تحصیل بیش از 24 هزار دانش آموز استان فارس در مدارس شبانه روزی
شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس، یکی از مهمترین خدماتی که دولت می تواند در بخش آموزش و پرورش کشور خصوصا در مناطق محروم داشته باشد را رسیدگی به امور و توسعه مدارس شبانه روزی با هدف تحقق عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی مدارس شبانه روزی دانست.
علی عسکر نجفی در جمع اعضای شورای مدارس شبانهروزی استان فارس، گفت: مدارس شبانهروزی دانشآموزانی را پوشش می دهند که دسترسی به مدارس عادی ندارند. مثل دانشآموزان عشایری یا دانشآموزان روستایی به نحوی که هر دانشآموزی که محل زندگیش ۴۰ کیلومتر با محل مدرسه عادی فاصله داشته باشد باید بتواند در مدارس شبانهروزی ادامه تحصیل دهد.
نجفی گفت: یکی از مهمترین خدماتی که دولت می تواند در بخش آموزش و پرورش کشور خصوصا در مناطق محروم داشته باشد همین رسیدگی به امور و توسعه مدارس شبانه روزی با هدف تحقق عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی مدارس شبانه روزی است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: تاکنون کارهای خوب بسیاری در حوزه مدارس شبانهروزی صورت گرفته اما باید سعی کنیم اگر میخواهیم خدمتی را به دانشآموزان محروم مدارس شبانهروزی ارائه کنیم باید این خدمت تمام و کمال و بدون هیچ منتی باشد.
نجفی با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات مدارس شبانه روزی استان گفت: این مدارس شرایط خاصی دارند که مستلزم رسیدگی ویژه به امور آنهاست لذا لازم است برای پیگیری امور این مدارس از طریق شورای مدارس شبانه روزی دستور کارها به صورت تخصصی و با دعوت از افراد توانمند ، مطلع و متخصص تدوین و پیگیری شود تا از این طریق نهایت استفاده از ظرفیت ها را در راستای ارتقای کیفیت همه جانبه این مدارس داشته باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با مهم ارزیابی کردن نقش مدیر و سرپرست شبانه روزی در این مدارس گفت: مدیر و سرپرست مدارس شبانه روزی باید با وسواس و دقت انتخاب شوند. چرا که اگر در انتخاب این دو عنصر مهم نهایت دقت را داشته باشیم و از افراد توانمند و متخصص و با انگیزه استفاده کنیم بسیاری از مسائل و مشکلات این مدارس به راحتی قابل حل هستند.
نجفی با تاکید بر اینکه اداره کردن مدارس شبانه روزی کار بسیار دشواری است گفت: از آنجا که مدیران مدارس شبانه روزی نقش بسیار زیادی در برنامه ریزی و اجرای برنامه های با کیفیت در مدارس شبانه روزی دارند بنابر این لازم است امر انتخاب مدیران با حساسیت و دقت بیشتری از طریق طرح در جلسه شورای مدارس شبانه روزی استان و انجام بررسی ها و مصاحبه های اختصاصی صورت پذیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در بحث نیروی انسانی با تاکید بر نقش مشاور در این مدارس، گفت: شرایط مدارس شبانه روزی با توجه به اینکه دانش آموزان اکثر اوقات خود را به صورت شبانه روزی در این مدارس سپری واز فضا های خوابگاهی استفاده می نمایند که این امر شرایط روحی و روانی ویژه ای را برای آنان ایجاد می کند که ممکن است آسیب هایی را نیز در پی داشته باشد. بنابر این حضور مشاوران تربیتی توانمند در کنار سایر نیرو ها امری ضروری است که می تواند جلو بسیاری از تهدیدها و آسیب های این حوزه را بگیرد.
او با اشاره به اینکه مصوبات شورای آموزش و پرورش ضمانت اجرایی محکمی دارند، گفت: در بحث تامین نیروی انسانی در حوزه مشاوره با توجه به کمبود نیروی انسانی مشاور در آموزش و پرورش می توان با استفاده از فرصت و ظرفیت های شورای آموزش و پرورش استان و طرح موضوع در این شورا از ظرفیت های سایر نهادها از جمله دانشگاه علوم پزشکی نیز برای جبران کمبود نیروی انسانی در بخش مشاوره در این مدارس استفاده نمود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به تخصیص اعتبارات مناسب به مدارس شبانه روزی به این مدارس گفت: در سال تحصیلی جاری مبالغ مناسبی به این مدارس اختصاص یافته، که لازم است با پیگیری هایی که انجام می شود خصوصا با توجه به اهمیت سلامت خصوصا در زمینه تغذیه مناسب و موارد مربوط به حوزه بهداشت و سلامتی دانش آموزان، نظارت های مناسبی صورت پذیرد و شرایط مناسبی از این نظر برای دانش آموزان فراهم گردد.
او با اشاره به اینکه برخی از دستورالعمل ها و اساسنامه های موجود در رابطه با مدارس شبانه روزی بعضا مربوط به بیست سال قبل است گفت: با توجه به اینکه این اساسنامه در گذشته تدوین شده و ممکن است با شرایط و امکانات فعلی همخوانی نداشته باشد لزوم بازنگری در این اساسنامه احساس می شود. بنابراین لازم است نیروهای متخصص و با تجربه در این حوزه ضمن بررسی و نقد آن راهکارها و پیشنهادهای اجرایی و مناسب خود را در راستای کیفیت بخشی هر چه بیشتر به فعالیت این مدارس ارائه نمایند تا در جلسات مسئولین طرح و تصمیم گیری شود.
کارشناس مسئول آموزش دوره دوم متوسطه نظری آموزش و پرورش فارس نیز دراین جلسه از تحصیل بیش از ۲۴ هزار دانشآموز استان در مدارس شبانهروزی خبرداد و گفت: از این تعداد اندکی بیش از نیمی را دانش آموزان پسر و کمتر از نیمی دیگر را دانشآموزان دختر تشکیل میدهند.
محمد انصاری با اشاره به اینکه ۴۰درصد از مدارس شبانهروزی استان در دوره اول متوسطه ومابقی در دوره دوم متوسطه میباشد گفت: دو آموزشگاه ویژه دانشآموزان استثنایی در شهرهای شیراز و لار نیز در دوره ابتدایی به صورت شبانهروزی اداره می شوند.
کارشناس مسئول آموزش دوره دوم متوسطه نظری آموزش و پرورش فارس همچنین گفت: از از ۲۴ هزار دانش آموز محصل در مدارس شبانهروزی استان، بیش از نیمی از ظرفیت خوابگاههای مدارس شبانه روزی استفاده می کنند.
ارسال دیدگاه