کرونا از آغاز تاکنون؛

ویروسی که آرام وارد شد و بحران آفرید

ساری (پانا) - دقیقا نمی‌دانیم کرونا ویروس جدید از کی و کجا وارد زندگی پیش از بهار ما شد، اما حالا به خوبی می‌دانیم که تک تک ما را درگیر خود کرده و از قرنطینه شهرها و خانه‌نشین کردن آدم‌ها و بازپس‌راندن مسافرها ابایی نداشته است.

کد مطلب: ۱۰۲۸۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ویروسی که آرام وارد شد و بحران آفرید

30 بهمن 98 بود که وزارت بهداشت گزارش مربوط به مرگ دو شهروند قمی مشکوک به کرونا که در بیمارستان کامکار قم بستری بودند را تأیید کرد. گرچه این نقطه پایانی بر حدس‌ها و گمان‌ها و شایعه‌ها پیرامون شیوع این بیماری در قم بود، اما آغازی هم بود بر هفته‌ها نگرانی‌ و ترس‌ و تغییر و در عین حال سخت‌کوشی در مهار این بیماری عجیب. اینجا بود که مقابله با Covid-19 تبدیل شد به ستاد ملی و استانی؛ بخشنامه و مصوبه، خواهش و بعضا دستور.

اول اسفند دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد که دو نفر مشکوک به کرونا که از قم به مازندران آمدند، شناسایی شده‌اند و در بیمارستان آیت‌الله روحانی این شهر در قرنطینه و گذراندن مراحل نمونه‌گیری هستند و هنوز آزمایش مثبتی در مورد کروناویروس در این دو بیمار مشاهده نشده است.

حامد روحانی‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که تاکنون هیچ مورد قطعی از ابتلا به این ویروس در مازندران گزارش نشده است و تمامی مراکز درمانی حالت آماده‌باش دارند. همچنین او بر رعایت موارد بهداشتی به عنوان راه مقابله با این بیماری تأکید کرد.

ستاد مقابله و پیشگیری با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مازندران تشکیل شد.

دوم اسفند انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران در این روز اعلام کرد که هیچ مورد مثبت بیماری کرونا در مازندران گزارش نشده است و در عین حال تأکید کرد که به هر حال احتمال بروز بیماری کرونا در مازندران مانند سایر نقاط دنیا وجود دارد.

بیمارستان میناگر بابل برای پذیرش، معاینه و بستری بیماران مشکوک به کروناویروس آغاز به کار کرد.

اینجا بود که توصیه‌های بهداشتی آغاز شد: طریقه شست‌وشوی صحیح دست‌ها، پرهیز از دست دادن و ربوسی کردن، استفاده از ماسک برای افرادی که علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا دارند و ... . و در عین حال سعی شد شهروندان از گوش سپردن به توصیه‌های غیرعلمی منع شوند. توصیه‌هایی از این دست: زیر دماغتان ویکس و نعناع نزنید با تصور اینکه دارید ضد عفونی‌ می‌کنید، با اینکار حتی فضای تنفسی‌تان را بازتر و پذیراتر برای دریافت ویروس واگیردار می‌کنید.

قرارگاه پدافند زیستی در مقابله با شیوع بیماری کرونا در مازندران تشکیل شد.

تا سوم اسفند هنوز واژه کرونا و ماسک و ژل ضدعفونی کننده آن‌چنان با زندگی مردم عجین نشده بود که حرف از احتکار به میان آمد تا جایی که دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام کرد که سه داروخانه در این شهرستان به خاطر عدم ارائه ماسک و گرانفروشی پلمب و جریمه شدند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم هشدار داد که با محتکران و گرانفروشان ماسک و مواد ضد عفونی کننده در مازندران برخورد می‌‌شود و از شهروندان خواست گرانفروشی، احتکار و عدم درج قیمت را به تلفن 124 اعلام کنند.

مدارس و مراکز آموزشی، مهدهای کودک، مراکز توانبخشی روزانه و برنامه‌های هنری و سینمایی برای روزهای یکشنبه و دوشنبه چهارم و پنجم اسفند تعطیل اعلام شد. تعطیلی که گرچه تا چند بار بعد از آن هر چند روز یک بار تمدید شد، اما سرانجام بر تمدید آن تا پایان سال گرفته شد.

