رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش:
کتب درسی دارای مهر اعتبار می شوند
بوشهر(پانا)_رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به لزوم به حداقل رساندن اصلاحات در کتب درسی اشاره کرد و خبر داد کتب درسی دارای مهر اعتبار چند ساله میشوند تا ضمن جلوگیری از اصلاحات مستمر، زمینه سوءاستفاده موسسات کنکوری از بین برود.
علی ذوعلم در نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ۸ کلان پروژه طراحی شده است، گفت: «انتظار داریم با اجرایی شدن این ۸ کلان پروژه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی محقق شود.»
او از تدوین ۱۱ حوزه تربیتی در برنامه درسی ملی خبر داد و افزود: «۴ حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی و تفکر و حکمت حوزههایی هستند جدید به این مجموعه اضافه شدند.»
ذوعلم به گذشت یک دهه از تألیف کتاب استانشناسی اشاره کرد و گفت: «با توجه به تغییرات آماری رخ داده در یک دهه اخیر، ویرایش و به روز رسانی این کتاب ضرورت دارد.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن درخواست فعالیت کارگروه استانی ویرایش کتاب استانشناسی، گفت: «کتاب استانشناسی باید چکیدهای از ظرفیتها، اقتضائات، پیشینه، وضعیت فعلی و آینده استان باشد. کتاب استانشناسی باید با نگاه به گذشته و آینده، هویت بومی را در دانشآموز تقویت کند تا او به منطقه خود، حس تعلق و ماندگاری داشته باشد.»
ذوعلم با تأکید بر قرار گرفتن مشاغل دهه آینده به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات در برنامه درسی فنی و حرفهای گفت: «در صورت بازآرایی محتوایی در دروس فنی و حرفهای، دانشآموزان به سمت این رشتهها جذب خواهند شد.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلات رشد هماکنون به صورت متمرکز در مرکز کشور منتشر میشود، افزود: «استانها میتوانند این مجلات را به صورت استانی و بومی منتشر کنند تا بخشی از نیازهای محتوایی دانشآموزان منطقه خود را تامین کنند.»
او به نقش رسانه ملی در تقویت فرهنگ بومی اشاره کرد و گفت: «میتوان بخشی از محتوای آموزشی را از طریق شبکه استانی در اختیار دانشآموزان و خانوادهها قرار داد.»
علی ذوعلم به لزوم به حداقل رساندن اصلاحات در کتب درسی اشاره کرد و گفت: «به همین منظور کتب درسی دارای مهر اعتبار چند ساله میشوند تا ضمن جلوگیری از اصلاحات مستمر، زمینه سوءاستفاده موسسات کنکوری از بین برود.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره نقدهای وارده به حجم بالای کتب درسی گفت: «بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان معتقدند که حجم کتابها مناسب است و اغلب حرفهایی که درباره این موضوع مطرح میشود، بیاساس است.»
او با بیان اینکه فعالیتهای پرورشی نباید در برنامههای آموزشی مدارس به عنوان فعالیتی فوقبرنامه تلقی شود، گفت: «برنامههای تربیتی و پرورشی باید به عنوان ساعت رسمی غیرکلاسی در برنامه دانشآموز لحاظ شود و امیدواریم در برنامه درسی ملی این مهم محقق شود.
ارسال دیدگاه