به یاد درگذشتگان سینما در سال ۱۳۹۸

تهران (پانا) - یاد کردن از آنانی که برای ما خاطره ساختند و حالا رخ در نقاب خاک کشیده‌اند، رسم هر ساله ما در روزهای پایان سال برای قدر شناسی است از آنانی که رفتند اما یادشان در قالب تصویر همواره برای ما زنده است.

کد مطلب: ۱۰۳۱۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
به یاد درگذشتگان سینما در سال ۱۳۹۸

به گزارش ایرنا، این روزها که با کرونای ناخوانده به استقبال بهار می‌رویم و صدای مرگ بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد یاد می کنیم از هنرمندان سرزمین‌مان که در سال ۹۸ آستین بر زمین نهادند تا دیگر سینمای ما ردی از صدای نفس‌های آنها را در خود زمزمه نکند.

جمشید مشایخی

اما نخستین خبر درگذشت هنرمندی مردمی وقتی هنوز تعطیلات نوروز تمام نشده بود منتشر شد. کمال المک که اینبار نه در قامت نقاش که در هنر هفتم و سینما به دیار باقی شتافت. جمشید مشایخی که بدون شک یکی از مردمی‌ترین هنرمندان ایران زمین است، روز سیزدهم فروردین امسال بعد از تحمل یک دوره بیماری به دیار باقی شتافت.

مشایخی که زاده سال ۱۳۱۳ و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود، در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرد. از جمله آثاری که مشایخی در آنها نقش‌آفرینی‌ کرده می‌توان به فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب» و سریال‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.

پرویز بهرام

صدای ماندگار دوبله ایران اما دیگر هنرمندی بود که بهار امسال راهی دیار باقی شد. صبح ششم خرداد ماه بود که پرویز بهرام پس از سال‌ها تحمل بیماری در منزلش و در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

«ژان والژان» در سریال بینوایان، شخصیت «لورنس اولیویه» در هنری هشتم و «اتللو» برخی از نقش‌های ماندگار این صداپیشه در هنر دوبله ایران است. دیگر نقش‌های ماندگار این دوبلور سرشناس کشورمان صداپیشگی در مجموعه‌های «کارآگاه کاستر» و «راز بقا» بوده است.

داریوش اسدزاده

اما فصل در گرما و تابستان سال ۱۳۹۸ امسال خبر درگذشت هنرمندی رسانه‌ای شد که در برخی از گفت و گوهای پایانی خود گفته بود که دوست دارم یک قرن زندگی کنم.

استاد داریوش اسدزاده که متولد یکم آذرماه ۱۳۰۲ در کرمانشاه بود روز سوم شهریور ماه در سن ۹۶ سالگی درگذشت تا چند سال مانده به آروزی پایانی اش، رخ در نقاب خاک برد. بازی در دو سریال «سمندون» و «خانه سبز» و فیلم‌های سینمایی زیادی مثل «دو نیمه سیب»، «همسر»، «زمان از دست‌رفته» و «بوی کافور عطر یاس» بخشی از کارنامه این هنرمند است که دستی هم در نوشتن کتاب داشت.

ابراهیم آبادی

فصل پاییز هم جامعه هنری خبرهایی از درگذشت هنرمند کم نداشت و نهمین روز آبان ماه خبر درگذشت هنرمند دوست داشتنی سینما و تلویزیون یعنی ابراهیم آبادی منتشر شد. سریال‌های «مختارنامه»، «پاورچین »، «شب دهم» و «معصومیت از دست رفته» از جمله آثار شناخته شده وی در تلویزیون هستند.

وی متولد سال ۱۳۱۳ بود و در سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود علاوه بر فعالیت در تلویزیون، در فیلم‌هایی چون «عطر کافور عطر یاس»، «توکیو بدون توقف»، «صد سال به این سال‌ها»، «مومیایی ۳»، «آپارتمان شماره ۱۳» ، «دزد عروسک‌ها» و «گراند سینما» ایفای نقش کرد.

نصرت کریمی

نصرت کریمی هم که حالا چند سالی بود از سینما ما دور بود روز ۱۲ آذر ماه در سن ۹۵ سالگی در خانه‌اش و بر اثر کهولت سن درگذشت. کریمی علاوه بر نگارش چند کتاب به تدریس نیز مشغول بود. و کار خود را در فیلم «ایستگاه مرکزی» ساخته ویتوریودسیکا شروع کرد.

شهلا ریاحی

دهم دی ماه بود که شهلا ریاحی بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون و نخستین زن کارگردان ایران از دنیا رفت.

شهلا ریاحی متولد ۱۳۰۵ بود که علاوه بر سال‌ها حضور در عرصه بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما، با ساخت فیلم «مرجان» به عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران نیز شناخته می‌شد. آخرین حضور او در سینما به فیلم «نهنگ عنبر ۲» در سال ۹۵ برمی‌گردد.

ولی‌الله شیراندامی

یازدهم بهمن ماه درگذشت ولی‌الله شیراندامی رسانه ای شد تا مرگ زمستانی دیگری را برای هنر ایران رقم بزند. او که متولد ۱۳۱۰ بود، در فیلم‌هایی چون «جایی برای زندگی»، «خانه‌ای روی آب»، «بوی کافور عطر یاس»، «شازده احتجاب»، «شیر سنگی»، «شب دهم»، «روز باشکوه» و «وسوسه» هم به ایفای نقش پرداخت.

ملکه رنجبر

در هشتمین روز اسفند نیز ملکه رنجبر پس از مدت‌ها تحمل بیماری در سن ۸۱ سالگی در بیمارستان درگذشت. او مدت‌ها پیش به دلیل مشکل نارسایی حرکتی در بیمارستان بستری شده بود.

رنجبر زاده۱۰ شهریور ۱۳۱۷ در رشت بود و بازی در فیلم‌های «نان عشق موتور ۱۰۰۰» ، «پسر آدم ، دختر حوا» ، «ازدواج در وقت اضافه» و «گناهکاران» (آخرین فیلم) در کنار بازی در چند مجموعه تلویزیونی و تئاتر، از نقش آفرینی‌های اوست.

دیگر هنرمندانی که رخ در نقاب خاک کشیدند:

مرشد سیدمصطفی سعیدی، (شاهنامه خوان و نقال پیشکسوت)، گلزار محمدی (کارگردان نمایش عروسکی)، مجید فرازمند (فیلمنامه‌نویس)، بهروز سلطانی‌فر (کارگردان سینما و تلویزیون)، سپهر زندی، مسعود دشتبان (طراح پوستر آثار سینمایی)، اشکان عقیلی، سجاد کریمی (دستیار کارگردان)، ناصر احمدی (دوبلور پیشکسوت)، صالح پناهی اردی (طراح و مجری دکور)، حمید سهیلی مظفر (مستندساز)، صفرعلی اصغرزاده (چهره پیشکسوت سینمای انیمیشن) ، ولی‌الله رهبر (عکاس سینما) ، داوود روستایی (مستندساز)، همایون خسروی دهکردی (منتقد سینما و مدیر مسئول مجله سینما ادبیات)، بهرام پور ناصح‌ (بدل‌کار)، حسن لعل سنجیان (بازیگر و بدلکار) و علی اصغر طبسی (بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون)، محمد مهدی علی محمدی (دوبلور)، امیرکاووس بالازاده (استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر)، محمدابراهیم رضایی (کارگردان و معروف به پدر فیلم رنگی ایران) و منوچهر شمسایی (نورپرداز) دیگر هنرمندانی بودند که در سال ۹۸ برای همیشه با این جهان خداحافظی کردند و راهی دیاری دیگر شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار