پیام استاندار فارس به مناسبت بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی

شیراز (پانا) - یک اردیبهشت ماه در تقویم ایران مصادف ، با سالروز بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، شاعر برجسته و نامی قرن هفتم هجری قمری است. عنایت الله رحیمی، استاندار فارس، به مناسبت بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی پیامی داده است.

کد مطلب: ۱۰۳۷۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
پیام استاندار فارس به مناسبت بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، در این پیام عنوان شده است:


"به نام خداوند جان آفرین
یکم اردیبهشت، یادروز سعدی، روز تکریم انسانیت، اعتدال و نوعدوستی است. سخن سعدی، کلام اعتدال و منش سعدی، مشی مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز است و آثار گرانبهای آن استاد سخن، حامل باورها، ارزش‌ها و فرهنگ متعالی و ممتاز ایرانی - اسلامی و منادی تعامل با همنوع است.
صدای سخن سعدی، صدای آشنا و آیینه آرزوی تمام عصرها و نسل‌هاست و جالب‌تر آن که امروز در تلخ کامیِ ایامِ بُروز و شیوع کروناویروس، این صدا، روشن‌تر و رساتر از همیشه، در تمام دنیا، در داخل و خارج از مرزها به ویژه در فارس، زادگاه آن استاد بلندآوازه، حس همدلی و تلاش برای رهایی انسان از درد مشترک را یادآور می شود. سعدی تمام جهان را یک پیکر واحد می‌بیند و درد انسان‌ها را درد مشترک می‌پندارد و به شیوایی، می سراید: "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار "
زبان گویای سعدی، رازهای سر به مُهر را در گوشِ جانِ جهانیان زمزمه می کند و جامعه بشری را به همزیستی دعوت می‌نماید و هر کس به قدر فهم خود از این خرمن معرفت، خوشه ای برمی‌گیرد.
در گلستان بی‌بدیلش با نثر مسجّع و آهنگین، آیینه‌دار واقعیات جامعه است و آنچه «هست» را از دوربین نگاه بینندگان می‌گذراند و با کلام «سهل و ممتنع» همه را به حیرت وامی‌دارد؛ در بوستان بی‌نظیرش، جامِ جانِ مشتاقانِ اخلاق و معرفت را از پیمانه «خوبی‌ها و بایدها» پُر می‌کند و در غزلیاتش، عشق و سرزندگی را با ترجمانی متفاوت، دل انگیز و بدیع، به تصویر می‌کشد و کامِ دلدادگان را شیرین و شیرین تر می‌نماید و به قول صاحب‌نظران: نمی شود چیزی از زندگی گفت که سعدی نگفته باشد. خودش می‌گوید:
نگفتند حرفی زبان آوران
*که سعدی نگوید مثالی بر آن
سعدی تنها یک شاعر یا نویسنده نیست، بلکه یک مصلح بزرگ اجتماعی است که جان مایه یک فرهنگ غنی و روح یک ملت بزرگ را در لباسی فاخر در آیینه ادبیات فارسی، به جهانیان، اهدا نموده و نام خود را به نیکی بر صحیفه سینه‌ها، جاوید و ماندگار کرده است.
اینجانب مناسبتِ فرخنده یادروز سعدی را به ادبا، شعرا، نویسندگان، سعدی دوستان و سعدی پژوهان و آحاد مردم فرهنگ‌ور فارس، تبریک و تهنیت عرض نموده، امیدوارم در پرتو اندیشه‌های بلندِ آن ستاره‌ی روشنِ آسمانِ ادب که برگرفته از آموزه‌های اصیل فرهنگ ایرانی - اسلامی است شاهد دنیایی آرمانی و انسانی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار