آبان 98؛ بازگشت ابربدهکار بانکی به ایران

تهران (پانا) - بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها، آزادی «اسماعیل بخشی»، آزادی «سپیده قلیان»، پایان محاکمه پرونده فعالان محیط زیستی، بازداشت ابر بدهکار بانکی و بازگرداندن او به ایران و پرداخت کمک حمایت معیشتی دولت در پی افزایش قیمت بنزین بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در آبان ماه سال 98 است.

کد مطلب: ۱۰۳۰۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
آبان 98؛ بازگشت ابربدهکار بانکی به ایران

آبان ماه سال 98 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها

خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شد. عباس سمیعی، مدیرکل روابط عمومی سازمان جنگل‌ها درباره دستگیری رئیس این سازمان گفته بود: موضوعی که آقای آقایی در ارتباط با آن فراخوانده شده بود به سازمان جنگل‌ها ربطی ندارد.

آزادی «اسماعیل بخشی»

اسماعیل بخشی که در جریان تجمعات کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شده بود بنابراعلام فرزانه زیلابی، وکیل مدافعه‌اش پس از تشریفات مربوط به وثیقه‌ آزاد خواهد شد. او گفته بود که در ابتدا وثیقه یک میلیارد و 500 میلیون تومانی برای موکلش در نظر گرفته شده بود که با تصمیم قضات شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر تهران، میزان وثیقه به 750 میلیون تومان کاهش یافت و موکلش با ارائه وثیقه 750 میلیون تومانی آزاد شد.

«سپیده قلیان» آزاد شد

سپیده قلیان دانشجوی دامپزشکی دانشگاه دزفول که در جریان اعتراض کارگران هفت تپه بازداشت شده بود، با تامین وثیقه ‏یک میلیارد و پانصد میلیونی به صورت موقت و تا تعیین تکلیف در دادگاه تجدیدنظر آزاد شد.

جنجال پوستری با موضوع چندهمسری

انتشار پوستر برگزاری کارگاه مهارت‌های ارتباطی خانواده چندهمسری در آبان ماه سال 98، بار دیگر این موضوع جنجالی را بر سر زبان‌ها انداخت و با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در واکنش به انتشار برخی تبلیغات در فضای مجازی برای ترویج چندهمسری و برگزاری کارگاه آموزشی گفته بود که مواردی که در شرع نسبت به موضوع همسر دوم تاکید شده است یا گفته بزرگان مربوط به موارد خاص و بر حسب نیاز و ضرورت است و اصلا عمومیت ندارد و عمومیت دادن موضوع چندهمسری اصلا به صلاح نیست.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین گفته بود که مقام معظم رهبری نیز درباره چندهمسری فقط در موارد خاص تاکید داشتند. چندهمسری از مسایلی است که جوانان را نسبت به مساله ازدواج فراری می‌دهد و می‌ترساند، بنابراین نباید کاری کرد که جوانان این احساس را داشته باشند.

پایان محاکمه پرونده فعالان محیط زیستی

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان پرونده موسوم به پرونده متهمان محیط زیست هستند. پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده، 8 متهم دارد که اتهام چهار نفر از آنها از افساد فی‌الارض به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به‌ نفع سیا و موساد» تغییر پیدا کرد. سید کاظم حسینی، وکیل مدافع متهمان پرونده معروف به فعالان محیط زیستی آبان ماه 98 از اخذ آخرین دفاعیات و پایان محاکمه متهمان خبر داده و گفته بود که آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده برگزار و از تمام متهمان آخرین دفاع اخذ شد.

مرگ ۱۵ کودک ای‌بی به علت تحریم

یکی از تاثیراتی که تحریم‌ در کشور دارد، آثار آن بر روی بیماران خاص است. سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیر عامل خانه ای‌بی آبان ماه از مرگ ۱۵ کودک ای‌بی به دلیل عفونت ناشی از نبود پانسمان میپلکس خبر داده و گفته بود اگر پانسمان میپلکس در اختیار کودکان مبتلا به ای‌بی قرار نگیرد، آنها درد شدیدی را در اندام‌شان متحمل می‌شوند. بیماران ای‌بی بی‌نهایت به این پانسمان نیازمند هستند و متاسفانه برای‌ آنها درمان جایگزینی هم وجود ندارد. در شرایط تحریم این پانسمان‌ها از پمادهای ترکیبی و گاز وازلینه‌های چرمی استفاده می‌شود در حالی که تمام این پانسمان‌ها یک دهم تاثیر پانسمان میپلکس را ندارند. میپلکس از سال ۹۵ توسط وزارت بهداشت برای کودکان ای‌بی تهیه می‌شد، ولی بعد از بازگشت دوباره تحریم‌ها در اردیبهشت سال ۹۷، پانسمان میپلکس وارد نشد.

بازداشت ابر بدهکار بانکی

رسول دانیال‌زاده، یکی از بدهکاران کلان بانکی کشور که در پرونده حسین فریدون به اتهام پرداخت رشوه محکوم شده بود، پس از دستگیری اکبر طبری به خارج از کشور گریخته بود. او با طراحی و هدایت پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه آبان ماه به کشور بازگردانده شد. سخنگوی قوه قضاییه با اعلام این خبر گفته بود این فرد بیش از چهار هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشته است.

پرداخت کمک حمایت معیشتی دولت

پس از اینکه در آبان ماه 98 قیمت بنزین با تصمیم سران سه قوه افزایش یافت، وزارت کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کمک حمایت معیشتی دولت پس از بررسی‌های انجام شده به حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. بنابر اعلام مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت کمک حمایت معیشتی مشمول۷۰ درصد جمعیت کشور می‌شود.

دستگیری لیدرهای ناآرامی‌های آبان ماه

افزایش قیمت بنزین در آبان ماه با اعتراض بخشی از مردم مواجه شد. در این میان عده‌ای به خرابکاری و ایجاد ناامنی اقدام کردند. سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران در آبان ماه گفته بود که بسیاری از سرشاخه‌ها و لیدرهای اصلی ناآرامی‌های آبان ماه دستگیر شدند. به گفته سردار رحیمی، این افراد جزو اشرار و مخلان نظم عمومی محسوب شده و برخورد قاطعی با آنان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار