حکیمزاده خبر داد: ثبت رکورد ٧ میلیون کتابخوانی و قصهنویسی در کشور
خوشبختانه آزمونهای زائد که تربیت را به آموزش تقلیل میداد حذف شده اما باید مراقبت کنیم تا در تمامی مدارس اجرا شود و در این راستا نگرش خانواده و صداوسیما باید تغییر کند و با آموزش و پرورش همراه شوند
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیرآموزش و پرورش خبر داد با حذف پیکهای نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان ٧ میلیون رکورد کتابخوانی و قصهنویسی در کشور به ثبت رسیده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده در دیدار وزیر آموزش و پرورش با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی که در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد، گفت: «معاونت آموزش ابتدایی متولی امر آموزش اصلیترین سرمایههای کشور است که از سرمایه نفت، معادن و ... مهمتر است و ١٠میلیون دانشآموز و نوآموز پیشدبستانی و دبستانی داریم که امیدهای آینده ایران اسلامی هستند.»
او با قدردانی از حضور وزیر آموزش و پرورش در جمع همکاران معاونت آموزش ابتدایی افزود: «در معاونت آموزش ابتدایی سه دفتر دبستان، پیشدبستانی و آموزش عشایری و توسعه عدالت آموزشی وجود دارد و با جدیت کارها را پیگیری میکنند. در سند تحول بنیادین بر اولویت دوره ابتدایی و نگاه تخصصی برآن تأکید شده است و انتظار داریم این تأکید، ترجمه عملیاتی داشته باشد و در جهتگیریها و سیاستگذاریها مثل بودجهریزی این مهم در نظر گرفته شود.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: «با کمک همکاران تلاش میکنیم تا موضوع مهم پاسداشت کودکی و اهمیت دادن به دوران کودکی را به گفتمان تبدیل کنیم و دستاوردهای خوبی نیز داشتیم.»
با جداسازیها و غربالگری کودکان مخالف هستیم
او با بیان اینکه در دوره ابتدایی سه رویکرد اصلی داریم که نقشه راه ما در اجرای سند تحول بنیادین است، گفت: «کودک به عنوان انسان ارزشمند دارای کرامت است، بنابراین نیازمند تحول در نگاهمان به کودکان هستیم چراکه روشها، رفتارها و تعاملات ما نباید کرامت کودکی را خدشهدار کند. در راستای این رویکرد تمامی کودکان برای ما مهم هستند و براین اساس با جداسازیها و غربالگریها مخالف هستیم چراکه پیامدهای اجتماعی خوبی برای جامعه نخواهد داشت.»
حکیمزاده گفت: «پرهیز از هرگونه خشونت، اصالت تشویق بر مبنای آیات قرآن و کار گروهی بهجای رقابت میتواند محیط مدارس ما را بانشاط کند و معضلات اساسی جامعه بشری را حل کند چراکه بسیاری از مشکلات و نزاعها از تأکید بر من و فرد شروع میشود درحالیکه توفیق خواهی کاری جمعی است.»
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی با این دید در دوره ابتدایی اجرا شده است، اضافه کرد: «به این دلیل که ارزشیابی حلقه آخر است و بقیه اجرا از جمله روشهای تدریس و محتوا با آن منطبق نشده است بسته تحولی تدوینشده که همه حلقهها را با همدیگر در نظر گرفته است.»
مصوبه ٩۵١شورای عالی آموزشوپرورش به حذف آزمونهای زائد منجر شد
حکیمزاده با بیان اینکه دستاورد مهم دیگر معاونت آموزش ابتدایی، مصوبه ٩۵١شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: «برای اولین بار تمام متخصصان در عرصه آموزش و پرورش در این خصوص کنش داشتند و با این مصوبه حذف آزمونهای زائد را داشتیم. چراکه آزمونهای زائد تربیت را به آموزش تقلیل میداد و این دستاورد مهمی است و مراقبت میکنیم تا در تمامی مدارس اجرا شود و در این راستا نگرش خانواده و صداوسیما باید تغییر کند و با ما همراه شوند.»
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: «رویکرد بعدی ما، تأکید بر هماهنگی آموزشها با ویژگیهای رشد کودکان است بنابراین در دوره ابتدایی تلاش میکنیم تا از بستر هنر، ورزش و فعالیتهای دستورز استفاده کنیم و فعالیتهایی همچون قصهخوانی، اتاقبازی یادگیری، جایگزینی تکالیف مهارت محور بهجای مشق شب، حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور از این قبیل برنامهها است.»
او با اشاره به اینکه در این رویکرد حذف پیکهای نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان در نظر گرفتهشده است، گفت: «در این برنامه ٧ میلیون رکورد کتابخوانی و قصهنویسی در کشور به ثبت رسید که با استقبال بسیار خوبی از طرف جامعه علمی کشور مواجه شد.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: «از دانشآموزان خواستیم به قصههای مادربزرگ و پدربزرگ خود گوش دهند و قصهنویسی داشته باشند و این رویکرد در پرورش مهارتهای نوشتن، خواندن و خلاقیت دستاوردهای خوبی داشت.»
او با اشاره به جایگزینی برنامههای تکالیف مهارتمحور با مشق شب گفت: «در گذشته جایگزینی تکالیف مهارتمحور بهجای مشق شب معمول بود که با برنامه تکالیف مهارتمحور دانشآموزان یاد گرفتند در حسابهای زندگی روزمره و مدیرت مصرف چگونه عمل کنند.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: «در این برنامه انتظار خود را از مدارس بیان کردیم و روش اجرا به مدارس واگذار شد تا با خلاقیت این رویکرد اتفاق بیفتد و خوشبختانه فراتر از تصور ما مشارکت معلمان بروز پیدا کرد.»
باید دانشآموزان بدانند علیرغم تفاوتهای یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند
حکیمزاده با بیان اینکه شادابی و نشاط فقط به فضای فیزیکی مدرسه وابسته نیست، گفت: «باید این فکر به دانشآموزان منتقل شود که علیرغم تفاوتهای موجود در یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند و به همین دلیل برنامه پرهیز از خشونت را طراحی کردهایم تا به آنان این پیام را بدهیم که شما انسانهای با ارزش و با احترامی هستید.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلم نقش الگویی دارد و نسل آینده را میسازد، گفت: «در برنامه توانمندسازی معلمان نقش تربیتی برای معلمان تعریف کردهایم تا از لحظه ورود به کلاس به این باور رسیده باشند که کار تربیتی و پرورشی دانشآموزان یکی از وظایف مهم آنان است.»
ارسال دیدگاه