مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر آموزش و پرورش به پانا خبر داد

راه‌اندازی مرکز «صدای‌ دانش‌آموز» به زودی

سیفی: امیدوارم شبکه شاد بتواند به عنوان یک نمونه عینی تحقق عدالت آموزشی در جهان شناخته شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی مرکز صدای‌ دانش‌آموز در آینده خبرداد.

کد مطلب: ۱۰۳۶۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی مرکز «صدای‌ دانش‌آموز» به زودی

محمدرضا سیفی درباره موضوعی که شب گذشته به صورت زنده از طریق اینستاگرام گفت‌وگو کرد به پانا گفت: «موضوعی که شب گذشته مورد بررسی قرار گرفت درباره آموزش در دوران کرونا و پسا کرونا بود که درباره اهمیت این موضوع بحث‌هایی صورت گرفت.»

او ادامه داد: «آموزش‌های مجازی از دی ماه سال گذشته آغاز شد و بر اساس آن قرار بود در شرایط خاص آموزش‌ها تداوم پیدا کند تا در کلانشهرها از هر مسئله‌ای مانند آلودگی هوا که باعث تعطیلی آموزش می‌شود جلوگیری شود. لذا نامه‌نگاری‌هایی از سوی معاون آموزش ابتدایی با مدیران رسانه و شبکه آموزش صورت گرفت و این شبکه در این کار پیش‌قدم شد.»

کار جهادی آموزش و پرورش

سیفی اشاره کرد: «پس از شیوع کرونا، شرایط به گونه‌ای پیش رفت که مدارس تعطیل شدند لذا چاره‌ای نبود تا این کار با قوت زیاد و برنامه‌ریزی بهتری پیش رود و از رسانه ملی استفاده شود. یکی از اضلاع امر آموزش و یادگیری در آموزش و پرورش، خانواده، مدرسه، رسانه ملی و فضای مجازی است براین اساس، آموزش و پرورش در امر یادگیری یک کار جهادی را پیش گرفت و معلمان را از شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران انتخاب کرد تا در شبکه آموزش تدریس زنده داشته باشند.»

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «در یک بازه زمانی یک ماهه تمام دروس ابتدایی تدریس و بازخورد خوبی از این موضوع گرفته شد. این موضوع یعنی تحقق عدالت آموزشی، زیرا دانش‌آموزان مناطق محروم که تاکنون روش تدریس سرباز معلم خود را دیده بودند اکنون با آموزش باکیفیت روبه‌رو شدند و تحقق عینی عدالت آموزشی اتفاق افتاد.»

بعد از برطرف شدن کرونا و باز شدن مدارس آموزش تلویزیونی ادامه دارد

سیفی ادامه داد: «قرار است بعد از برطرف شدن کرونا و باز شدن مدارس، آموزش تلویزیونی ادامه پیدا کند و رسانه ملی به عنوان مکمل و یاری کننده آموزش در کنار آموزش و پرورش باشد، از طرف دیگر در برخی از نقاط کشور که دانش‌آموزان دسترسی به تلویزیون ندارند نیز باید آموزش داشته باشند. برای دانش‌آموزان عشایر، مناطق دور افتاده و مناطق صعب‌العبور شیوه نامه آموزشی تهیه شد تا دانش‌آموزان بتوانند از آموزش استفاده کنند.»

او اشاره کرد: «در اولین گام قرار شد از شبکه استانی تلویزیون آن مناطق و پوشش و بازپخش دروس شبکه آموزش استفاده شود. برای آنهایی که به تلویزیون دسترسی ندارند، دفتر امکان سنجی کرد تا برای این مناطق آموزش برقرار شود؛ مثلاً در استان یزد از بین تعداد دانش‌آموزان عشایری ۴۲۶ دانش‌آموز دسترسی به اینترنت نداشتند بنابراین درسنامه‌ای در قالب بسته آموزشی به درب منازل و چادرهای عشایری آنان ارسال شد.»

