در گفتگو با مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان بررسی شد؛
عملکرد آموزش و پرورش استان زنجان در سالی که گذشت
دکتر ابراهیم رفیعی از شرایط سخت شروع کار تا افق دید و ۳۶ دستاورد مهم سال گذشته روایت کرد
زنجان (پانا) - دکتر ابراهیم رفیعی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، به شرح و بررسی فعالیت های اداره تحت مدیریت خود پرداخت که بخشی از متن این گفتگو را در ادامه مشاهده می فرمایید.
او در گفتگو با روابط عمومی اموزش و پرورش زنجان در فعالیت های این نهاد در سال گذشته گفت.
یک سال از انتصاب جنابعالی به عنوان مدیرکل استان سپری شده است ارزیابی شما از این یک سال چگونه است؟
از روزهای آغازین سال ۹۸ راه پرارزش و پرمسئولیتی را آغاز کردهایم که بر اقتضای مبانی مدیریت صحیح و با همفکری و برنامهریزی اقدام و ارزیابی و بازخورد نتایج آن در فرصتهای میسور منتشر شد و ماهیانه در دسترس قرار گرفت، ولی در این مجال ذکر نکاتی ضرورت دارد. آنچنان که در خاطر داریم به جهت التهابات مدیریتی، سیاسی و دخالتها و عدم ثبات سازمانی سال ۹۸ را در شرایطی آغاز کردیم که نیمی از مدیران ارشد (معاونان) و نیمی از مدیران مناطق در حالت سرپرستی و بلاتکلیفی بوده و روح جمعی کارکنان سازمان با مشاهده رقابتهای مدیریتی و سیاسی آزرده و واگرایی و سکوت سازمانی بر این سازمان آشفته مستولی شده و اصل تعلیم و تربیت بهعنوان مأموریت اصلی آن در حاشیه مانده بود. اینجانب بنا بر پیگیری و اصرار دلسوزان استان و ستاد وزارتی و بر مبنای تکلیف مداری و تعهد سازمانی و حس تعلق به سرزمین پدری، مسئولیت خطیر اداره این دستگاه عزیز و عظیم را در استان بر عهده گرفتم و در این راه سرمایهای جز توکل به خدای بزرگ و همت و حمایت و مساعدت قشر فرهیخته معلمان و کارکنان استان و ستاد در خود نمیدیدم. لحظهای از تلاش و پیگیری و کوشش فارغ نبودهام و از اولین
لحظات کاری که از مدرسه و جمع همکاران شروع به فعالیت کردهام از گفتگو، ارشاد و تلمذ از محضرشان بینیاز نگشته و همواره مورد تفقد و مرهون لطف ایشان بودهام.
بنابراین در شرایط سختی مسئولیت را پذیرفتید. عمده موانع شما چه چیزهایی بودند؟
بله شرایط سخت و دشوار که عرض شد و بنده نیز با علم و آگاهی به این شرایط و مشکلات مسئولیت پذیرفتم. هرچند پیمودن این راه سترگ خالی از خطر نیز نبوده است؛ تیر انتقام عدهای قلیل که برآوردن حاجاتشان را خیانت در امانت می دانستم و اطاعت از اوامرشان را ضعف و سستی تلقی می کردم. ادای مطالبات سهم خواهانه آنها را انحراف از حق و کرنش در مقابل تکبرشان را ذلت سازمان تشخیص می دادم، این زیاده خواهی ها روح و جسم بنده و همکاران عزیزم را زخمی کرد. آنها پرده اخلاق، حرمت و حتی شرافت معلمی را دریدند. ما در این میان صبر و حوصله و مدارا را پیشه کردیم به قول حافظ که فرمود: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا . البته این نکته را تاکید کنم که تاکنون در احقاق حق لحظه ای نیز سکوت و درنگ نکردیم چرا که جایز نمی دانستیم.
