مهمترین اقدامات دفتر هماهنگی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری در سال ۹۸
امیدی: یکی از مهمترین اقدامات، تهیه و تدوین گزارش تحلیلی و آمار مقایسهای ۸ ساله از آراء صادره در هیئتهای سراسر کشور بود
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر هماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش گزارشی از مهمترین اقدامات این اداره کل در سال ۹۸ ارائه کرد.
بهروز امیدی در گفتوگو با پانا با بیان اینکه ارتقای سطح سلامت اداری، ایجاد نظم، انضباط سازمانی و پیشگیری از بروز تخلف اداری کارکنان از طریق شناسایی و برخورد قانونی با تخلف از عمدهترین اهداف و برنامههای دفتر هماهنگی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان است، گفت: «در هر استان یک هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان مرکب از سه عضو اصلی، یک یا دو عضو علیالبدل پیشبینی شده است که با ابلاغ رسمی از بالاترین مقام دستگاه یعنی وزیر آموزش و پرورش به مدت سه سال انتخاب میشوند و کار رسیدگی به پروندههای تخلفاتی و صدور رای را به عهده دارند.»
او ادامه داد: «علاوه بر هیاتهای بدوی استانها، سه هیات بدوی نیز برای رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان حوزه ستادی در مرکز وزارتخانه پیشبینی شده است.»
به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش، دانشگاههای زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش (فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی) و بعضی سازمانهای تابعه وزارت آموزش و پرورش مانند سازمان نوسازی مدارس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان نهضت سوادآموزی هم دارای هیات جداگانه هستند.
امیدی گفت: «مطابق با قانون، سه هیات تجدیدنظر نیز در حوزه ستاد و مرکز وزارتخانه پیشبینی شده است تا به اعتراض و تجدیدنظرخواهی افرادی که در هیاتهای بدوی رای قابل پژوهش گرفتهاند، رسیدگی مجدد کنند.»
او اضافه کرد که در مجموع حدود ۴۰ هیات بدوی و ۳ هیات تجدیدنظر، کار بررسی و رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان وزارت آموزش و پرورش کشور را بر عهده دارند. مدیرکل دفتر هماهنگی هم به عنوان نماینده وزیر با مجموعه همکاران دفتر، کار هماهنگی هیاتهای سراسر کشور را بر عهده دارند.
مهمترین اقدامات و برنامههای انجام شده این دفتر در سال ۹۸
مدیرکل دفتر هماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش به مهمترین اقدامات و برنامههای انجام شده این دفتر در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: «یکی از مهمترین اقدامات ما تهیه و تدوین گزارش تحلیلی و آمار مقایسهای هشت ساله از آراء صادره در هیئتهای سراسر کشور بود. از آنجایی که مهمترین وظیفه و رسالت این دفتر ارتقای سلامت اداری و پیشگیری از بروز تخلف در مجموعه عظیم، مهم و تاثیرگذار آموزش و پرورش کشور است، در راستای این هدف بنیادی ضرورت داشت تا یک آسیبشناسی علمی از آرای صادره در یک بازه زمانی چند ساله صورت گیرد تا براساس یافتههای آن مدیران ارشد و تصمیمگیران بتوانند برنامههای راهبردی را تنظیم کنند. بنابراین برای اولین بار در تاریخ دفتر هماهنگی، این مجموعه تهیه و تدوین شده و در اختیار برنامهریزان قرار گرفته است.»
او به ویژگیهای این پژوهش اشاره کرد و افزود: «در این پژوهش و عمل مقایسهای که آرای صادره در ۸ سال از سال ۹۰ تا ۹۷ در هیئتهای سراسر کشور مورد مطالعه قرار گرفته است، در عمل خواهد گفت به طور میانگین ما هر سال چه تعداد پرونده تخلفاتی از کارکنان آموزش و پرورش کشور تشکیل دادهایم، این تعداد پرونده دقیقاً چند درصد کل کارکنان مجموعه آموزش و پرورش است، از کل پروندههای رسیدگی شده و منجر به رای چند درصد آراء قطعی و چند درصد قابل پژوهشاند، بالاترین فراوانی تخلفات مربوط به چه عناوین تخلفاتی است. در ضمن کارکنان متخلف به لحاظ جنسیت، سن، سابقه، سطح تحصیلات، عنوان و رسته شغلی و دیگر شاخصها بررسی و سنجیده میشوند. در این پیمایش علمی استانها نیز به طور مجزا همچنین مقایسهای با شاخصهای یاد شده با جدول و نمودار مورد تجزیه و ارزیابی قرار گرفتهاند.»
امیدی برگزاری همایش و کارگاه آموزشی دو روزه برای اعضای هیئتهای سراسر کشور در آبان ماه ۹۸ در شهر ارومیه را یکی دیگر از برنامههای دفتر هماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری عنوان کرد و افزود: «این گردهمایی به صورت سالانه و با هدف آموزش و هماهنگی هرچه بیشتر در اجرای برنامههای کلان ملی برگزار میشود. در این گردهمایی که با حضور اساتید و میهمانان ارزشمند از جمله دبیر هیئت عالی نظارت، معاون دیوان عدالت اداری و معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش برگزار و اهداف برنامههای سالانه مطرح شد تا سوالات و ابهامات اعضای هیئتها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.»
او ادامه داد: «ضرورت داشت اعضای جدید هیئتها با فرایند صحیح رسیدگی به تخلفات اداری و قوانین و مقررات آن آشنایی لازم پیدا کنند تا با آمادگی بیشتری ماموریت خود را آغاز کنند. به همین دلیل کارگاه آموزشی یک روزهای برای اعضای جدیدالانتصاب هیئتهای سراسر کشور برپا شد. همچنین کارگاه آموزشی جداگانهای هم با حضور مسئولان پلیس فتا برای همکاران دفتر مرکزی و اعضای هیئتهای حوزه تجدیدنظر ستادی برگزار شد.»
مدیرکل دفتر هماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش، نظارت و بازرسی مستمر میدانی از روند کار و عملکرد هیئتهای استانی با حضور در استانها را از دیگر اقدامات این اداره کل در سال ۹۸ برشمرد و گفت: «این کار با هدف بررسی و ارزیابی میدانی از کار هیئتهای استانی صورت گرفت و در حقیقت نوعی آموزش چهره به چهره و کارگاه عملی بود که بسیار موثر و مفید واقع شد.»
تاریخچه و پیشینه دفتر هماهنگی درحال تدوین است
امیدی از تهیه و تدوین تاریخچه و پیشینه دفتر هماهنگی از ابتدای تأسیس و تشکیل تاکنون خبر داد و افزود: «این کار نیز با هدف بررسی سیر تحول و تطور هیئتها و قوانین و مقررات انجام شد. متاسفانه هیچگونه سابقه یا تاریخچه منسجمی در این زمینه وجود نداشت اما برای اولین بار این مهم در حال انجام است. بخش عمده کار انجام شده و مراحل پایانی خود را طی میکند.»
او ادامه داد: «برقراری ارتباط منظم و سازنده با دیوان عدالت اداری و هیئت علی تجدید نظر به عنوان دو نهاد مرتبط و فرادستی و تهیه صدها لایحه و دادخواست برای ارائه به دیوان عدالت اداری، ارائه آموزش قوانین و مقررات اداری به گروههای هدف (مدیران مدارس، مسئولان امور اداری، کارگزینیها و ...) در سطح استانها و شهرستانها، مناطق و نواحی به منظور آگاهیبخشی و پیشگیری و کاهش تخلفات اداری، بررسی و تجزیه و تحلیل آرای صادره در هیئتهای سراسر کشور به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه و ارائه به مسئولان مربوطه و نیز ارتباط موثر و سازمانی با نهادهای درون و برون سازمانی با هدف شناخت گلوگاههای فسادخیز اداری و تلاش هماهنگ برای برخورد قانونی با آن از جمله دیگر اقدامات مهمی است که از سوی دفتر هماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش در سال ۹۸ انجام شده است.»
ارسال دیدگاه