اگر قرار باشد راهبر آموزشی وارد چادر شود باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه برای ما سلامت دانش‌آموزان اولویت است گفت: «اگر قرار باشد راهبر آموزشی وارد چادر شود باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند اما اگر مناطقی پوشش تلویزیونی ندارند نیز می‌توانند از رادیو استفاده کنند؛ در خراسان شمالی بیش از هزار دقیقه تولید محتوای رادیویی صورت گرفته و در استان فارس از تلفن همراه استفاده شد که هزینه تماس از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس تامین شد، راهبران آموزشی با دانش‌آموز تماس می‌گرفت و اشکالات درسی را برطرف می‌کرد.»

سیفی افزود: «در خراسان رضوی بیش از ۳۰ هزار جلد بسته آموزشی در قالب مجموعه‌ای از محتوای کتب درسی، تحت عنوان قاصدک سلامت برای دانش‌آموزان عشایری و روستایی درنظر گرفته شد.»

راه‌اندازی شبکه شاد در جهان بی‌نظیر است

او با تاکید براینکه کاری که اکنون آموزش و پرورش ایران انجام داده در زمینه آموزش غیر حضوری و راه اندازی شبکه شاد در جهان بی نظیر است گفت: «کشورهایی که بستر لازم را از لحاظ زیرساخت‌های اینترنتی دارند، نتوانستند این آموزش‌ها را برقرار کنند اما آموزش و پرورش با قدرت به ویژه در اقدام اخیر خود در راه‌اندازی شبکه شاد بی‌نظیر بوده است، ممکن است نقدهایی نیز به این شبکه وارد باشد اما اشکالات آن برطرف خواهد شد.»

او ادامه داد: «امیدوارم شبکه شاد بتواند به عنوان یک نمونه عینی تحقق عدالت آموزشی در جهان شناخته شود زیرا این حجم از داده و پوشش در خاورمیانه بی‌سابقه است.»

شیوه‌نامه تکمیلی با مبنای تداوم آموزش برای مناطقی که دسترسی به اینترنت و تلویزیون ندارند ارسال خواهد شد

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: «شیوه نامه تکمیلی هفته دیگر به مناطق روستایی و عشایری با مبنای تداوم آموزش برای مناطقی که دسترسی به اینترنت و تلویزیون ندارند ارسال خواهد شد ما درصدد راه‌اندازی مرکزی تحت عنوان صدای دانش‌آموز هستیم تا دانش‌آموزان و معلمان ارتباط دو سویه داشته باشند به همین روشی که شبکه شاد این قابلیت را دارد.»

سیفی در این باره توضیح داد که در طراحی مرکز صدای دانش‌‌آموز اصل براین است که معلم باید با دانش‌‌آموزان خود در هر شرایطی ارتباط داشته باشند زیرا این ارتباط نقش موثر تربیتی و آموزشی دارد و باید این فرصت حتما طراحی شود.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: «برای معلمان شاغل در مناطق محروم که محل سکونت آن‌ها در شهرهای مراکز استان‌ها یا مجاور مراکز استان‌ها است، یک یا چند مدرسه با امکانات لازم در اختیار آن‌ها قرار بگیرد که بتوانند از طریق تلفن همراه و ... با دانش‌آموزان در ارتباط باشند.»

این روش‌ها مکمل آموزش است نه جایگزین آموزشی

سیفی ادامه داد: «ما همه می‌دانیم که تمام این موضوعات جایگزین آموزش رسمی در مدارس نمی‌شود زیرا در دوره ابتدایی باید دانش‌آموزان با توجه به شرایط شخصیتی خود در مدرسه، حضوری همدیگر را ببینند این روش‌ها مکمل آموزش است نه جایگزین آموزشی. امیدوارم شرایطی پیش آید که دانش‌آموزان در پشت نیمکت‌های خود به درس ادامه دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار