مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی گیلان:

بزرگداشت دکتر معین، بزرگداشت علم و معرفت است

خبرگزاری پانا:مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مراسم چهل و دومین سالروز درگذشت دکتر معین، گفت: بزرگداشت دکتر معین، بزرگداشت علم، معرفت و ادبیات فارسی است.

کد مطلب: ۱۰۳۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علی اسماعیل­پور، در این مراسم که در آرامگاه دکتر معین در آستانه اشرفیه برگزار شد، افزود: دکتر معین، مظهر یک جریان علمی و معرفتی در کشور ماست و هنگامی که از وی سخن می­گوئیم و از او تجلیل می­شود در واقع از مقام علم تجلیل شده است.

وی ادامه داد: ایشان یک شخصیت فراملی است زیرا از بسیاری از آثار مکتوب­شان در دانشگاه­های کشورهای دیگر استفاده می­شود.

اسماعیل­پور با بیان اینکه زبان فازسی در طول تاریخ همواره طرفداران، سربازان و خادمانی داشته است، اظهار داشت: بجز خادمان اصیل خود از غیر ایرانی ها هم شخصیتهای بزرگی چون پیامبر مکرم اسلام به گسترش این زبان یاری کرده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: پیامبر اسلام برای انتقال مفاهیم اسلام به ایرانیان، زیدبن ثابت از یاران خود را مأمور یادگیری زبان فارسی نمود.

وی افزود: همچنین در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام از قول شهید مطهری آورده شده است که امام علی (ع) گاهی با یاران خود به زبان فارسی سخن می­گفت.

این مسئول ادامه داد: در آثار استاد مرتضی مطهری به دفعات از دکتر محمد معین به نیکی یادشده و ایشان در بخشی از نوشته های خود دارند که «دکتر محمد معین مورد علاقه و احترام ما هستند و بنده ایشان را به اصول و شعائر اسلامی علاقمند یافته ام».

نیما یوشیج، دکتر معین را قیم و وصی خود معرفی کرده است

دکتر چراغی از اساتید دانشگاه گیلان نیز در این مراسم باذکر خدمات علمی دکتر معین و امانتداری علمی ایشان به شرح و تحلیل وصیت نامه نیمایوشیج پرداخت.

وی گفت: اگرچه نیمایوشیج و دکتر معین به دو افق و دنیای متفاوت از ادبیات فارسی تعلق دارند اما نیما دکتر معین را قیم و وصی خود معرفی کرده و از ایشان پنج بار در متن وصیت نامه خود با ذکر عنوان دکتر و با احترام نام می­برد و گفته «دکتر معین که مثل صحیح علم و دانش است می تواند در آثار من کنجکاوی کند».

انتشار فرهنگ یک جلدی معین خیانت فرهنگی است

دکتر صراف، نوه دختری دکتر معین نیز در این مراسم، در بخشی از سخنان خود به انتشار غیر علمی و نادرست برخی از فرهنگ­های کوچک شده از فرهنگ شش جلدی دکتر معین اشاره کرد و گفت: انتشار فرهنگ یک جلدی معین خیانت فرهنگی محسوب می­شود چرا که مدخل­های اصلی بسیار کوتاه شده و امانتداری در آن رعایت نشده است.

مهدخت معین، دختر دکتر محمد معین نیز در ادامه برنامه به ایرادها و اشکال­های موجود در شرح زندگی­نامه پدرش که در سایت­های مختلف اینترنتی وجود دارد اشاره کرد و خواستار تصحیح اطلاعات موجود در آنان شد.

کیهان هاشم­نیا، استاندار گیلان نیز که بدلیل تراکم برنامه های کاری، دیر به مراسم رسیده بود در پایان به تجلیل از مقام شامخ دکتر معین پرداخت و گفت: دانشمند بر قلب همگان سلطنت دارد چرا که علم سلطان است. دل ما در گرو دکتر معین است و هر چه او بگوید حکمیت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار