مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر:
بازگشایی مدارس بوشهر در شرایط فعلی غیر ممکن است
بوشهر(پانا)- با توجه به پروتکل پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهیه و تامین ملزومات و امکانات لازم برای آموزش و پرورش عملا غیر ممکن است.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، علیمراد کرمی در نشست کارگروه شبکه اجتماعی دانش آموزی(شاد) با بیان اینکه رسالت اصلی ما آموزش است و در این شرایط خطیر از طریق آموزش مجازی نمی گذاریم فرایند آموزش تعطیل شود اظهار کرد: آرامش و اطمینان خاطر خانوادهها و دانش آموزان برای ما اولویت دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: در صورتی که تصمیمی برای بازگشایی مدارس باشد، قطعا در ستاد استانی پیشگیری، مقابله و مبارزه با کرونا کلیه جوانب بررسی و بهترین تصمیم اتخاذ خواهد شد، ولی فعلا با توجه به پروتکل پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهیه و تامین ملزومات و امکانات لازم برای آموزش و پرورش عملا غیر ممکن است و تا زمانی که این موارد تامین نشده که بتوانیم اطمینان لازم را برای خود، خانواده های محترم و مسؤولین محلی ایجاد نماییم، عملا بازگشایی مدارس منتفی است.
وی بیان کرد: هر چند پس از تعطیلی، همه مدارس استان با تاکید استاندار و با همکاری شهرداریها و دهیاریهای استان ضدعفونی شده اند، اما واقعیت آن است که برای ایجاد یک محیط امن بهداشتی مطابق با پروتکلهای وزارت بهداشت با چالشها و مشکلاتی در زمینه تامین ملزومات بهداشتی روبه رو هستیم.
کرمی ادامه داد: هر چند هیچ نوع مدل آموزشی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری باشد، اما با توجه به اینکه تا پیش از تعطیلی مدارس ۸۰ تا ۹۰ درصد دروس به صورت حضوری تدریس شده است، تدریس مجازی برای محتوای باقیمانده پاسخگوی نیاز دانش آموزان است.
وی افزود: در اسفند ماه با راه اندازی شبکه اینترنتی- تلویزیونی شتاب به عنوان نخستین استان گام مهمی در آموزش مجازی دانش آموزان برداشتیم و در ۱۰ روز فعالیت شبکه شتاب ۱۶۸ فیلم آموزشی معادل سه هزار و ۳۶۰ ساعت محتوای آموزشی تولید شده است که در این مدت ۱۲۵ هزار نفر به صوت آنلاین و ۶۲ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت آفلاین برنامه های این شبکه را دنبال کردهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: برای رصد کردن نحوه عملیاتی شدن شبکه اجتماعی دانش آموزی در هر شهرستان و منطقه آموزشی یک معین تعیین میکنیم تا بتوانیم با شناسایی و رفع مشکلات، شرایط مناسب تری برای فرهنگیان و دانش آموزان فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه برای راه اندازی شبکه شاد سه گام تعریف شده است گفت: گام اول مدیر مدرسه باید از سامانه سناد بین پنج پیام رسان داخلی که شامل روبیکا، سروش، بله، گپ و آی گپ است. یکی را انتخاب و نصب کند سپس با ورود به سامانه شاد و ثبت کدملی، اطلاعات کلاس ها و معلمان را ثبت کند.
کرمی ادامه داد: در گام نخست تقریباً مدیران همه مدارس دولتی، غیردولتی و استثنایی استان این مرحله را انجام داده اند و از این حیث در کشور رتبه اول را داریم.
وی در تشریح گام دوم اظهار کرد: در گام دوم معلمان باید پیام رسان انتخابی مدیر را نصب و اطلاعات کلاس خود را تایید کنند، در گام سوم دانش آموز پیام رسان را نصب و با ورود به بات و انتخاب گزینه دانش آموز و ثبت اطلاعات درخواستی وارد کلاس میشود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر ابراز کرد: با توجه به تصمیم وزارت آموزش و پرورش اجرای گامهای دوم و سوم موقتاً به تعویق افتاده و با دستور مجدد وزارتخانه، آمادگی اجرای سریع گامهای بعد به منظور تسهیل در فرایند آموزش مجازی دانش آموزان را داریم.
کرمی با اشاره به محرومیت دو هزار و ۱۰۰ دانش آموز در استان از نعمت دسترسی به اینترنت، ادامه داد: برای جبران این موضوع محتوای مکتوب با عنوان درس نامه آماده و چاپ شده و از طریق راهبران آموزشی در اختیار آنها قرار داده میشود.
وی همچنین بیان کرد: معلمانی که به دستگاه گوشی هوشمند و یا رایانه شخصی دسترسی ندارند میتوانند با حضور در مدارس از امکانات مدارس برای تدریس مجازی استفاده کنند.
کرمی گفت: با شبکه شاد میتوان میزان فعالیت معلم و دانش آموز را رصد کرده و در این خصوص همه معلمان و همکاران در چارچوب وظایف خود موظف به همراهی وهمکاری با برنامه مزبور هستند. همچنین با راه اندازی بانک محتوای آموزشی، معلمان را در انتشار محتوای مجازی کمک میکنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه در موضوع کرونا پیش از این ۱۷ میلیارد ریال سرانه بهداشتی در بین مدارس استان توزیع شده بود گفت: برای اجرای شبکه شاد و همچنین کمک به کارگاه های تولید ماسک در هنرستانها بیش از یک میلیارد ریال دیگر نیز اختصاص دادهایم.
وی افزود: با راه اندازی کارگاههای تولید ماسک و دستکش در مدارس و هنرستانهای استان موفق به تولید بیش از ۶۰ هزار ماسک و دستکش شدیم.
کرمی خاطرنشان کرد: رفتار جهادی در راه اندازی کارگاهها توسط معلمان و دانش آموان ثابت میکند آموزش و پرورش نه تنها دستگاه مصرفی نیست، بلکه در مواقع بحران میتواند بخشی از نیاز تولید کشور را جبران کند.
ارسال دیدگاه