کاظمی: در آموزش و پرورش باید بیشتر بهدنبال فرهنگسازی امر به معروف و نهی از منکر باشیم
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر بر توسعه و ترویج امر به معروف و نهی از منکر عملی تاکید کرد.
علیرضا کاظمی در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت آموزش و پرورش که صبح امروز در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه برگزار شد گفت: «امر به معروف و نهی از منکر در کنار یکی از مهمترین واجباتی که خداوند به ما توصیه کرده قرار دارد و آن را سرچشمه نزول زحمات و برکات خود میداند و در اکثر آیات بر آن تاکید و امر شده است.»
او افزود: «در بسیاری از ایات، خدا به این نکته مهم اشاره کرده و حتی بعضی جاها و در برخی آیات آن را مقدم بر اقامه نماز دانسته است.»
کاظمی به آیه ۷۱ سوره توبه اشاره کرد و گفت: «خدا در این آیه میفرماید امر به معروف و نهی از منکر مقدم بر اقامه نماز و ذکات است. همچنین قبل از این آیه عنوان شده که بستر اقامه نماز امر به معروف و نهی از منکر است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به جایگاه و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: «حیا و بقای ارزشهای دینی به میزان توجه ما به امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد این موضوع بیشترین جنبه اثرگذاری خود را در جامعه بهصورت امر به معروف و نهی از منکر عملی میگذارد.»
او ادامه داد: «بهترین نوع امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر عملی از سوی خودمان است لذا به همکارانم، توجه به معروف و عمل به آنان و پرهیز از نهیها را توصیه میکنم.»
کاظمی برخی از معروفها را مهربانی، اخلاق، خوب، صداقت در گفتار و رفتار، سرعت در راهاندازی کارهای ارباب رجوع، ایجاد فضای شفاف و شیشهای، اقامه نماز درست و بهموقع، اقامه شعایر دینی و سلامت در کار اداری، درستکاری و دلسوزی دانست.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «ما در سیستم اداری باید بر امر به معروف و نهی از منکر عملی تمرکز کنیم ماموریت ما هم توسعه و ترویج همین گفتمان است، ماموریت دیگر ما نیز این است که دانش، بصیرت و آگاهی خود را در حوزه معارف بالا ببریم چون هرچه ارزش صداقت، عمل خوب و نماز اول وقت را بالا ببریم پایبندی ما به معارف بیشتر میشود.»
او بر برافراشته نگه داشتن پرچم امر به معروف و نهی از منکر در مدارس و ادارات تاکید کرد و گفت: «در سال گذشته دستورالعمل این امر را به مدارس ارسال کردیم این موضوع یک امر دینی است که در کنار نماز، جهاد و ذکات باید احیا شود.»
کاظمی ادامه داد: «امسال جشنواره مفلحون را منطقهای، استانی و کشوری برگزار میکنیم این جشنواره تقدیر و تشکر از فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر است که باید با محوریت شبکه یاوران و یاداوران معروف برگزار شود. به این شکل که هر مدرسه یک معلم را که جنبه الگویی دارد بهعنوان یاور معروف در مدرسه معرفی کند و در هر کلاس یک یادآور معروف داشته باشیم و بهترین دانشآموز که از نظر اخلاقی، عملی و صداقت مورد تایید است معرفی شود تا در حوزه گفتمانسازی معروفها و توسعه و ترویج بهترین معردف کار کند تا در این جشنواره یک مدرسه از هر دوره تقدیر شود.»
او همچنین در ادامه توسعه و ترویج گفتمان حجاب و عفاف را ضروری دانست و گفت: «خداوند میفرماید جامعهای رستگار است که امر به معروف و نهی از منکر در آن جاری و ساری باشد.»
باید در آموزش و پرورش بیشتر بهدنبال فرهنگسازی امر به معروف و نهی از منکر باشیم
محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: «از ۳ سال گذشته موضوع امر به معروف و نهی از منکر را در دفتر خود عهدهدار شدیم جلسات مختلفی نیز در اینباره برگزار شد و حمایت خوبی از طریق ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت.»
او افزود: «بحث پرداختن به خود موضوع امر به معروف و نهی از منکر مهم است معتقدیم تمام فعالیتهای آموزش و پرورش معروف است اما نگاه ستاد این امر به پرداختن به خود امر به معروف و نهی از منکر است.»
مسیبزاده گفت: «باید در آموزش و پرورش بیشتر بهدنبال فرهنگسازی باشیم چراکه ما با حوزه دانشآموزی سروکار داریم. نظام جامع امر به معروف و نهی از منکر نیز تهیه شده که حاصل فعالیتهای همکارانم در دفتر است و باید با نگاه بومی کردن در هر بخش وزارتخانه بر آن توجه شود.»
او همچنین به جشنواره مفلحون هم که چند سالی است در خراسان رضوی برگزار میشود و تجلیل از عاملان به معروف و ناهیان از منکر از صف تا ستاد را دنبال میکند، اشاره کرد.
از ظرفیت تمام بخشها در بحث امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم
علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی نیز در این جلسه گفت: «بهنظرم باید بدانیم خروجی جشنواره فرهنگی هنری با ۸ میلیون نفر رشته شرکتکننده در حوزه امر به معروف و نهی از منکر چیست و یا این خروجی در پرسش مهر با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش اموز چقدر است؟»
رمضانی گفت: «باید دانشآموزان این حوزه را شناسایی و از ظرفیت تمام بخشها در این امر استفاده کنیم.»
در این جلسه نمایندگان هریک از معاونتها و دفاتر وزارت آموزش و پرورش به بیان نکات مورد نظر پرداختند.
ارسال دیدگاه