ممنوعیت‌ها ادامه یافت: توزیع غذای نذری در اماکن مذهبی، فعالیت اماکن ورزشی، فعالیت دانشگاه‌ها.

تا اینکه در چهارم اسفند کرونا ضربه نهایی را بر ذهن مازندرانی‌ها وارد کرد: رییس دانشگاه علوم پزشکی استان، مرگ مسافر تهرانی مبتلا به کرونا در تنکابن را تایید کرد. در عین حال در همین روز خبر خوب ترخیص یک خانم ۵۳ ساله مشکوک به کرونا از بیمارستان میناگر نیز داده شد.

ملاقات بیماران در بیمارستان‌ها هم ممنوع شد

پنجم اسفند دو واحد تولید ماسک در کلاردشت و تولید ژل ضدعفونی‌کننده در جویبار برای تأمین این اقلام اعلام آمادگی کردند.

زمزمه اجتناب از سفر به مازندران شروع شد. عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به مشاهده‌ی چندین مورد از افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در مازندران و لزوم استفاده از تجهیزات پزشکی استان برای این بیماران از مسافران خواست سعی کنند زمان دیگری را برای آمدن به مازندران در نظر بگیرند.

استاندار در ویدئو کنفرانسی با فرمانداران، خواستار ایجاد شرایط ویژه برای مقابله با کرونا شد و تصمیم گرفته شد که هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی استان، از روز سه‌شنبه ششم اسفند در مبادی ورودی استان پایگاه‌های تست کرونا دایر کنند. این اقدام برای نخستین بار در کشور در مازندران انجام می‌شد. و تصمیمات مهم دیگری که استاندار مازندران مصوب کرد: دورکاری برای مادران دارای فرزند زیر ۶ سال، نظارت بر اماکن عمومی، نظارت بر اماکن پذیرایی و گردشگری.

ششم اسفند رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت در ارائه آخرین آمار مبتلایان و فوت شدگان کروناویروس در کشور گفت که در مجموع تشخیص قطعی ابتلای ۹۵ نفر و مرگ ۱۵ نفر بر اثر این بیماری ثبت شده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز اعلام که نمونه 3 نفر از افراد مشکوک به کرونا در استان قطعی شده است.

بازارهای هفتگی تعطیل شد

هفتم اسفند تب‌سنجی از مسافرانی که از محور سوادکوه وارد مازندران می‌شدند، آغاز شد. آمار افراد مبتلا به کرونا در استان به 4 نفر رسید.

آیت‌الله محمدباقر لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری در دیداری با مسئولان کمپین مقابله با کرونا تأکید کرد که سلامت و مقابله با عوامل تهدیدکننده‌ی جدی مانند کرونا اولویت اول است. حتی اگر به جایی برسد که نیاز باشد نماز جماعت و نماز جمعه هم تشکیل نشود، نباید تشکیل بشود.

هشتم اسفند شماره تلفن ۳۴۴۰۷ برای راهنمایی و مشاوره مازندرانی‌ها در خصوص موارد مرتبط به کرونا اعلام شد. آمار بیماران مبتلا به کرونا در استان به 7 نفر رسید.

اعلام شد که نماز جمعه این هفته برگزار نمی‌شود

تا نهم اسفند مشخص شد که 25 بیمار مبتلا به کرونا در مازندران وجود دارد. فعالیت تاسیسات گردشگری متوقف شد.

دهم اسفند بود که تصمیم گرفته شد ساعات کار ادارات ستادی و اجرایی استان تا پایان ھفته یعنی ۱۵ اسفند دو ساعت کاهش یابد. تمام پروازهای فرودگاه رامسر برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا لغو شد. علی استادی مدیرکل زندان‌های مازندران اعلام کرد که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در بین زندانیان مشاهده نشده‌ و بر اساس سیاست کیفری دستگاه قضایی، بجز مواردی که بازدداشت متهمان ضرورت دارد، از صدور قرار منتهی به بازداشت اجتناب می‌شود.

در حالی که تهیه ماسک یکی از دغدغه‌های مردم بود، رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان از کشف بیش از ۱۴ هزار ماسک بهداشتی در سطح استان خبر داد. استاد موسیقی مازندران ابوالحسن خوشرو درگذشت و مراسم تشییع پیکرش روز یکشنبه یازدهم اسفند تحت تأثیر کرونا قرار گرفت و بدون حضور مردم انجام شد.

معابر شهری هر روز ضدعفونی می‌شدند. خبرهای تلخ مرگ بر اثر کرونا یا شمار مبتلایان به کرونا در کنار خبرهای خوش ترخیص بهبودیافتگان می‌نشست. تولد نخستین نوزاد مادر مبتلا به کرونا در بابل هم خبر خوش یازدهم اسفند بود که از این دست تولدها در روزهای بعد هم اتفاق افتاد.

در حالی که بیش از ۴۰۰ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بودند، به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران روزانه ۴۰ تا ۵۰ مشکوک به ویروس کرونا در این مراکز به دلیل داشتن یکی از علایم این ویروس بستری می‌‌شدند.

دوازدهم اسفند دادگستری مازندران اعلام کرد که با رویکرد پیشگیری از ویروس کرونا، مرخصی سه هزار و ۵۶۲ نفر از زندانیان استان آغاز شده است. خادمان و خیران دست به کار دوخت ماسک و لباس برای کادر درمانی بیمارستان‌ها شدند. از طرفی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران گفت که پرونده ۴۳ محتکر تجهیزات و لوازم بهداشتی در استان در تعزیرات حکومتی در دست بررسی است.

تا سیزدهم اسفند به گفته فرماندار سوادکوه نزدیک به ۱۹ هزار نفر از مسافرانی که از محور سوادکوه وارد مازندران می‌شدند، تب‌سنجی شدند.

در حالی که نماینده وزیر بهداشت در امور پیشگیری از کرونا در مازندران و گلستان اعلام کرد که وضعیت استان مازندران نسبت به دو استان مجاور خود در خصوص کنترل کرونا ویروس بهتر است، تا این زمان ۷۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند، ۱۱ نفر جانشان را از دست دادند و حدود ۲۰۰ نفر از افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری بودند.

روز بعد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که حجم ترافیک از تاریخ 4 اسفند تا به امروز در جاده‌های استان کاهش قابل توجهی داشته است. استاندار در جلسه مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در محمودآباد تأکید کرد برای حفظ سلامت مردم با کسی تعارف نداریم و لازم است بدون هیچ ملاحظه ای با متخلفان پذیرش مسافر برخورد شود.

پروازهای فرودگاه رامسر برای سومین بار متوالی تا ۲۳ اسفند باطل اعلام شد

در حالی که آمار جان‌باختگان از کرونا در استان به 13 نفر می‌رسید، استاندار مازندران به فرمانداران تنکابن، رامسر و عباس‌آباد مأموریت داد تا برای کنترل و ورود و خروج مسافران از گیلان به مازندران تا ۲۴ ساعت اینده طرحی را در این زمینه تدوین و ارائه کنند.

پنج‌شنبه 15 اسفند اعلام شد که نماز جمعه‌ی فردا برگزار نمی‌شود. گروه‌‌های جهادی به تولید ماسک و گان مشغول شدند. ساعات کاری اداره‌های استان در هفته آینده نیز به مدت ۲ ساعت کمتر از حد روزهای معمولی اعلام شد. آمار قطعی بیماران مبتلا به ویروس کرونا تا عصر پنج‌شنبه با افزایش حدود ۵۰ درصدی نسبت به روز گذشته به ۱۲۱ نفر رسید. تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور 3 هزار و ۵۱۳ نفر بود.

با اعلام فرماندار رامسر که ورودی جاده مازندران از گیلان بسته شده است، موضوعی که تاکنون زمزمه‌وار پیش‌ می‌رفت، به ناگاه عملی و جدی شد تا جایی که شامگاه، دبیر شورای اطلاع‌رسانی مازندران اعلام کرد که تمام ورودی‌های استان بسته شده است. نیروهای انتظامی و سپاه در ورودی‌های جاده کندوان، هراز و فیروزکوه مستقر شدند تا از ورود مسافران جلوگیری کنند و تنها خودروهای حامل سوخت و مواد غذایی اجازه تردد می‌یافتند.

