تعطیلات کرونایی دانش‌آموزان خوزستانی؛ تدریس از روی تخت بیمارستان

تهران (پانا) - یکی از جلوه‌های بارزِ عشق به معلمی این روزها در بیمارستان طالقانی شهرستان آبادان دیده می‌شود. خانم معلم پایه ششم دبستان جلال آل احمد بااینکه مشکوک به بیماری کروناست و بر روی تخت بیمارستان بستری است، در تمام‌ روزهایی که با این بیماری سخت مبارزه می‌کند، وظایف معلمی‌اش را نیـز فراموش نکرده است.

کد مطلب: ۱۰۲۸۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تعطیلات کرونایی دانش‌آموزان خوزستانی؛ تدریس از روی تخت بیمارستان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، تعطیلات غیرمنتظره مدارس برای مقابله با انتشار ویروس کرونای جدید، گرچه نگران‌کننده بود و هست، اما ثابت کرد که معلمان کشور عزیزمان از راه دور نیز برای معلمی کردن، پرانگیزه و کارآمد هستند. امروز آنان با همان توان، انرژی، مهارت و تخصصِ روزهایی که بر سر کلاس‌های درس حاضر می‌شدند، هرلحظه در حال خلق یک فرصت جدید آموزشی برای دانش‌آموزانشان از طریق فضای مجازی هستند.

هویت معلمی آن‌چنان باروح معلمان این سرزمین عـجین گشته و درجانشان ریشه دوانیده است که هرروز صبـح، همزمان با طلوع آفتاب، واژه‌های برخاسته از اشتیاقِ یاددهی و آموختنشان پـی جوی راهی هستند تا از بستر آن دانایی، دانش و آگاهی را به لحظه‌های فرزندان ایران عزیز اسلامی هدیه کنند. برای سردارانِ دانشِ ایران، فرقی نمی‌کند که بر سر کلاس، در میان خانه و یا بر روی تخت بستری بیمارستان باشند. آنان معلمی را عشق می‌دانند. عشقی صادقانه، تمام‌نشدنی، آسمانی و بی‌نهایت زیبا …

تدریس از روی تخت بیمارستان

یکی از جلوه‌های بارزِ عشق به معلمی این روزها در بیمارستان طالقانی شهرستان آبادان دیده می‌شود. خانم معلم پایه ششم دبستان جلال آل احمد بااینکه مشکوک به بیماری کروناست و بر روی تخت بیمارستان بستری است، در تمام‌روزهایی که با این بیماری سخت مبارزه می‌کند، وظایف معلمی‌اش را نیز فراموش نکرده و در میان درد و رنج بیماری، دانش‌آموزانش را از طریق فضای مجازی آموزش می‌دهد. شکراللهی از روی تخت بیمارستان برای دانش‌آموزانش علم و عشق می‌فرستد تا ثابت کند معلمی زمان، مکان، بیماری، گرفتاری و درد نمی‌شناسد. او در حالی‌که سرم به دست دارد، عبارات درسی را بر روی کاغذ سپید جان می‌دهد تا علاوه بر ریاضی و علوم و فارسی به شاگردانش معرفت، تلاش، مبارزه و مقاومت بیاموزد.

زنگ هنر در کلاس‌های مجازی!

لیلا صادقی، معلم شهر باوی در استان خوزستان است. او بابیان اینکه "بازی، خلاقیت، کارگروهی و سرگرمی" از اصولی است که برای تدریس همواره مدنظر قرار داده است، گفت: «از همان روز اول تعطیلی مدارس به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، تدریس در فضای مجازی را با تکیه بر همین اصول آغاز کردم.»

او که به ۳۱ دانش‌آموز پایه سوم دبستان درس می‌دهد، استقبال دانش‌آموزانش از تدریس در فضای مجازی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «ارائه پاوور پوینت و بسته‌های صوتی و تصویری که در فضای مجازی برای دانش‌آموزان می‌فرستد، اشتیاق آن‌ها را برای فراگیری درس مضاعف ساخته است.»

دانش‌آموزان این معلم شهر باوی در فضای مجازی، زنگ هنر هم دارند. لیلا صادقی در این باره گفت: «دانش‌آموزان دوره ابتدایی به زنگ هنر علاقه زیادی دارند از این رو سعی کردم که از هــنر به عنوان یک ظرفیت برای آموزش در شرایط کنونی غافل نباشم. برای همین از شاگردانم خواستم که برای روز پدر نقاشی یا کاردستیهایی با موضوع قلب برای هدیه به پدرشان تهیه کنند و درون آن عملیات ضرب را تمرین کنند.»

آهنگ‌سازی از روی شعر کتاب‌های درسی با گیتار توسط دانش‌آموز اهوازی

مریم صادق زاده طباطبایی معلم اهوازی است. او نیز در پایه سوم دبستان تدریس می‌کند. طباطبایی گفت: «در این روزهایی که برای مراقبت از سلامت دانش‌آموزان تعطیل اعلام شده به همراه دیگر همکارانم تدریس را در فضای مجازی پیگیری می‌کنیم. برای تهیه محتواهای تصویری، دخترم از تدریس من که بر روی یک کاغذ سفید در منزل انجام می‌دهم، فیلم تهیه می‌کند و من این فیلم‌های آموزشی را برای دانش آموزانم در فضای مجازی ارسال می‌کنم. ارزشیابی درس‌های مربوطه را نیز از طریق فایل‌های صوتی که دانش آموزان در پاسخ به سوالاتم می‌فرستند، انجام می‌دهم.»

او که با صبری مثال زدنی تمامی دروس پایه سوم دبستان را از طریق فایل صوتی که خود ضبط کرده، برای دانش‌آموزانش می‌فرستد و حتی از روی صفحات کتاب عکس می‌گیرد و ضمن خط کشیدن زیر واژه‌های سخت، این واژه‌ها را برای دانش‌آموزان تلفظ می‌کند، گفت: «دانش‌آموزانم نیز در فضای مجازی ابتکار عمل و خلاقیت بالایی دارند. به عنوان مثال یکی از بچه‌های کلاس برای شعرهای کتاب درسی آهنگ می‌سازد و پس از نواختن این آهنگ‌ها با گیتار، آن را در کلاسی که به صورت مجازی داریم، ارسال می‌کند.»

والدینی که به فرزندانشان نمره انضباط می‌دهند و دانش‌آموزانی که زنگ ورزش دارند

محبوبه کریمی معلم دوره دبستان شهرستان ماهشهر است. او گفت: «در کنار تدریس هر روزه‌ای که از طریق فضای مجازی برای دانش‌آموزانم انجام می‌دهم به آنها تاکید می‌کنم که برای سلامت ماندن از خانه خارج نشوند. او همچنین به شاگردانش می‌گوید که دلش برایشان تنگ شده و دوست دارد وقتی دوباره به مدرسه بازگشتند، سالم و سرحال باشند.»

کریمی فرمی برای فعالیت‌های هفتگی بچه‌ها برنامه طراحی کرده و همه روزه محتوای درس و تکالیف مهارت محور را از طریق فضای مجازی برای دانش‌آموزانش می‌فرستد و به کمک والدین بچه‌ها بازخوردهای تدریس در فضای مجازی را دریافت می‌کند. او گفت: «والدین دانش‌آموزان خیلی سخت‌گیرتر از معلم‌ها برگه‌های امتحانی را تصحیح می‌کنند و بعضی از آن‌ها در طول مدت کلاس مجازی به فرزندانشان نمره انضباط می‌دهند و این نمره‌ها را به من اعلام می‌کنند.»

او همچنین این را هم گفت که برای ایجاد روحیه در دانش‌آموزان از آن‌ها می‌خواهد که از کلماتی که برای جمله سازی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد، جمله‌های خنده‌دار و داستان‌های خنده‌دار بسازند. همچنین همزمان با ساعتی که به عنوان زنگ ورزش در برنامه درسی در نظر گرفته شده است، ورزش کنند.

منیژه امین‌نژاد نیز معلم سوم دبستان در شهرستان مسجد سلیمان است. او در خانه یک تابلو وایت برد دارد و ضمن تدریس بر روی آن، فیلم‌های آموزشی تهیه می‌کند و برای شاگردانش در فضای مجازی می‌فرستد. امین نژاد در عین حال پخش برنامه‌های درسی از شبکه آموزش را برای دانش آموزان مفید می‌داند و می‌گوید: «به دانش‌آموزانم توصیه می‌کنم که از این فیلم‌های آموزشی استفاده کنند.»

من هم یک معلم هستم!

آموزش‌های مجازی در استان خوزستان با استقبال دانش‌آموزان روبه‌رو شده است و آنان نیز همگام و در کنار آموزگارانشان در فضای مجازی معلمی را تمرین می‌کنند. این روزها "دانش‌آموزان همیار معلم" نیز پا به‌پای معلمان و دبیران، فرآیند یاددهی و یادگیری را از طریق تولید محتواهای آموزشی در قالب فایل‌های صوتی و تصویری، باهدف کمک به هم پیشرفت درسی کلاسی‌هایشان دنبال می‌کنند. طرح همیار معلم یکی از طرح‌های موفقی است که همواره در مدارس استان خوزستان اجراشده و مورد توجه قرارگرفته است، طرحی که باقابلیت‌های منحصربه‌فردی که دارد، امروز نیز به یاری آموزش مجازی شتافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار