموزش غیر حضوری است که قطعاً با یک کلاس حضوری متفاوت است و معلم شرح درس مختص آن را باید طراحی کند. همچنین بستر IT باعث میشود این تدریس به صورت تعاملی باشد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به مشکلات ایجاد شده در دوران کرونا اشاره کرد و بیان کرد: در یک نظام آموزشی متمرکز این مشکلات و مسائل بیشتر خودش را نشان میدهد زیرا یک وزارت خانه برای تمام کشور باید برنامهریزی کند و با وجود آنکه مدرسه محوری سالها است که مورد توجه قرار گرفته است، اما اکنون نیز مردم نیز منتظر هستند تصمیمات در همه استانها یکسان باشد.
وی اشاره کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش نیز یک پیش نویس آماده شده بود که به سال تحصیلی پایان دهند اما اعلام نشد زیرا اگر این مسئله بیان میشد، بسیاری از خانوادهها مجدداً به سفر میرفتند و از نظر کنترل کرونا دچار مشکل میشدیم و درواقع این اقدام یک اهرم در اختیار ستاد مقابله با کرونا بوده است.
دری با تاکید بر اینکه تصمیمگیریها درباره آزمون مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش صورت میگیرد، عنوان کرد: بعضی از دانشآموزان به دلیل عدم دسترسی به شبکه مجازی و آموزش از راه دور، در جریان آموزش قرار نگرفتند و به همین دلیل مدارس از اسفند ماه مکلف بودند، دانشآموزانی که در جریان آموزش مجازی قرار نگرفته بودند را شناسایی کنند.
ارسال دیدگاه