آمار افراد مبتلا به کرونا در مازندران که تا عصر جمعه 16 اسفند مثبت شد، ۳۰۱ نفر اعلام شد. فرمانده انتظامی مازندران اعلام کرد که محورهای ورودی به مازندران همچنان بسته خواند ماند.

شنبه 17 اسفند دانشگاه علوم پزشکی بابل هشدار داد که با توجه به افزایش تعداد بیماران بدحال، در خانه بمانید و از بستری ۳۲۰ بیمار مشکوک به کرونا در بابل حبر داد. دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که به نیروی داوطلب همکاری نیاز دارد. در این زمان با افزایش دوبرابری آخرین آمار مبتلایان به کروناویورس به ۶۰۶ نفر رسید.

خبر خوب این بود که دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام کرد که آزمایشگاه تشخیص مولکولی کروناویروس این دانشگاه آغاز به کار می‌کند.

اجاره واحدهای مسکونی و ویلاهای شخصی به مسافران ممنوع شد

یک‌شنبه 18 اسفند مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت که تمامی مراکز تفریحی و اقامتی در حال حاضر تعطیل است و مسافران بهتر است به خانه‌های خود بازگردند و با همراهی نهادهای انتظامی، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی، تبلیغات و تابلوهای خانه‌های استیجاری در سطح شهر و جاده‌های بین راهی جمع آوری شده است.

تست کرونای 620 نفر در مازندران مثبت اعلام شد و مازندران را تبدیل به سومین استان از نظر آمار ابتلا به کرونا کرد. بعد از استان‌های تهران و قم.

نماینده وزیر بهداشت در مدیریت بیماری کرونا در استان‌های مازندران و گلستان پیشنهاد داد که خودمان را 2 هفته قرنطینه خانگی کنیم و گفت که متاسفانه مردم هنوز حساس نشده‌اند. او بستری شدن 300 نفر در 24 تا 48 ساعت را بسیار زیاد برشمرد.

با وجود ممنوع شدن پذیرش مسافر، تا به این روز ۲۶ واحد اقامتی و ۱۲۱ سفره‌خانه سنتی و واحدهای پذیرایی پلمب شدند.

تا پایان روز دوشنبه 19 اسفند، دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که 27 نفر در این استان از بیماری کرونا جان باختند، تست آزمایش ۶۳۳ بیمار قطعی مثبت شد و همچنین تعداد ۱۰۲۴ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند.

20 اسفند استاندار مازندران با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا و تکمیل ظرفیت‌های بیمارستانی، دستور داد تا مجتمع‌های رفاهی دولتی استان برای پذیرش بیماران حاد تنفسی یا مشکوک به بیماری کرونا و بهبودیافتگان ناشی از این بیماری برای گذراندن دوران نقاهت آماده شوند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که در چند روز اخیر ۲۵ واحد متخلف شناسایی و ۳ مورد پلمب و مابقی نیز به تعزیرات معرفی شدند. او از فعالیت 16 واحد برای تولید ژل ضدعفونی‌کننده خبر داد که محصولاتشان در سطح وسیعی در داروخانه‌های استان توزیع شده است.

تا روز سه‌شنبه 20 اسفند که این گزارش تنظیم شده است، ستاد اطلاع رسانی بیماری کرونا مازندران اعلام کرد که در حال حاضر هزار و 190 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و تست آزمایش ۸۸۶ بیمار به کرونا ویروس در استان قطعی مثبت شده است.

وقتی به روند طی شده از اول اسفند به این سو نگاه می‌کنیم، تلاش استاندار و مسئولان ذی‌ربط در استان، دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی مقابله با کرونا، همگی به یک سمت است: حفظ سلامت مردم و شکست کروناویروس. گرچه این ویروس در روزهایی علی‌رغم تمام تلاش‌ها و سختیگری‌ها، هراس را به جان مردم این استان انداخت و سلامت و بعضا جان‌ بسیاری را به خطر انداخت، اما همچنان باید امیدوار و مقتدر ماند که در کنار یکدیگر و با رعایت قوانین اعمال شده و توصیه‌های بارها و بارها تکرار شده، بتوانیم به روزهای آرامش و کنار یکدیگر نشستن و با آسودگی همدیگر را در آغوش کشیدن برگردیم.

گزارش: سمانه عباسی‌رستمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار