در نشست ارائه دستاوردهای انقلاب اسلامی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و رونمایی از چند طرح به مناسبت دهه مبارک فجر؛
سیدجواد حسینی: ۷۱۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و ۱۵ مرکز مشاوره خانواده پس از انقلاب راهاندازی شده است
رشته موسیقی برای دانشآموزان استثنایی در نظر گرفته شد
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری به بیان دستاوردهای این سازمان بعد انقلاب اسلامی پرداخت.
سیدجواد حسینی در نشست ارائه دستاوردهای انقلاب اسلامی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و رونمایی از چند طرح به مناسبت دهه مبارک فجر گفت: «دستاوردهای انقلاب در ابعادهای مختلف قابل بحث است که امروز در حوزه علم و فناوری و به ویژه آموزش و پرورش استثنایی صحبت میکنیم.»
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد که ایران در حوزه علم و دانش جز ۱۷ کشور جهان است و در حوزه آموزش و پرورش به برکت انقلاب میزان باسوادی از ۴۷ درصد اول انقلاب به بیش از ۹۵ درصد ارتقا پیدا کرده است.
مهمتر از رشد و اقتصاد، عدالت اجتماعی، اقتصادی و آموزشی است
حسینی افزود: «مهمتر از رشد و اقتصاد، عدالت اجتماعی، اقتصادی و آموزشی است که جز شاخصهای توسعه هم بهشمار میرود از بعد عدالت آموزشی کاهش زنان و مردان شاخصی است که بعد از انقلاب درصد آن به ۷ درصد رسیده است. در بحث روستانشینان هم از ۳۵ درصد به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است.»
او ادامه داد: «۱۵ هزار همکار خانم و ۷ هزار و ۳۰۰ مرد در سازمان در حال فعالیت داریم در حوزه دختران استثنایی کارهای زیادی شده مانند تاسیس مدرسه دخترانه اوتیسم در تهران که در بدو ورود ۳۹۰ نواموز و در دوره دوم متوسطه حرفهای ۶۶ نفر اوتیسم تحصیل میکنند.»
او افزود: « حدود ۲۳ رشته برای دختران ناشنوا و ۲۰ رشته برای پسران در کاردانش داریم و از ۲۸۹ نفر قبولی کنکور در سال ۹۸، ۱۵۴ دانشآموز دختر حوزه استثنایی بودهاند اخیرا هم رشته موسیقی در ساز ایران را برای دانشآموزان در نظر گرفتیم.»
حسینی گفت: «توانمندسازی در حوزه زنان بهخوبی اتفاق افتاده اما فرصتآفرینی هنوز صورت نگرفته است باید این موضوع را همراه باهم داشته باشیم.»
۱۱ سیاست راهبردی
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «در سازمان ۱۱ سیاست راهبردی تحتعنوان گسترش و تعمیق عدالت، فراگیرسازی، مناسبسازی، توسعه مشارکت در همه ابعاد، اجتماعی شدن و جامعپذیری سازمان، حقوق شهروندی، توسعه آموزش فنی و حرفهای و مهارتی، ارتقای کمی و کیفی توان بخشی و تربیت، کاهش تمرکز سازمانی، نگاه دانش بنیاد و مشارکت محور در برنامه، توجه به ارتقا، نگهداشت و ساماندهی نیروی انسانی داریم.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: «وقتی از دستاوردها صحبت میکنیم یکی از افتخارات ایران خود سازمان استثنایی با رویکرد عدالت محور است در سال ۷۰ بهعنوان مولود انقلاب راه اندازی شده است و پس از تصویب در ۷ طیف خدماترسانی را انجام میدهد.»
او افزود: «از زمان تاسیس تاکنون بیش از ۱۵۳ هزار دانشآموز که این تعداد ۱۷.۵ برابر شده در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی، ۱۴ هزار مدرسه پذیرا و ۵۰۰ مدرسه پشتیبان تحصیل میکنند.»
تا سال ۷۰ کمی بیش از ۶۰۰ مدرسه داشتیم که تاسیس مدارس بیشتر از برکات انقلاب است
حسینی گفت: «تا سال ۷۰ کمی بیش از ۶۰۰ مدرسه داشتیم که تاسیس مدارس بیشتر از برکات انقلاب است. ۲۵۶ از این مدارس با مشارکت خیرین ساخته ساخته شده است و حدود ۲۳ هزار همکار در رشتههای مختلف کار تعلیم و تتربیت را برعهده دارند.»
او گفت: «۷۱۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و ۱۵ مرکز مشاوره خانواده پس از انقلاب راهاندازی شده است و در سالهای ۸۸ تا ۹۸ اعتبازات سازمان بیش از ۸ برابر افزایش یافته است. در بحث ایاب و ذهاب در سالهای ۹۲ تا ۹۷ حدود ۴۲ برابر زیاد شده است.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «خدمات توانبخشی و برنامههای حمایتی نیز فعالیت داریم که در کنار آموزش و پرورش دانشآموزان است خدمات توانبخشی با بکارگیری ۸۶۴ نیرو ارایه میشود و ۸۰۰ نیروی دیگر نیاز داریم.»
حسینی گفت: «در سال ۹۷ حدود ۳۹ هزار نفر از این خدمات بهرهمند شدند از سال ۹۴ در ۱۳ تا ۱۶ عنوان برنامه حمایتی ارایه میشود و بیش از ۲۰ هزار دانشآموز از این خدمات بهرهمند شدند.»
خدمات دندانپزشکی و ویلچر افزایش تعرفه داشته است
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «خدمات دندانپزشکی و ویلچر افزایش تعرفه داشته است همچنین کمک هزینه دارویی، بیمارستانی و پاراکلینیک بدون سقف به دانشآموزان ارایه میشود.»
او افزود: «یکی از طرح های پرافتخار سازمان پس از انقلاب در راستای عدالت آموزشی و مداخلات بهینه و بهنگام طرح سنجش سلامت است سال ۹۸ در ۲ هزار پایگاه این طرح به اجرا درامد که پوشش تحتپوشش از ۱.۵ درصد به بالای ۹۷ دزصد رسیده است و دوره پیشدبستان با پوشش ۵۰ درصدی به ان اضافه شد و یک میلیون و ۵۰۰ دانشآموز نواموز و پیش دبستان در این طرح سنجش شدند.»
حسینی گفت: « یکی از اقدامات پرافتخار دیگر در سازمان، ایجاد مراکز توانبخشی و مشکلات یادگیری است سیاست ما توسعه کمی و کیفی این مراکز است این مراکز مکمل جریان تربیت هستند.»
او افزود: «از امسال دیراموزان را پوشش میدهیم اینان دارای هوش بر ۷۰ تا ۸۵ هستند که یکی از سیاستهای رفتن به سمت تلفیق فراگیر است تعداد دانشآموزان در این طرح ۸۲ برابر افزایش یافته است و سال گذشته ۷ درصد رشد این دانشآموزان را داشتیم.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «۱۴ هزار مدرسه پذیرا داریم توسعه آموزش منزل محور، بیمارستان محور و موسسه محور در دستور کار است و ۶ میلیون سرانه را برای این موضوع قرار دادیم که با ۱۹ نفر شروع شده است.»
حسینی گفت: «تا اخر سال ۹۹ یک مدرسه حداقل استاندارسازی میشود تاکنون ۹۱۹ اثر محتوایی تولید و متناسبسازی شده است. نهضت زبان اشاره، بریل آموزی آغاز شده است نهضت مشارکت توان افرایی نیز باید طراحی شود .»
او افزود: «۲ هزار و ۱۶۳ معلم ناشنوا در حال تدریس داریم بیش از ۲ میلیون نفر ساعت آموزشی زبان اشاره و تربیت ۴۴ مدرس کشوری برای این کار انجام شده است.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به افتتاح ۲۲ پروژه ورزشی و آموزشی باا ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان در دهه فجر اشاره کرد و گفت: «در این ایام طرح رتبهبندی معلمان نیز اجرایی شد. در این ایام آغاز ساخت سالنهای ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسهای را راهاندازی کردیم.»
او در ادامه به برخی از طرحهایی که امروز رونمایی خواهد شد از جمله طرحهای پارلمان معلمان استثنایی و جام اشاره کرد و گفت: «میخواهیم شورای مدرسه را به مشارکت دعوت کنیم این تحت عنوان نظام مشارکت طرح تا ستاد است.»
حسینی گفت: «تارنمای جدید پورتال و تارنمای بینالمللی به زبان روسی و با رویکرد حقوق شهروندی نیز میز خدمت الکترونیک رونمایی میشود.»
در پایان این نشست از چند طرح آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت دهه مبارک فجر رونمایی شد.
ارسال دیدگاه