افق نگاه شما در استان چه بوده است؟
اکنون که به پشت سر مینگریم و راه آمده را به چشم انصاف داوری میکنیم به چند اصل اساسی پایبند بودیم و در واقع افق روشن آموزش و پرورش استان زنجان را در این اصول روشن و اساسی می بینیم. پایبندی به آرمانهای دینی، انقلابی و میهنی، صداقت و پاکدستی و عدالتجویی، اقدام جهادی و فرهنگ خدمت بیمنت و شفافیت، ارتقای شاخصهای فنی و ذاتی سازمان و استقلال آن و ایجاد آرامش و امنیت روانی. در جهت انجام وظایف اداری برای رسیدن به این افق های درخشان ۵ محور را به عنوان رویکرد اصلی برنامه های خود قرار دادیم.
۱- بازسازی اعتماد، انضباط سازمانی، احیای روابط انسانی و تکریم مخاطب. ۲- برنامه محوری مبتنی بر مشارکت ارکان و اعضای سازمان در تدوین برنامهها. ۳- استقرار حلقههای بهبود کیفیت و زنجیره مشاوران در استقرار مدیریت علمی عملکرد. ۴- توجه ویژه به نیروهای جوان و مستعد مناطق دور و نزدیک. ۵- تکریم و ارج نهادن به خدمت معلمان، مدیران و کارکنان خانواده آموزشوپرورش
اهم اقدامات و برنامه های انجام یافته در یک سال اخیر را بیان بفرمایید.
به لطف خداوند متعال و سخت کوشی همکاران بی نظیرم در استان و مناطق ۱۴ گانه، دستاوردهای قابل توجه و درخشانی را در حوزه های آموزش، پرورش، برنامه ریزی و توسعه زیرساخت ها به دست آمده است. این ها به دست نمی آمد، مگر با همکاری و همدلی، حمایت و محبت تمامی همکاران و ذینفعان در سراسر استان. از مدرسه تا اداره که قطعا میتوان به آن افتخار کرد.
در پاسخ یه سوال شما گزارش مبسوطی از اقدامات یک ساله به همراه مستندات و آمار و ارقام دقیق در حال تدوین و در حال طی مراحل نهایی است. این گزارش در اختیار جامعه و علاقه مندان قرار خواهد گرفت. در اینجا بر اساس مصداق مشت نمونه خروار، به چند مورد اشاره میکنم.۱- تدوین برنامه (استراتژیک) راهبردی استان و حرکت بهسوی سازمان برنامه مدار که مورد غفلت واقع شده بود. ۲- تدوین برنامههای اجرایی سند تحول در استان و مناطق چهاردهگانه. ۳- ارتقای دست آوردهای پرورشی و فرهنگی با کسب ۱۱۰ مقام برتر کشوری (رشد ٤٥ درصد نسبت به سال قبل). ۴- توسعه فعالیتهای دانشآموزی و فعالیتهای مکمل با ۶ رتبه برتر کشوری. ۵- توجه ویژه به فعالیتهای قرآنی با (کسب ١٥ رتبه برتر کشوری ) و رشد ۶۶ درصد نسبت به سال قبل. ۶- ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دیدار مستمر هفتگی با خانواده معظم شهدای دانش آموز و فرهنگی (بیش از ۳۵ دیدار) و اجرای یادواره شهدا (لاله های روشن) در ۱۹۲ مدرسه. ۷- ارتقای سطح کمی و کیفی اردوهای دانش آموزی درون استانی و برون استانی و راهیان نور. ۸- اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه در جهت توسعه فرهنگ نماز مدارس و پوشش ۸۵ درصدی مدارس استان به
حضور ائمه محترم جماعات. ۹- میزبانی برگزاری مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز در عالیترین سطح (با حضور بیش از ۱۴۰۰ دانش آموز و مربی و حضور ارزشمند معاون محترم پرورشی و فرهنگی وزیر و سایر مقامات ستادی و استانی. ۱۰- توجه به آسیب های اجتماعی و اجرای برنامه های کاهش و مراقبت از جمله یاریگران زندگی و طرح نماد و غربالگری و تجهیز مرکز مانیتورینگ خدمات حمایتی و تجهیز مدارس حاشیه شهر به امکانات نرم افزاری. ۱۱- تجهیز مدارس استان به امکانات و لوازم ورزشی با اعزام کاروان لوازم ورزشی مهر. ۱۲- افتتاح همزمان ۱۴ پروژه ورزشی و ارتقای سرانه ورزشی استان (با حضور معاون محترم تربیتبدنی وزیر). ۱۳- کاروان تجهیز ۴۰ خانه ورزش مدارس روستایی با اعتبارت خارج از سازمان. ۱۴- کسب ۲۰ مقام ورزشی برتر کشوری توسط دانش آموزان عزیز و معلمان فرهیخته استان. ۱۵- ارتقای جهشی شاخص خبری و ارتباطی و رسانه ای روابط عمومی. ۱۶- توجه ویژه به دانش آموزان استثنایی در اجرای برنامههای بنیادین (با حضور معاون وزیر). ۱۷- افتتاح و راه اندازی اولین مرکز مشاوره خانواده پیوند ویژه خانواده های دانش آموزان با نیازهای ویژه. ۱۸- افتتاح و راه اندازی اولین مرکز پیش
دبستانی دولتی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد avt به نام شهید انجم شعاع (نیوشا). ۱۹- ارتقای شاخص فعالیت های انجمن اولیا و مربیان مدارس استان در حوزه های نظارتی، مشاوره، دانش افزایی، کارگاههای تخصصی و ... ۲۰- تدوین برنامه شتاب بخشی سواد آموزی در قالب طرح ۲ ساله و ۵ ساله برای اولین بار در استان به منظور ریشه کنی بی سوادی در گروههای هدف. ۲۱- تجهیز و تعمیر مدارس استان از طریق اخذ آرای قضایی و احکام جایگزین حبس به ارزش ۶/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال. ۲۲- حفظ و پایداری شاخص پوشش تحصیلی ابتدایی بیش از ۹۹ درصد و رتبه برتر کشوری. ۲۳- افزایش سه برابری شاخص اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان نسبت به سال ٩٧ و رسیدن به نصاب ۱/۲۷۰/۰۰۰ نفر ساعت. ۲۴- ارتقای رتبه استان در کنکور با ۸ پله و کسب رتبه نخست میزان رشد در کشور. ۲۵- کسب رتبه برتر کشوری در پروژه مهر. ۲۶- کسب رتبههای متعدد کشوری در جشنوارهها و مسابقات علمی و مهارتی دانش آموزان استان. ۲۷- کسب رتبههای متعدد فرهنگیان عزیز در جشنوارههای نوین تدریس و مهارتهای معلمی. ۲۸- توسعه تجهیزات هنرستانی و توزیع بیش از نه هزار جلد کتاب کمکدرسی با اعتبارات بیرون سازمان.
۲۹- تدوین و پیگیری طرح بنیه علمی دانش آموزان استان. ۳۰- طراحی و اجرای سالن جلسات ۷۰ نفری شهید تجلی در اداره کل.۳۱- توسعه و تجهیز مرکز رفاهی شماره دو با اعتبارات جذبشده وزارتی (آماده افتتاح). ۳۲- تحویل ۲۱ دستگاه خودرو خدمت به مناطق استان. ۳۳- تجهیز درمانگاه فرهنگیان استان با اعتبار وزارتی.۳۴- رصد نارضایتیهای سیستم با نظارتهای سیستمی. ۳۵- برچیده شدن مدارس خشت و گلی در استان. ۳۶- شناساندن ظرفیتها و مسائل استان به وزارت با دعوت و حضور ۵ نفر از معاونین در استان و تحلیل میدانی مسائل. اهم اقداماتی است که در این یک سال انجام شدهاست.
ارسال دیدگاه