آذرکیش: بروزرسانی تجهیزات محرک اصلی آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش است
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان و کارشناسان آموزش متوسطه سراسر استان کرمان تاکید کرد بروزرسانی تجهیزات، محرک اصلی آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش است.

به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، مصطفی آذرکیش در این گردهمایی با اشاره به حدیثی از حضرت امام جعفر صادق(ع) که بر خوش برخوردی، خوب گوش دادن و خوب پاسخ دادن تاکید دارد، کارآفرینی و مهارتآموزی را یکی از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش عنوان کرد و بیشتر کمبودها و مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را در زمینه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات دانست.
او با بیان این که ارتقای کیفیت آموزشی و بسط و گسترش مشارکت در آموزش مهارتها از راهبردهای آموزش فنی و حرفهای و کاردانش است، افزود: «ماهیت آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش مشارکتی است و ما به همکاری همه دستگاهها نیازمندیم.»
آذرکیش گفت: «ما در دوران انقلاب صنعتی چهارم هستیم، دورهای که تغییرات بسیار سریع اتفاق میافتد و در این شرایط قطعا میلیونها شغل در آیندهای نزدیک از بین خواهد رفت و شغلهای جدید جایگزین خواهد شد، پس آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد، متناسب با نیاز بازار و فراهمسازی زمینه یادگیری مادام العمر، ما را در شرایط متاسب با دنیای امروز قرار میدهد.»
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «باید از همه توان و ظرفیت موجود برای تبدیل مشکلات به مسائل استفاده کنیم و بتوانیم راهکارهای مناسبی هم ارائه کنیم. همه مدیران باید نقاط ضعف و قدرت را احصا و چالشها را بررسی کنند تا به نتایج مطلوب برسند.»
او گامهای مشارکت را حساسسازی، آگاهیبخشی، نقشپذیری و نظارت و دریافت بازخوردها دانست و گفت: «مهارتآموزی در راس همه فعالیتها باید قرار بگیرد، ما در بهار مهارتآموزی هستیم و آینده بازار کار هم به گونهای است که دانشآموزانی موفق هستند که آموزشها را فراگرفته باشند.»
آذرکیش برونسپاری را انتقال آموزش به محیطهای واقعی دانست و گفت: «اگر بخواهیم فرزندان ما نوین فکر کنند باید از رویکردهای نوین آموزشی استفاده و تلاش کنیم مهارتهای عمومی، پایه، فنی و حرفهای و کاردانش کسب شوند.»
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «تقویت روحیه کارآفرینی شامل مثبتاندیشی و خطرپذیری به توسعه کارآفرینی کمک خواهد کرد، افزایش بهرهوری و بهبود وضعیت آموزش و بازاریابی را باید در نظر داشته باشیم، در گذشته مسیر از ایده تا پدیده یا محصول بود اما اکنون به ایده تا بازار باید فکر کنیم. تجاریسازی محصولات هنرستانها و حمایت از کسب و کار دانشآموزی را در دستور کار داریم و البته در این خصوص نیازمند مشارکت همه دستگاهها هستیم. البته بروزرسانی تجهیزات، محرک اصلی آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش است.»
آذرکیش با اشاره به این که آموزشها و ارزشیابیها در فنی و حرفهای و کاردانش شایستگیمحور شده است، گفت: «بهرهمندی از نیروهای متخصص و با انگیزه، آراستگی و نظم محیط یادگیری و کارگاهها و استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات موجود از راهکارهای تقویت هنرستانها است که این مهم گامی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.»
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این که درصد توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش در استان کرمان ۳۹/۳ است در حالی که درصد پیشبینی شده کشوری برای این استان ۳۸ بوده است، گفت: «در استان کرمان اقدامات ارزندهای در زمینه توسعه هنرستانها انجام شده است، هر چند که رسیدن به پوشش ۵۰ درصدی دانشآموزان در رشته های فنی و حرفهای و کاردانش از اهداف برنامه ششم توسعه است.»
ارسال دیدگاه