در گفت‌وگوی پانا با معاون سابق بازاریابی شرکت سهامی فرش:

قدرت رقابت فرش ایران در بازار جهانی افزایش یافته است

تجار و فروشندگان فرش تسهیلاتی برای رونق بازار شب عید در نظر گرفته‌اند

تهران (پانا) - معاون سابق بازاریابی شرکت سهامی فرش می‌گوید تمرکز بر بازارهای خارجی و صادرات در وضع کنونی امکان فروش بیشتر را برای تولیدکنندگان و تجار فرش فراهم می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۰۸۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
قدرت  رقابت فرش ایران در بازار جهانی افزایش یافته است

علی ملکی‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به افزایش قیمت فرش دستباف در بازار داخلی اظهار کرد:‌ « به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت فرش دستباف برای خارجی‌ها ارزان شده است. با افزایش نرخ دلار از محدوده ۱۱ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان قیمت فرش دستباف ایرانی برای بازارهای خارجی با کاهش ۳۰ درصدی همراه شده است.»

وی افزود: « در سه ماه گذشته نرخ ارز با افزایش بیشتری همراه شده است و معنای این شرایط افزایش قدرت خرید مشتریان خارجی است و اکنون زمانی است که می‌توان به دلیل رغبت مشتریان برنامه‌ریزی گسترده‌تری برای صادرات فرش دستباف داشت.»

وی با باین اینکه تمرکز بر بازارهای خارجی و صادرات در وضع کنونی امکان فروش بیشتر را برای تولیدکنندگان و تجار فرش فراهم می‌کند عنوان کرد: « کاهش قیمت فرش دستباف در بازارهای خارجی دست تجار را بازتر می‌کند و قدرت رقابت بیشتری برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.»

معاون سابق بازاریابی شرکت سهامی فرش با بیان اینکه بسیاری از مشتریان در بازار داخلی فرش را کالای سرمایه‌ای می‌دانند که روز به روز ارزش بیشتری پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد:‌ « استراتژی که اکنون می‌تواند بازار داخلی را تقویت کند مشارکت در تولید است به این معنا که خریداران فرش و افرادی که در طبقه متوسط هستند به نوعی در تولید فرش مشارکت داشته باشند تا هم از مزایای تولید بهره‌مند شوند و هم صاحب فرشی با قیمت مناسب شوند تا بتوانند یا آن را مصرف کنند یا به عنوان کالای سرمایه‌ای حفظ کنند.»

وی اظهار کرد:‌ « قیمت‌ها به صورت عمومی بالا می رود و مهمترین فاکتور در افزایش قیمت‌تمام شده فرش دستباف دستمزد است و حدود ۸۰ درصد قیمت تولید دستمزدهاست. دوره بازگشت سرمایه در تجارت فرش دستباف دوره‌ای طولانی است و گاهی تاجر مجبور است مدت‌های طولانی فرش را نگه دارد تا بتواند آن را به فروش برساند.»

ملکی‌جو تصریح کرد:‌ « مواد اولیه، دستمزد و هزینه‌های سربار سه عاملی است که در قیمت‌ تمام‌شده فرش دستباف موثر است. قیمت مواد اولیه فرش دستباف افزایش یافته است. اقتصاد حلقه‌ای به هم پیوسته از عوامل است و اگرچه ممکن است از نظر زمانی در یک زمان نباشد.»

وی با اشاره به پیش‌رو بودن بازار شب عید گفت:‌ « فرش دستباف از سالهای بسیار دور با اعتبار تجار و فروشندگان خرید و فروش می‌شده است و اکنون هم فروشندگانی در بازار وجود دارند که به صورت اقساطی فرش دستباف را به مشتریان به فروش می‌رسانند.»

کم‌اظهاری و تعهد ارزی آمار واقعی صادرات فرش را کاهش داده است

معاون سابق بازاریابی شرکت سهامی فرش تصریح کرد: « وقتی تعهد ارزی برای صادرات وجود دارد ممکن است کم‌اظهاری صورت گیرد و نرخ‌های پایه گمرک نیز برای صادرات فرش پایین‌تر از نرخ ارز در بازار است به همین دلیل آمار واقعی صادرات بالاتر از ارقامی است که به صورت رسمی اعلام می‌شود و صادرات چمدانی نیز بخشی از فروش و صادرات فرش است که چندان در آمارها اعلام نمی شود.»

خبرنگار: ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار