حسینی خبر داد
رونمایی از بستههای تحولی وزارت آموزش و پرورش در آینده نزدیک
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد که بسته تحولی توسعه مشارکتها، تمرکز زدایی و اجتماعی شدن، گامی بلند به سوی ارتقای سلامت وسرمایه اجتماعی آموزش و پرورش استثنایی است.

به گزارش روابط عمومی استثنایی کشور، سید جواد حسینی در جلسه شورای برنامه ریزی سازمان آموزش وپرورش استثنایی با اعلام خبر رونمایی از بستههای تحولی وزارت آموزش و پرورش در آینده نزدیک گفت: سه بسته تحولی "مداخله بهنگام و طلایی"، "مناسب سازی و مدرسه انطباقی" و "توسعه مشارکتها، تمرکز زدایی و اجتماعی شدن" از سازمان آموزش و پرورش استثنایی در بستههای تحولی وزارت آموزش وپرورش آمده است.
معاون وزیر، با اشاره به یکی از پژوهشهای کشوری در خصوص ادراک سازمانی گفت: در این پژوهش ۶۰ درصد از سازمانها پیوندی بین بودجه و استراتژی خود برقرار نکردهاند، ۸۹ درصد از مدیران در ماه کمتر از یک ساعت به استراتژیهای سازمان میاندیشند و ۲۵ درصد از مدیران نظام پاداشهای خود را مبتنی بر استراتژیهای سازمانی پرداخت نمیکنند و تنها ۵ درصد از کارکنان استراتژی سازمان را درک میکنند.
او تاکید کرد: براین اساس هر قدر راجع به استراتژیهای سازمانی گفتوگو شود، تقریب ذهنی بیشتری صورت خواهد گرفت و در نهایت ادراک سازمانی مشترک ایجاد میشود.
تعریف و تبیین بستههای تحولی
او بیان کرد: تبیین بستههای تحولی و برنامههای سازمانی با تعریف نقش همکاران در اجرای این برنامههای تعریف و تعیین میشود.
معاون وزیر در تشریح لزوم اجرای بسته تحولی توسعه مشارکت و کاهش تمرکز و اجتماعی شدن آموزش وپرورش گفت: نظام آموزش و پرورش بهشدت متصلب و متمرکز است و این ابر وزارتخانه با هنجارآفرینی، بخشنامه گرایی ومدیریت چند لایه فشار بر پیکر نحیف مدرسه شده است و این فشار نیز منجر به کمی گرایی، سطحی نگری و کاهش کیفیت میشود.
حسینی افزود: این رویه خلاقیت را از بین میبرد و منجر به کاهش انگیزه معلمان میشود و درنتیجه کاهش حس تعلق سازمانی و میل به مقاومت افزایش مییابد.
او گفت: اجرای بسته توسعه مشارکت و کاهش تمرکز، موجب جایگزینی فرهنگ مسئولیت پذیری ومشارکت به جای فرهنگ مقاومت و موجب میل به جمع گرایی به جای میل به فردیت خواهد شود و همه کارکنان از ستاد تا مدرسه خود را در قبال همه کارهای انجام شده و برنامههایی که باید اجرا شود، مسئول خواهند دانست.
آموزش وپرورش تبدیل به مساله دولت و جامعه و مردم شود
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور اشاره کرد: امروز مهم ترین مساله ساختاری آموزش وپرورش تمرکز و کاهش مشارکت است و باید آموزش وپرورش تبدیل به مساله دولت و جامعه و مردم شود.
حسینی عدم اجبار، آگاهی و مسئولیت پذیری را عناصر اصلی مشارکت برشمرد و گفت: بزرگترین کار معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) جلب مشارکت مردم بود، امام خمینی تودهها را باور کرد و در نتیجه آن انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
او افزود: مسئولیت پذیری، افزایش کیفیت آموزش وپرورش، دفاع از برنامهها و تصمیمات، افزایش کارایی، فرار از فردیت، ایجاد تعلق خاطر نسبت اهداف و برنامهها، کاهش تعارضات از نتایج افزایش مشارکت است.
معاون وزیر افزود که به عنوان نمونه آسیبهای اجتماعی در ایران در نتیجه گسترش کسالت و عدم شادابی اجتماعی و تعارض و تضاد، مدل اضطرب و استرس فراگیر، افزایش یافته است.
او با بیان نتایج افزایش مشارکت وکاهش تمرکز گفت: کاهش زمان اجرای پروژهها، ارتقای توان نیروی انسانی و در نتیجه تسریع در تحقق اهداف سازمانی از نتایج افزایش مشارکت و کاهش تمرکز است.
معاون وزیر با تشریح مبانی نظری مشارکت افزود: مشارکت واقعی به شهروندان اقتدار میدهد، چرا که شهروندان در تصمیم گیری، اجرا، نظارت و بهره برداری دخالت دارند.
او گفت: در قانون اساسی مشارکت در سه سطح کلان، میانی و خرد دیده شده است و سه مدل مشارکت نمادین، مقطعی، مستمر ونظام مند، در قانون اساسی آمده است.
حسینی گفت: در مشارکت واقعی، مشارکت با مردم است، نه مشارکت به جای مردم، مشارکت تقاضامحور به جای عرضه محور، مشارکت برنامه ریزی شده است به جای مشارکت توده ای و اتمیزه شده و این مدل مشارکت تعریف شده و تشکیلاتی است.
مشارکت شاه کلید ارتقای کیفیت است
او اشاره کرد: این مشارکت شاه کلید ارتقای کیفیت است و این شکل مشارکت با اعتمادسازی، نماسازی، ستادسازی، ظرفیت سازی، نهادینه سازی شکل خواهد گرفت.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه نتیجه مشارکت با مولفههای یادشده به دو مفهوم بسیار مهم سرمایه اجتماعی و سرمایه اجتماعی منتج میشود افزود: باید تلاش کرد این مولفهها هم در جامعه و هم آموزش و پرورش افزایش یابد.
معاون وزیر آموزش و پرورش، ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات، تسهیلات و اطلاعات را پنج شاخص سرمایه اجتماعی دانست و افزود: بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین سرمایه میداند و بازتولید سایر سرمایهها نیز در سایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است. هرقدر مشارکت بالا برود، سرمایه اجتماعی نیز توسعه خواهد یافت.
او با اشاره به مفهوم سلامت گفت: سلامت جسمی، روانی، معنوی، اجتماعی از مولفههای سلامت است و در این میان مهم ترین رویکرد سلامت اجتماعی است، که مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و درنهایت انطباق اجتماعی از نتایج سلامت اجتماعی است.
معاون وزیر با تشریح ابعاد بسته تحولی "ارتقای مشارکت وکاهش تمرکز: افزود: در این بسته تحولی مشارکت در ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی مد نظر قرار گرفته است و در سطح درون سازمانی مشارکت معلمان، مدیران، کارشناسان، بازنشستگان، مدارس، مناطق و ادارات و در سطح برون سازمانی مشارکت دانشگاهها، حوزویان وصاحبنظران، اولیاء، دستگاهها و سازمانهای دولتی و دستگاهها و سازمانهای عمومی دیده شده است.
برنامههای درون سازمانی
او افزود: پارلمان مجازی معلمان، مشارکت اولیاء در قالب پارلمان مشورتی اولیاء، طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد، شبکه سازی انجمنها و تشکلهای اجتماعی و علمی معلمان، حضور نمایندگان معلمان در کارگروهها، طرح قشربندی حرفه ای معلمان، مدرسه یاری اولیاء، مشارکت پیشکسوتان، مشارکت استانها، مشارکت دانشآموزان در قالب پارلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه، مشارکت مدیران و مدارس و کارشناسان از برنامههای دورن سازمانی جلب مشارکت ذینفعان آموزش وپرورش است.
معاون وزیر در تبیین طرحهای جلب مشارکتهای برون سازمانی افزود: مشارکت دستگاههای دولتی در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه، طرح حامی، طرح مدرسه سازی تخصصی دستگاههای دولتی، گسترش کمی و کیفی مدارس و مراکز غیردولتی تعریف شده است.
او افزود: توسعه کمی و کیفی سازمانهای مردم نهاد در قالب شبکه سازی، توسعه موضوعی، توسعه قشری، توسعه منطقه ای، نظامنامه تعامل وتوانمندسازی نیز از جمله برنامههای توسعه مشارکت در بخش برون سازمانی است.
حسینی عنوان کرد: مشارکت صاحب نظران و دانشگاهیان نیز در قالب برنامههای طرح رصد و کاربست تعریف شده است، همچنین طرح توانبخشی بانک زمان به صورت انجام خدمات توانبخشی داوطلبان برای معلولان در زمان توانمندی و جبران خدماتم در قالب ارائه کارتهای اعتباری مشتمل بر زمان نیاز به دریافت خدمات، در برنامههای جلب مشارکتهای برون سازمان گنجانده شده است.
تشکیل شورای راهبردی توسعه مشارکتی معلمان
معاون وزیر فعالیت در سطوح نمادینه سازی، ستادینه سازی و نهادینه سازی را از استلزامات جلب مشارکت در سطوح دورن و برون سازمان برشمرد و گفت: دراین راستا شورای راهبردی توسعه مشارکتی سازمان با وظایف تعریف شده تشکیل خواهد شد.
او افزود: ذیل این شورا، کارگروه مشارکت معلمان و صاحب نظران، کارگروه مشارکت دانشآموزان، کارگروه مشارکت اولیاء و کارگروه مشارکت پیشکسوتان بخش خصوصی و مردمی و دستگاههای دولتی و عمومی تشکیل میشود. برای هریک از کارگروهها وظایف و کارکردهایی تعریف شده است که هریک در قالب برنامههای عملیاتی تدوین خواهد شد.
حسینی مخاطبان بسته تحولی توسعه مشارکت و کاهش تمرکز را کارکنان آموزش وپرورش استثنایی، دانشآموزان، والدین، مشاوران، گروههای توانبخشی، اقشار جامعه برشمرد و افزود: گستره این برنامهها از ستاد تا مدرسه پیش بینی شده است و امید است با اجرای این بسته تحولی، شاهد ارتقای کمی و کیفی آموزش وپرورش استثنایی و تحقق تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه باشیم.
ارسال دیدگاه