نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۲۳)
در بیستوسومین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت
تهران (پانا) - در بیستوسومین دوره جشنواره، فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» ساخته رضا میرکریمی برنده ۶ سیمرغ بلورین شد.
بیستوسومین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری علیرضا رضاداد، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، در بهمنماه ۱۳۸۳ در تهران برگزار شد.
فیلمها
باغهای کندلوس (ایرج کریمی)، بشارت منجی (نادر طالب زاده)، بید مجنون (مجید مجیدی)، به رنگ ارغوان (ابراهیم حالتمی کیا)، بیدار شو آرزو (کیانوش عیاری)، پشت پرده ی مه (پرویز شیخ طادی)، جایی برای زندگی (محمد بزرگ نیا)، خیلی دور، خیلی نزدیک (رضا میرکریمی)، دیشب باباتو دیدم آیدا (رسول صدرعاملی)، رستگاری در ۲۰/۸ دقیقه (سیروس الوند)، زن زیادی ( تهمینه میلانی)، سالاد فصل (فریدون جیرانی)، غروب شد بیا (انسیه شاه حسینی)، کافه ترانزیت (کامبوزیا پرتوی)، ماهی ها عاشق می شوند (علی رفیعی) و یک تکه نان (کمال تبریزی) از مهمترین فیلمهای این دوره از جشنواره بودند.
برگزیدگان
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به « خیلی دور، خیلی نزدیک» ساخته رضا میرکریمی رسید و مجید مجیدی کارگردان « بید مجنون» برنده سیمرغ بهترین کارگردانی شد. سیمرغ بهترین فیلمنامه نیز به کامبوزیا پرتوی برای فیلم «کافه ترانزیت» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد به پرویز پرستویی بازیگر «بید مجنون» رسید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به فرشته صدرعرفایی بازیگر فیلم «کافه ترانزیت» رسید. خسرو شکیبایی (سالاد فصل) و لیلا زارع (ما همه خوبیم) نیز برنده سیمرغهای نقش مکمل شدند. جایزه ویژه هیأت داوران این دوره به پرویز پرستویی بازیگر «مارمولک» اهدا شد.
فیلم «بید مجنون» همچنین برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و فیلم « خیلی دور، خیلی نزدیک» هم ۴ سیمرغ بخش فنی یعنی بهترین چهره پردازی، صداگذاری، طراحی صحنه و لباس و فیلمبرداری را از آن خود کرد.
پرکارترینها
در بین فیلمنامهنویسان این دوره محمدرضا گوهری، کامبوزیا پرتوی و مجتبی خشکدامن هریک با ۲ فیلمنامه از پرکارهای این دوره از جشنواره بودند.
شاهرخ فروتنیان و رضا کیانیان و محسن قاضی مرادی هر یک با ۳ فیلم پرکارترین بازیگران مرد این دوره بودند. رویا نونهالی، گلشیفته فراهانی، مریم سعادت، گوهر خیراندیش، بهناز جعفری، آفرین عبیسی و مریم بوبانی هر یک ۲ فیلم در این جشنواره داشتند.
حواشی
در این دوره تعداد سانسهای روزانه سینماها به ۷ سانس رسید که دو سانس اول هر روز به فیلمهای بخش دانشآموزی به نام «زنگ سینما» اختصاص داشت.
جهت جلوگیری از تصویربرداری غیرمجاز سینماهای نمایشدهنده فیلمهای جشنواره به دوربین مداربسته مجهز شد.
فیلم «به رنگ ارغوان» به خواست کارگردانش از جدول نمایش حذف و فیلم «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» جایگزین آن شد.
ارسال دیدگاه